O Porto não se vende: resistências à gentrificação através da produção artística no período pós-austeritário

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Barbosa, Inês
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Lopes, João Teixeira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://hdl.handle.net/10216/130226
Resumo: Exploring the hypothesis that touristification in Portugal has particularities related to the country's economic crisis and subsequent austerity policies, this article explores artistic activities to guarantee the right to housing in Oporto. It focuses on the so-called "socially committed art", presenting fifteen projects carried out between 2018 and early 2020. On the background of these artistic activities, the article discusses the process of creation, context and communicational strategies, underlying discourses and objectives, highlighting tensions and paradoxes. Finally, it reflects on the role of art and artists for the establishment and dissemination of a critique of gentrification.
id RCAP_3cc4590b1de407cc6eb82ae9e3c194dc
oai_identifier_str oai:repositorio-aberto.up.pt:10216/130226
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str
spelling O Porto não se vende: resistências à gentrificação através da produção artística no período pós-austeritárioCiências SociaisSocial sciencesExploring the hypothesis that touristification in Portugal has particularities related to the country's economic crisis and subsequent austerity policies, this article explores artistic activities to guarantee the right to housing in Oporto. It focuses on the so-called "socially committed art", presenting fifteen projects carried out between 2018 and early 2020. On the background of these artistic activities, the article discusses the process of creation, context and communicational strategies, underlying discourses and objectives, highlighting tensions and paradoxes. Finally, it reflects on the role of art and artists for the establishment and dissemination of a critique of gentrification.20202020-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://hdl.handle.net/10216/130226por2238-036110.4000/cadernosaa.3201Barbosa, InêsLopes, João Teixeirainfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-07-26T15:07:43ZPortal AgregadorONG
dc.title.none.fl_str_mv O Porto não se vende: resistências à gentrificação através da produção artística no período pós-austeritário
title O Porto não se vende: resistências à gentrificação através da produção artística no período pós-austeritário
spellingShingle O Porto não se vende: resistências à gentrificação através da produção artística no período pós-austeritário
Barbosa, Inês
Ciências Sociais
Social sciences
title_short O Porto não se vende: resistências à gentrificação através da produção artística no período pós-austeritário
title_full O Porto não se vende: resistências à gentrificação através da produção artística no período pós-austeritário
title_fullStr O Porto não se vende: resistências à gentrificação através da produção artística no período pós-austeritário
title_full_unstemmed O Porto não se vende: resistências à gentrificação através da produção artística no período pós-austeritário
title_sort O Porto não se vende: resistências à gentrificação através da produção artística no período pós-austeritário
author Barbosa, Inês
author_facet Barbosa, Inês
Lopes, João Teixeira
author_role author
author2 Lopes, João Teixeira
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Barbosa, Inês
Lopes, João Teixeira
dc.subject.por.fl_str_mv Ciências Sociais
Social sciences
topic Ciências Sociais
Social sciences
description Exploring the hypothesis that touristification in Portugal has particularities related to the country's economic crisis and subsequent austerity policies, this article explores artistic activities to guarantee the right to housing in Oporto. It focuses on the so-called "socially committed art", presenting fifteen projects carried out between 2018 and early 2020. On the background of these artistic activities, the article discusses the process of creation, context and communicational strategies, underlying discourses and objectives, highlighting tensions and paradoxes. Finally, it reflects on the role of art and artists for the establishment and dissemination of a critique of gentrification.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020
2020-01-01T00:00:00Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://hdl.handle.net/10216/130226
url https://hdl.handle.net/10216/130226
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv 2238-0361
10.4000/cadernosaa.3201
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1777304344705630208