Human Rights and ethnomathematics: other ways of understanding education (mathematics)
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Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
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Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34620/eduser.v1i1.210 |
Resumo: | This article aims to discuss a path of reflection in the field of human rights, through a qualitative approach of the bibliographic type. The text starts from the studies of D'Ambrosio, Vergani, Benevides, Mignolo and Ballestrini, and seeks to bring together human rights and ethnomathematics. As a thought experience, this study provides a historical rereading for the understanding of the world system, highlighting the coloniality rooted in the educational system from the colonial period to the present day, where European knowledge is legitimized as a scientific, academic and world framework, making the knowledge of subordinate groups invisible. We conclude that this work focuses on experiences of liberation and transgression in the formative process of knowledge production in the educational context in mathematics teaching practices. |
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Human Rights and ethnomathematics: other ways of understanding education (mathematics)Direitos humanos e etnomatemática: formas outras de compreender a educação (matemática)EducationHuman rightsEthnomathematicsDecolonialityEducaçãoDireitos humanosEtnomatemáticaDecolonialidadeThis article aims to discuss a path of reflection in the field of human rights, through a qualitative approach of the bibliographic type. The text starts from the studies of D'Ambrosio, Vergani, Benevides, Mignolo and Ballestrini, and seeks to bring together human rights and ethnomathematics. As a thought experience, this study provides a historical rereading for the understanding of the world system, highlighting the coloniality rooted in the educational system from the colonial period to the present day, where European knowledge is legitimized as a scientific, academic and world framework, making the knowledge of subordinate groups invisible. We conclude that this work focuses on experiences of liberation and transgression in the formative process of knowledge production in the educational context in mathematics teaching practices.Este artigo tem como objetivo debater um caminho de reflexão no âmbito dos direitos humanos, por meio de uma abordagem qualitativa do tipo bibliográfica. O texto parte dos estudos de D’Ambrosio, Vergani, Benevides, Mignolo e Ballestrini, e busca aproximar direitos humanos e etnomatemática. Como experiência de pensamento, este estudo propicia uma releitura histórica para a compreensão do sistema mundo, destacando a colonialidade enraizada no sistema educativo desde o período colonial até os dias atuais, onde o conhecimento europeu é legitimado como marco científico, acadêmico e mundial, invisibilizando os saberes de grupos subalternos. Concluímos que este trabalho visa experiências de libertação e transgressão no processo formativo da produção de conhecimento no contexto educacional nas práticas de ensino de matemática.Instituto Politécnico de Bragança2022-12-31info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34620/eduser.v1i1.210https://doi.org/10.34620/eduser.v1i1.210EduSer; Vol. 1 No. 1 (2022): DOSSIER - Planetary Decolonial Education: Complex Re-linkagesEduser - revista de Educação; v. 1 n. 1 (2022): DOSSIÊ TEMÁTICO - EDUCAÇÃO DECOLONIAL COMPLEXA: RE-LIGAÇÕES COMPLEXASEduSer; Vol. 1 N.º 1 (2022): DOSSIÊ TEMÁTICO - EDUCAÇÃO DECOLONIAL COMPLEXA: RE-LIGAÇÕES COMPLEXAS2183-038X1645-4774reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://eduser.ipb.pt/index.php/eduser/article/view/210https://eduser.ipb.pt/index.php/eduser/article/view/210/176Direitos de Autor (c) 2022 EduSerinfo:eu-repo/semantics/openAccessPeres, Élida de SousaSilva de Souza , Charleston2023-03-25T06:00:33Zoai:eduser.ipb.pt:article/210Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:46:55.449123Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
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