Construction of Science concepts and meanings based on cross-sectional contemporary themes through the Scientific Dialogic Tertúlia

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ramos, Maeli Francisca dos Santos
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Cordeiro, Priscila Aparecida dos Santos, Filho, Otoniel da Silva Marinho, Leão, Ana Maria dos Anjos Carneiro, Couto, Janaína de Albuquerque
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34624/id.v15i2.32556
Resumo: The present study was carried out with the objective of presenting the practice of Scientific Dialogical Meeting (TDC) in the context of Basic Education and define concepts and perspectives of teaching and learning of this practice. It is interpretive nature qualitative research, of an interpretive nature, where data were collected through the analysis of an individual registration form (FRI) as part of the material produced by the students. The results were favorable to the construction of concepts in Science from the perspective of TDC.
id RCAP_3ef16655e33191cfa5eccd3ef58140cd
oai_identifier_str oai:proa.ua.pt:article/32556
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Construction of Science concepts and meanings based on cross-sectional contemporary themes through the Scientific Dialogic TertúliaConstrucción de conceptos y significados de Ciencia a partir de temas transversales contemporáneos a través de la Tertúlia Científica DialógicaConstrução de conceitos e significados de Ciências a partir de temas contemporâneos transversais por meio da Tertúlia Dialógica CientíficaThe present study was carried out with the objective of presenting the practice of Scientific Dialogical Meeting (TDC) in the context of Basic Education and define concepts and perspectives of teaching and learning of this practice. It is interpretive nature qualitative research, of an interpretive nature, where data were collected through the analysis of an individual registration form (FRI) as part of the material produced by the students. The results were favorable to the construction of concepts in Science from the perspective of TDC.El presente estudio se realizó con el objetivo de presentar la práctica del Encuentro Científico Dialógico (TDC) en el contexto de la Educación Básica, definiendo conceptos y perspectivas de enseñanza y aprendizaje de esta práctica. Se trata de una investigación cualitativa, de carácter interpretativo, donde los datos fueron recolectados a través del análisis de un formulario de registro individual (FRI) como parte del material producido por los estudiantes. Los resultados fueron favorables a la construcción de conceptos en Ciencias desde la perspectiva de la TDC.O presente estudo foi realizado com o objetivo de apresentar a prática da Tertúlia Dialógica Científica (TDC) no contexto da Educação Básica, definindo conceitos e perspectivas de ensino e aprendizagem dessa prática. Trata-se de uma pesquisa qualitativa, de natureza interpretativa onde os dados foram coletados por meio da análise de ficha de registro individual (FRI) como parte do material produzido pelos estudantes. Os resultados foram favoráveis à construção de conceitos em Ciências sob a ótica da TDC.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2023-06-20info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v15i2.32556https://doi.org/10.34624/id.v15i2.32556Indagatio Didactica; Vol 15 No 2 (2023); 41-52Indagatio Didactica; Vol. 15 Núm. 2 (2023); 41-52Indagatio Didactica; Vol. 15 No 2 (2023); 41-52Indagatio Didactica; vol. 15 n.º 2 (2023); 41-521647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/32556https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/32556/22323http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRamos, Maeli Francisca dos SantosCordeiro, Priscila Aparecida dos SantosFilho, Otoniel da Silva MarinhoLeão, Ana Maria dos Anjos CarneiroCouto, Janaína de Albuquerque2023-09-22T10:19:40Zoai:proa.ua.pt:article/32556Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:35.019901Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Construction of Science concepts and meanings based on cross-sectional contemporary themes through the Scientific Dialogic Tertúlia
Construcción de conceptos y significados de Ciencia a partir de temas transversales contemporáneos a través de la Tertúlia Científica Dialógica
Construção de conceitos e significados de Ciências a partir de temas contemporâneos transversais por meio da Tertúlia Dialógica Científica
title Construction of Science concepts and meanings based on cross-sectional contemporary themes through the Scientific Dialogic Tertúlia
spellingShingle Construction of Science concepts and meanings based on cross-sectional contemporary themes through the Scientific Dialogic Tertúlia
Ramos, Maeli Francisca dos Santos
title_short Construction of Science concepts and meanings based on cross-sectional contemporary themes through the Scientific Dialogic Tertúlia
title_full Construction of Science concepts and meanings based on cross-sectional contemporary themes through the Scientific Dialogic Tertúlia
title_fullStr Construction of Science concepts and meanings based on cross-sectional contemporary themes through the Scientific Dialogic Tertúlia
title_full_unstemmed Construction of Science concepts and meanings based on cross-sectional contemporary themes through the Scientific Dialogic Tertúlia
title_sort Construction of Science concepts and meanings based on cross-sectional contemporary themes through the Scientific Dialogic Tertúlia
author Ramos, Maeli Francisca dos Santos
author_facet Ramos, Maeli Francisca dos Santos
Cordeiro, Priscila Aparecida dos Santos
Filho, Otoniel da Silva Marinho
Leão, Ana Maria dos Anjos Carneiro
Couto, Janaína de Albuquerque
author_role author
author2 Cordeiro, Priscila Aparecida dos Santos
Filho, Otoniel da Silva Marinho
Leão, Ana Maria dos Anjos Carneiro
Couto, Janaína de Albuquerque
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ramos, Maeli Francisca dos Santos
Cordeiro, Priscila Aparecida dos Santos
Filho, Otoniel da Silva Marinho
Leão, Ana Maria dos Anjos Carneiro
Couto, Janaína de Albuquerque
description The present study was carried out with the objective of presenting the practice of Scientific Dialogical Meeting (TDC) in the context of Basic Education and define concepts and perspectives of teaching and learning of this practice. It is interpretive nature qualitative research, of an interpretive nature, where data were collected through the analysis of an individual registration form (FRI) as part of the material produced by the students. The results were favorable to the construction of concepts in Science from the perspective of TDC.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-06-20
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34624/id.v15i2.32556
https://doi.org/10.34624/id.v15i2.32556
url https://doi.org/10.34624/id.v15i2.32556
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/32556
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/32556/22323
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
dc.source.none.fl_str_mv Indagatio Didactica; Vol 15 No 2 (2023); 41-52
Indagatio Didactica; Vol. 15 Núm. 2 (2023); 41-52
Indagatio Didactica; Vol. 15 No 2 (2023); 41-52
Indagatio Didactica; vol. 15 n.º 2 (2023); 41-52
1647-3582
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799133574330318848