Construction of Science concepts and meanings based on cross-sectional contemporary themes through the Scientific Dialogic Tertúlia
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/id.v15i2.32556 |
Resumo: | The present study was carried out with the objective of presenting the practice of Scientific Dialogical Meeting (TDC) in the context of Basic Education and define concepts and perspectives of teaching and learning of this practice. It is interpretive nature qualitative research, of an interpretive nature, where data were collected through the analysis of an individual registration form (FRI) as part of the material produced by the students. The results were favorable to the construction of concepts in Science from the perspective of TDC. |
id |
RCAP_3ef16655e33191cfa5eccd3ef58140cd |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:proa.ua.pt:article/32556 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Construction of Science concepts and meanings based on cross-sectional contemporary themes through the Scientific Dialogic TertúliaConstrucción de conceptos y significados de Ciencia a partir de temas transversales contemporáneos a través de la Tertúlia Científica DialógicaConstrução de conceitos e significados de Ciências a partir de temas contemporâneos transversais por meio da Tertúlia Dialógica CientíficaThe present study was carried out with the objective of presenting the practice of Scientific Dialogical Meeting (TDC) in the context of Basic Education and define concepts and perspectives of teaching and learning of this practice. It is interpretive nature qualitative research, of an interpretive nature, where data were collected through the analysis of an individual registration form (FRI) as part of the material produced by the students. The results were favorable to the construction of concepts in Science from the perspective of TDC.El presente estudio se realizó con el objetivo de presentar la práctica del Encuentro Científico Dialógico (TDC) en el contexto de la Educación Básica, definiendo conceptos y perspectivas de enseñanza y aprendizaje de esta práctica. Se trata de una investigación cualitativa, de carácter interpretativo, donde los datos fueron recolectados a través del análisis de un formulario de registro individual (FRI) como parte del material producido por los estudiantes. Los resultados fueron favorables a la construcción de conceptos en Ciencias desde la perspectiva de la TDC.O presente estudo foi realizado com o objetivo de apresentar a prática da Tertúlia Dialógica Científica (TDC) no contexto da Educação Básica, definindo conceitos e perspectivas de ensino e aprendizagem dessa prática. Trata-se de uma pesquisa qualitativa, de natureza interpretativa onde os dados foram coletados por meio da análise de ficha de registro individual (FRI) como parte do material produzido pelos estudantes. Os resultados foram favoráveis à construção de conceitos em Ciências sob a ótica da TDC.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2023-06-20info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v15i2.32556https://doi.org/10.34624/id.v15i2.32556Indagatio Didactica; Vol 15 No 2 (2023); 41-52Indagatio Didactica; Vol. 15 Núm. 2 (2023); 41-52Indagatio Didactica; Vol. 15 No 2 (2023); 41-52Indagatio Didactica; vol. 15 n.º 2 (2023); 41-521647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/32556https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/32556/22323http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRamos, Maeli Francisca dos SantosCordeiro, Priscila Aparecida dos SantosFilho, Otoniel da Silva MarinhoLeão, Ana Maria dos Anjos CarneiroCouto, Janaína de Albuquerque2023-09-22T10:19:40Zoai:proa.ua.pt:article/32556Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:35.019901Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Construction of Science concepts and meanings based on cross-sectional contemporary themes through the Scientific Dialogic Tertúlia Construcción de conceptos y significados de Ciencia a partir de temas transversales contemporáneos a través de la Tertúlia Científica Dialógica Construção de conceitos e significados de Ciências a partir de temas contemporâneos transversais por meio da Tertúlia Dialógica Científica |
title |
Construction of Science concepts and meanings based on cross-sectional contemporary themes through the Scientific Dialogic Tertúlia |
spellingShingle |
Construction of Science concepts and meanings based on cross-sectional contemporary themes through the Scientific Dialogic Tertúlia Ramos, Maeli Francisca dos Santos |
title_short |
Construction of Science concepts and meanings based on cross-sectional contemporary themes through the Scientific Dialogic Tertúlia |
title_full |
Construction of Science concepts and meanings based on cross-sectional contemporary themes through the Scientific Dialogic Tertúlia |
title_fullStr |
Construction of Science concepts and meanings based on cross-sectional contemporary themes through the Scientific Dialogic Tertúlia |
title_full_unstemmed |
Construction of Science concepts and meanings based on cross-sectional contemporary themes through the Scientific Dialogic Tertúlia |
title_sort |
Construction of Science concepts and meanings based on cross-sectional contemporary themes through the Scientific Dialogic Tertúlia |
author |
Ramos, Maeli Francisca dos Santos |
author_facet |
Ramos, Maeli Francisca dos Santos Cordeiro, Priscila Aparecida dos Santos Filho, Otoniel da Silva Marinho Leão, Ana Maria dos Anjos Carneiro Couto, Janaína de Albuquerque |
author_role |
author |
author2 |
Cordeiro, Priscila Aparecida dos Santos Filho, Otoniel da Silva Marinho Leão, Ana Maria dos Anjos Carneiro Couto, Janaína de Albuquerque |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ramos, Maeli Francisca dos Santos Cordeiro, Priscila Aparecida dos Santos Filho, Otoniel da Silva Marinho Leão, Ana Maria dos Anjos Carneiro Couto, Janaína de Albuquerque |
description |
The present study was carried out with the objective of presenting the practice of Scientific Dialogical Meeting (TDC) in the context of Basic Education and define concepts and perspectives of teaching and learning of this practice. It is interpretive nature qualitative research, of an interpretive nature, where data were collected through the analysis of an individual registration form (FRI) as part of the material produced by the students. The results were favorable to the construction of concepts in Science from the perspective of TDC. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-06-20 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34624/id.v15i2.32556 https://doi.org/10.34624/id.v15i2.32556 |
url |
https://doi.org/10.34624/id.v15i2.32556 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/32556 https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/32556/22323 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Indagatio Didactica; Vol 15 No 2 (2023); 41-52 Indagatio Didactica; Vol. 15 Núm. 2 (2023); 41-52 Indagatio Didactica; Vol. 15 No 2 (2023); 41-52 Indagatio Didactica; vol. 15 n.º 2 (2023); 41-52 1647-3582 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799133574330318848 |