Class 2.0. Facebook as an instrument for creating a learning community

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, João Paulo Rebelo da
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2012.3352
Resumo: The Territórios Educativos de Intervenção Prioritária (TEIP) [Educational Territories of Priority Intervention] are a reality with a few years in our country and they aim, in their legal foundation, to affirm “a dual function of the school, on the one hand, as the entity directly responsible for promoting the educational success which is a prerequisite for social equity, and, secondly, as the central institution of the community development process”. This definition requires the school to be a center for the promotion of digital integration, contributing to students and parents to become more competent in the use of the latest technologies. Thus, in the context of a TEIP school, we try to implement a project to use Facebook in contacting students and parents, aiming to create a real community, although digital, and to promote more and better learning. Facebook is a free tool, accessible to all who can connect to the Web, and allows security levels consistent with the demands of working with children. Thinking of possible inequalities in network access, we have implemented a set of experiences both of pedagogical and social nature. It is on these experiences we shall reflect on the following pages.
id RCAP_3eaa64893006f7ad1162d7b85b8cc925
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/3352
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Class 2.0. Facebook as an instrument for creating a learning communityTurma 2.0. O Facebook como instrumento de criação de uma comunidade aprendenteThe Territórios Educativos de Intervenção Prioritária (TEIP) [Educational Territories of Priority Intervention] are a reality with a few years in our country and they aim, in their legal foundation, to affirm “a dual function of the school, on the one hand, as the entity directly responsible for promoting the educational success which is a prerequisite for social equity, and, secondly, as the central institution of the community development process”. This definition requires the school to be a center for the promotion of digital integration, contributing to students and parents to become more competent in the use of the latest technologies. Thus, in the context of a TEIP school, we try to implement a project to use Facebook in contacting students and parents, aiming to create a real community, although digital, and to promote more and better learning. Facebook is a free tool, accessible to all who can connect to the Web, and allows security levels consistent with the demands of working with children. Thinking of possible inequalities in network access, we have implemented a set of experiences both of pedagogical and social nature. It is on these experiences we shall reflect on the following pages.Os Territórios Educativos de Intervenção Prioritária (TEIP) são uma realidade com alguns anos no nosso país e procuram, na sua fundamentação legal, afirmar “uma dupla função da escola, por um lado, como entidade directamente responsável pela promoção do sucesso educativo que constitui uma condição básica para a equidade social e, por outro, como instituição central do processo de desenvolvimento comunitário” (cf. Despacho Normativo n.º 55/2008). Esta definição exige que a escola seja também um centro de promoção da integração digital, contribuindo para que alunos e pais possam ser mais competentes no uso das tecnologias mais recentes. Procuramos, por isso, no contexto de uma escola TEIP, implementar um projeto de utilização do Facebook para contactar com alunos e pais, tendo como objetivo criar uma comunidade real, mas digital, promotora de mais e melhores aprendizagens. O Facebook é uma ferramenta gratuita e acessível a todos os que se possam ligar à web e permite níveis de segurança coerentes com as exigências do trabalho com crianças. Refletidas as possíveis desigualdades no acesso à rede, implementámos um conjunto de experiências quer pedagógicas, quer sociais. É sobre esta experiência que vamos refletir nas próximas páginas.Universidade Católica Portuguesa2012-01-01T00:00:00Zjournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2012.3352oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/3352Revista Portuguesa de Investigação Educacional; n. 11 (2012): Territórios educativos de intervenção prioritária; 169-1822182-46141645-400610.34632/investigacaoeducacional.2012.n11reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.ucp.pt/index.php/investigacaoeducacional/article/view/3352https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2012.3352https://revistas.ucp.pt/index.php/investigacaoeducacional/article/view/3352/3251Direitos de Autor (c) 2012 João Paulo Rebelo da Silvahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, João Paulo Rebelo da2022-05-24T16:54:48Zoai:ojs.revistas.ucp.pt:article/3352Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T14:57:53.464576Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Class 2.0. Facebook as an instrument for creating a learning community
Turma 2.0. O Facebook como instrumento de criação de uma comunidade aprendente
title Class 2.0. Facebook as an instrument for creating a learning community
spellingShingle Class 2.0. Facebook as an instrument for creating a learning community
Silva, João Paulo Rebelo da
title_short Class 2.0. Facebook as an instrument for creating a learning community
title_full Class 2.0. Facebook as an instrument for creating a learning community
title_fullStr Class 2.0. Facebook as an instrument for creating a learning community
title_full_unstemmed Class 2.0. Facebook as an instrument for creating a learning community
title_sort Class 2.0. Facebook as an instrument for creating a learning community
author Silva, João Paulo Rebelo da
author_facet Silva, João Paulo Rebelo da
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, João Paulo Rebelo da
description The Territórios Educativos de Intervenção Prioritária (TEIP) [Educational Territories of Priority Intervention] are a reality with a few years in our country and they aim, in their legal foundation, to affirm “a dual function of the school, on the one hand, as the entity directly responsible for promoting the educational success which is a prerequisite for social equity, and, secondly, as the central institution of the community development process”. This definition requires the school to be a center for the promotion of digital integration, contributing to students and parents to become more competent in the use of the latest technologies. Thus, in the context of a TEIP school, we try to implement a project to use Facebook in contacting students and parents, aiming to create a real community, although digital, and to promote more and better learning. Facebook is a free tool, accessible to all who can connect to the Web, and allows security levels consistent with the demands of working with children. Thinking of possible inequalities in network access, we have implemented a set of experiences both of pedagogical and social nature. It is on these experiences we shall reflect on the following pages.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-01-01T00:00:00Z
dc.type.driver.fl_str_mv journal article
info:eu-repo/semantics/article
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2012.3352
oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/3352
url https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2012.3352
identifier_str_mv oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/3352
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucp.pt/index.php/investigacaoeducacional/article/view/3352
https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2012.3352
https://revistas.ucp.pt/index.php/investigacaoeducacional/article/view/3352/3251
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos de Autor (c) 2012 João Paulo Rebelo da Silva
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos de Autor (c) 2012 João Paulo Rebelo da Silva
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Católica Portuguesa
publisher.none.fl_str_mv Universidade Católica Portuguesa
dc.source.none.fl_str_mv Revista Portuguesa de Investigação Educacional; n. 11 (2012): Territórios educativos de intervenção prioritária; 169-182
2182-4614
1645-4006
10.34632/investigacaoeducacional.2012.n11
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799129851629666304