Segmentos de mercado no turismo de golfe. O caso de Almancil
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2008 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/rtd.v0i9.13681 |
Resumo: | Human being only consumes what is motivated for. Motivation implies a choosing process based on theproduct attributes perceived by the consumer.The motivations that determine golfer’s choices are unknown for most of themanagers. This study intends to evaluate the elements that determine the choice of golf courses in a place that becameEurope’s leading golfing destination – Almancil.Based on the gathering of primary data, which resulted from a survey answered by golfers, Almancil’s golf market wassegmented in a psychographic perspective using the Principal Components and Cluster Analysis.Results prove that golfers use few attributes to conceive golf course’s perception. Some of the highlighted elements are theholistic, the destination and the golf. The dimensions of choice were used as segmentation variables. The cluster analysisallowed identifying three segments that compose the tourism golf demand in Almancil, named as: “The tourist that playsgolf”, “The team player” and “The golf player”. |
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Segmentos de mercado no turismo de golfe. O caso de AlmancilHuman being only consumes what is motivated for. Motivation implies a choosing process based on theproduct attributes perceived by the consumer.The motivations that determine golfer’s choices are unknown for most of themanagers. This study intends to evaluate the elements that determine the choice of golf courses in a place that becameEurope’s leading golfing destination – Almancil.Based on the gathering of primary data, which resulted from a survey answered by golfers, Almancil’s golf market wassegmented in a psychographic perspective using the Principal Components and Cluster Analysis.Results prove that golfers use few attributes to conceive golf course’s perception. Some of the highlighted elements are theholistic, the destination and the golf. The dimensions of choice were used as segmentation variables. The cluster analysisallowed identifying three segments that compose the tourism golf demand in Almancil, named as: “The tourist that playsgolf”, “The team player” and “The golf player”.O ser humano só consome aquilo para que está motivado. A motivação envolve um processo de escolha, baseado nos atributos do produto percebidos pelo consumidor. As motivações que determinam as preferências dos golfistas constituem uma incógnita para a maior parte dos empresários. Este trabalho pretende avaliar os factores de escolha dos campos de golfe, num espaço assumido como o primeiro destino de golfe, ao nível da Europa, Almancil.Sustentado numa recolha de dados primários, resultantes dum inquérito aos golfistas, segmenta-se o mercado de golfe em Almancil, numa perspectiva psicográfica, utilizando, como ferramentas, a Análise de Componentes Principais e a Análise de Clusters.Prova-se que o golfista utiliza um reduzido número de atributos para formar a percepção dos campos de golfe, entre os quais se destaca o factor holístico, o factor destino e o factor golfe. As dimensões de escolha foram utilizadas como variáveis de segmentação. A análise de clusters permitiu identificar três segmentos, designados por “Turista que joga golfe”, o “Jogador de grupo” e o “Golfista jogador”, que constituem a procura de turismo de golfe, em Almancil.Departamento de Economia, Gestão, Engenharia Industrial e Turismo da Universidade de Aveiro2008-01-01T00:00:00Zjournal articlejournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/rtd.v0i9.13681oai:proa.ua.pt:article/13681Journal of Tourism & Development; No 9 (2008); 19-30Revista Turismo & Desenvolvimento; n.º 9 (2008); 19-302182-14531645-9261reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/13681https://doi.org/10.34624/rtd.v0i9.13681https://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/13681/9183https:// creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessCorreia, AntóniaMendes, José Alberto2022-09-26T10:57:25Zoai:proa.ua.pt:article/13681Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:06:03.151040Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
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