O jornalismo imersivo no The New York Times: um estudo sobre a produção de notícias em 360 graus
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB |
Texto Completo: | https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/18860 |
Resumo: | This research proposes to study the immersive journalism through the analysis of pieces elaborated by The New York Times and to promote a theoretical reflection on the practices of production of audiovisual products. The change in consumer behavior has revolutionized the form of journalistic production and how contemporary man consumes information. Based on the theoretical contribution of authors like McLuhan, Biocca, Craig, Murray, among others, we infer that these audiovisual pieces productions aided by the new technologies have undergone changes. And they extended to the new means of consumption as Virtual Reality (VR), through videos 360 degrees, using headsets, such as glasses of VR. The research is of a bibliographic character, with exploratory and explanatory character. It is also configured as a case study. The corpus is made up of reports from the Daily 360 series, produced by the American newspaper The New York Times. We will analyze how the 360º video can promote the immersion of the viewer in the news narrative, favoring an interactive environment in immersive journalism. |
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O jornalismo imersivo no The New York Times: um estudo sobre a produção de notícias em 360 grausJornalismoJornalismo imersivoRealidade virtualVídeo 360ºJournalismImmersive journalismVirtual realityCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAOThis research proposes to study the immersive journalism through the analysis of pieces elaborated by The New York Times and to promote a theoretical reflection on the practices of production of audiovisual products. The change in consumer behavior has revolutionized the form of journalistic production and how contemporary man consumes information. Based on the theoretical contribution of authors like McLuhan, Biocca, Craig, Murray, among others, we infer that these audiovisual pieces productions aided by the new technologies have undergone changes. And they extended to the new means of consumption as Virtual Reality (VR), through videos 360 degrees, using headsets, such as glasses of VR. The research is of a bibliographic character, with exploratory and explanatory character. It is also configured as a case study. The corpus is made up of reports from the Daily 360 series, produced by the American newspaper The New York Times. We will analyze how the 360º video can promote the immersion of the viewer in the news narrative, favoring an interactive environment in immersive journalism.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPESEste trabalho propõe estudar o jornalismo imersivo por meio da análise de peças jornalísticas elaboradas pelo The New York Times e promover uma reflexão teórica sobre as práticas de produção de produtos audiovisuais. A mudança de comportamento do consumidor revolucionou a forma de produção jornalística e de como o homem contemporâneo consome informações. Embasado no aporte teórico de autores como McLuhan, Biocca, Craig, Murray, dentre outros, inferimos que essas peças audiovisuais auxiliadas pelas novas tecnologias sofreram mudanças. E se estenderam aos novos meios de consumo como Realidade Virtual (RV), por meio de vídeos 360 graus, com uso de headsets, a exemplo de óculos de RV. A pesquisa é de cunho bibliográfico, com caráter exploratório e explicativo. Também se configura como estudo de caso. O corpus é composto por reportagens da série Daily 360º, produzida pelo jornal americano The New York Times. Analisaremos como o vídeo em 360º pode promover a imersão do espectador na narrativa noticiosa, favorecendo uma ambiência interativa no jornalismo imersivo.Universidade Federal da ParaíbaBrasilComunicaçãoPrograma de Pós-Graduação em ComunicaçãoUFPBBezerra, Ed Portohttp://lattes.cnpq.br/0098763826166873Andrade, Thiago da Silva2020-12-27T10:46:10Z2019-05-252020-12-27T10:46:10Z2019-02-28info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesishttps://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/18860porhttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2021-08-30T14:28:05Zoai:repositorio.ufpb.br:123456789/18860Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2021-08-30T14:28:05Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false |
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