Literacia e educação de adultos: percursos, processos e efeitos : um estudo de caso

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gomes, Maria do Carmo
Data de Publicação: 2002
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/10451/287
Resumo: Tese de mestrado em Ciências Sociais (O Sofrimento: perspectivas socioculturais), apresentada à Universidade de Lisboa através do Instituto de Ciências Sociais, 2002
id RCAP_405aa62fabeda38ef448a73feae4a669
oai_identifier_str oai:repositorio.ul.pt:10451/287
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Literacia e educação de adultos: percursos, processos e efeitos : um estudo de casoLiteraciaEducação de adultosRepresentações sociaisAlfabetização - escolarizaçãoTeses de mestradoTese de mestrado em Ciências Sociais (O Sofrimento: perspectivas socioculturais), apresentada à Universidade de Lisboa através do Instituto de Ciências Sociais, 2002This research intends to be a case study about literacy in the context of adults'education courses on the 1st cycle retraining education. The idea of building a problematic that crosses the thematic of literacy with an empirical object constituted by individuals with low skills for the processing of written information in daily life, had the following aims: in one hand, to understand as people with low formal school resources (or total absence of them) deal with written materials in their daily life; and, on the other hand, to evaluate the effects that adults' education courses play while contexts that supply different levels of skills basic education, basic literacy, personal and socialdevelopment, etc. Additionally, importance that these individuals attribute to literacyskills and school qualifications and the relations that they establish with the social exclusion phenomenon are argued. In what concerns methodology, this study intends to develop a qualitative-intensive approach on literacy skills, here presented as a case study. For doing such, several techniques of data collection on social sciences were used like individual interviews to the students, direct observation for limited periods in the school and informal talks with pupils, employees and teachers. This research was developed trough an analytical model organized on three main axles. In the first one, the structural one, it's made an analysis of students' social origins, trajectories and ways of life, which able to identify structural positions. The second axle, the procedural one, is leaned over on the types of practices developed by these individuals to use written information in daily life and the ways as they auto-evaluate and value their basic literacy skills (reading, writing and calculate). The last axle, the contextual one, intends to analyze the social and scholar effects produced by adults'education courses while specifics sociocultural contexts in what regards not only the aPais, José MachadoRepositório da Universidade de LisboaGomes, Maria do Carmo2010-06-17T10:16:00Z20022002-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttp://hdl.handle.net/10451/287porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-11-08T15:38:55Zoai:repositorio.ul.pt:10451/287Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T21:27:07.722080Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Literacia e educação de adultos: percursos, processos e efeitos : um estudo de caso
title Literacia e educação de adultos: percursos, processos e efeitos : um estudo de caso
spellingShingle Literacia e educação de adultos: percursos, processos e efeitos : um estudo de caso
Gomes, Maria do Carmo
Literacia
Educação de adultos
Representações sociais
Alfabetização - escolarização
Teses de mestrado
title_short Literacia e educação de adultos: percursos, processos e efeitos : um estudo de caso
title_full Literacia e educação de adultos: percursos, processos e efeitos : um estudo de caso
title_fullStr Literacia e educação de adultos: percursos, processos e efeitos : um estudo de caso
title_full_unstemmed Literacia e educação de adultos: percursos, processos e efeitos : um estudo de caso
title_sort Literacia e educação de adultos: percursos, processos e efeitos : um estudo de caso
author Gomes, Maria do Carmo
author_facet Gomes, Maria do Carmo
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Pais, José Machado
Repositório da Universidade de Lisboa
dc.contributor.author.fl_str_mv Gomes, Maria do Carmo
dc.subject.por.fl_str_mv Literacia
Educação de adultos
Representações sociais
Alfabetização - escolarização
Teses de mestrado
topic Literacia
Educação de adultos
Representações sociais
Alfabetização - escolarização
Teses de mestrado
description Tese de mestrado em Ciências Sociais (O Sofrimento: perspectivas socioculturais), apresentada à Universidade de Lisboa através do Instituto de Ciências Sociais, 2002
publishDate 2002
dc.date.none.fl_str_mv 2002
2002-01-01T00:00:00Z
2010-06-17T10:16:00Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10451/287
url http://hdl.handle.net/10451/287
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
text/xml
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799134153069821952