Class 2.0. Facebook as an instrument for creating a learning community
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2012.3352 |
Resumo: | The Territórios Educativos de Intervenção Prioritária (TEIP) [Educational Territories of Priority Intervention] are a reality with a few years in our country and they aim, in their legal foundation, to affirm “a dual function of the school, on the one hand, as the entity directly responsible for promoting the educational success which is a prerequisite for social equity, and, secondly, as the central institution of the community development process”. This definition requires the school to be a center for the promotion of digital integration, contributing to students and parents to become more competent in the use of the latest technologies. Thus, in the context of a TEIP school, we try to implement a project to use Facebook in contacting students and parents, aiming to create a real community, although digital, and to promote more and better learning. Facebook is a free tool, accessible to all who can connect to the Web, and allows security levels consistent with the demands of working with children. Thinking of possible inequalities in network access, we have implemented a set of experiences both of pedagogical and social nature. It is on these experiences we shall reflect on the following pages. |
id |
RCAP_3eaa64893006f7ad1162d7b85b8cc925 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/3352 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Class 2.0. Facebook as an instrument for creating a learning communityTurma 2.0. O Facebook como instrumento de criação de uma comunidade aprendenteThe Territórios Educativos de Intervenção Prioritária (TEIP) [Educational Territories of Priority Intervention] are a reality with a few years in our country and they aim, in their legal foundation, to affirm “a dual function of the school, on the one hand, as the entity directly responsible for promoting the educational success which is a prerequisite for social equity, and, secondly, as the central institution of the community development process”. This definition requires the school to be a center for the promotion of digital integration, contributing to students and parents to become more competent in the use of the latest technologies. Thus, in the context of a TEIP school, we try to implement a project to use Facebook in contacting students and parents, aiming to create a real community, although digital, and to promote more and better learning. Facebook is a free tool, accessible to all who can connect to the Web, and allows security levels consistent with the demands of working with children. Thinking of possible inequalities in network access, we have implemented a set of experiences both of pedagogical and social nature. It is on these experiences we shall reflect on the following pages.Os Territórios Educativos de Intervenção Prioritária (TEIP) são uma realidade com alguns anos no nosso país e procuram, na sua fundamentação legal, afirmar “uma dupla função da escola, por um lado, como entidade directamente responsável pela promoção do sucesso educativo que constitui uma condição básica para a equidade social e, por outro, como instituição central do processo de desenvolvimento comunitário” (cf. Despacho Normativo n.º 55/2008). Esta definição exige que a escola seja também um centro de promoção da integração digital, contribuindo para que alunos e pais possam ser mais competentes no uso das tecnologias mais recentes. Procuramos, por isso, no contexto de uma escola TEIP, implementar um projeto de utilização do Facebook para contactar com alunos e pais, tendo como objetivo criar uma comunidade real, mas digital, promotora de mais e melhores aprendizagens. O Facebook é uma ferramenta gratuita e acessível a todos os que se possam ligar à web e permite níveis de segurança coerentes com as exigências do trabalho com crianças. Refletidas as possíveis desigualdades no acesso à rede, implementámos um conjunto de experiências quer pedagógicas, quer sociais. É sobre esta experiência que vamos refletir nas próximas páginas.Universidade Católica Portuguesa2012-01-01T00:00:00Zjournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2012.3352oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/3352Revista Portuguesa de Investigação Educacional; n. 11 (2012): Territórios educativos de intervenção prioritária; 169-1822182-46141645-400610.34632/investigacaoeducacional.2012.n11reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.ucp.pt/index.php/investigacaoeducacional/article/view/3352https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2012.3352https://revistas.ucp.pt/index.php/investigacaoeducacional/article/view/3352/3251Direitos de Autor (c) 2012 João Paulo Rebelo da Silvahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, João Paulo Rebelo da2022-05-24T16:54:48Zoai:ojs.revistas.ucp.pt:article/3352Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T14:57:53.464576Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Class 2.0. Facebook as an instrument for creating a learning community Turma 2.0. O Facebook como instrumento de criação de uma comunidade aprendente |
title |
Class 2.0. Facebook as an instrument for creating a learning community |
spellingShingle |
Class 2.0. Facebook as an instrument for creating a learning community Silva, João Paulo Rebelo da |
title_short |
Class 2.0. Facebook as an instrument for creating a learning community |
title_full |
Class 2.0. Facebook as an instrument for creating a learning community |
title_fullStr |
Class 2.0. Facebook as an instrument for creating a learning community |
title_full_unstemmed |
Class 2.0. Facebook as an instrument for creating a learning community |
title_sort |
Class 2.0. Facebook as an instrument for creating a learning community |
author |
Silva, João Paulo Rebelo da |
author_facet |
Silva, João Paulo Rebelo da |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, João Paulo Rebelo da |
description |
The Territórios Educativos de Intervenção Prioritária (TEIP) [Educational Territories of Priority Intervention] are a reality with a few years in our country and they aim, in their legal foundation, to affirm “a dual function of the school, on the one hand, as the entity directly responsible for promoting the educational success which is a prerequisite for social equity, and, secondly, as the central institution of the community development process”. This definition requires the school to be a center for the promotion of digital integration, contributing to students and parents to become more competent in the use of the latest technologies. Thus, in the context of a TEIP school, we try to implement a project to use Facebook in contacting students and parents, aiming to create a real community, although digital, and to promote more and better learning. Facebook is a free tool, accessible to all who can connect to the Web, and allows security levels consistent with the demands of working with children. Thinking of possible inequalities in network access, we have implemented a set of experiences both of pedagogical and social nature. It is on these experiences we shall reflect on the following pages. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-01-01T00:00:00Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
journal article info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2012.3352 oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/3352 |
url |
https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2012.3352 |
identifier_str_mv |
oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/3352 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ucp.pt/index.php/investigacaoeducacional/article/view/3352 https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2012.3352 https://revistas.ucp.pt/index.php/investigacaoeducacional/article/view/3352/3251 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2012 João Paulo Rebelo da Silva http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2012 João Paulo Rebelo da Silva http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Católica Portuguesa |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Católica Portuguesa |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Portuguesa de Investigação Educacional; n. 11 (2012): Territórios educativos de intervenção prioritária; 169-182 2182-4614 1645-4006 10.34632/investigacaoeducacional.2012.n11 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799129851629666304 |