Os TEIP pela perspectiva de pais e alunos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Quaresma, Luísa
Data de Publicação: 2011
Outros Autores: Lopes, João Teixeira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/10216/61184
Resumo: Based on the results of a recent study on the Educational Territories of Priority Intervention carried out in four groupings of schools (two in Lisbon Metropolitan area and another two in Porto), we will discuss cross-representations of parents and students about this school reality, evidencing satisfaction factors and dimensions of rejection, often crystallised around stereotypes resulting from a number of projects and modes of relationship with the school. There is strong visibility of convivial and fun appropriations of school spacetimes by pupils, as well of the growing importance of affective dimension of learning and teaching, increasingly supported by professionals of mediation. At the same time, one noticed notorious social and symbolic divisions trough parents attitudes and opinions.
id RCAP_3a9775e29272405005f7f17ed281330b
oai_identifier_str oai:repositorio-aberto.up.pt:10216/61184
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Os TEIP pela perspectiva de pais e alunosEscola - SociologiaFamília - SociologiaTerritórios Educativos de Intervenção Prioritária - PortugalRelação escola-famíliaBased on the results of a recent study on the Educational Territories of Priority Intervention carried out in four groupings of schools (two in Lisbon Metropolitan area and another two in Porto), we will discuss cross-representations of parents and students about this school reality, evidencing satisfaction factors and dimensions of rejection, often crystallised around stereotypes resulting from a number of projects and modes of relationship with the school. There is strong visibility of convivial and fun appropriations of school spacetimes by pupils, as well of the growing importance of affective dimension of learning and teaching, increasingly supported by professionals of mediation. At the same time, one noticed notorious social and symbolic divisions trough parents attitudes and opinions.Porto : Universidade do Porto. Faculdade de Letras20112011-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10216/61184porQuaresma, LuísaLopes, João Teixeirainfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-11-29T13:49:30Zoai:repositorio-aberto.up.pt:10216/61184Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T23:48:38.947662Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Os TEIP pela perspectiva de pais e alunos
title Os TEIP pela perspectiva de pais e alunos
spellingShingle Os TEIP pela perspectiva de pais e alunos
Quaresma, Luísa
Escola - Sociologia
Família - Sociologia
Territórios Educativos de Intervenção Prioritária - Portugal
Relação escola-família
title_short Os TEIP pela perspectiva de pais e alunos
title_full Os TEIP pela perspectiva de pais e alunos
title_fullStr Os TEIP pela perspectiva de pais e alunos
title_full_unstemmed Os TEIP pela perspectiva de pais e alunos
title_sort Os TEIP pela perspectiva de pais e alunos
author Quaresma, Luísa
author_facet Quaresma, Luísa
Lopes, João Teixeira
author_role author
author2 Lopes, João Teixeira
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Quaresma, Luísa
Lopes, João Teixeira
dc.subject.por.fl_str_mv Escola - Sociologia
Família - Sociologia
Territórios Educativos de Intervenção Prioritária - Portugal
Relação escola-família
topic Escola - Sociologia
Família - Sociologia
Territórios Educativos de Intervenção Prioritária - Portugal
Relação escola-família
description Based on the results of a recent study on the Educational Territories of Priority Intervention carried out in four groupings of schools (two in Lisbon Metropolitan area and another two in Porto), we will discuss cross-representations of parents and students about this school reality, evidencing satisfaction factors and dimensions of rejection, often crystallised around stereotypes resulting from a number of projects and modes of relationship with the school. There is strong visibility of convivial and fun appropriations of school spacetimes by pupils, as well of the growing importance of affective dimension of learning and teaching, increasingly supported by professionals of mediation. At the same time, one noticed notorious social and symbolic divisions trough parents attitudes and opinions.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011
2011-01-01T00:00:00Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10216/61184
url http://hdl.handle.net/10216/61184
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Porto : Universidade do Porto. Faculdade de Letras
publisher.none.fl_str_mv Porto : Universidade do Porto. Faculdade de Letras
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799135805578412032