Literacia e educação de adultos: percursos, processos e efeitos : um estudo de caso
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2002 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/10451/287 |
Resumo: | Tese de mestrado em Ciências Sociais (O Sofrimento: perspectivas socioculturais), apresentada à Universidade de Lisboa através do Instituto de Ciências Sociais, 2002 |
id |
RCAP_405aa62fabeda38ef448a73feae4a669 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ul.pt:10451/287 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Literacia e educação de adultos: percursos, processos e efeitos : um estudo de casoLiteraciaEducação de adultosRepresentações sociaisAlfabetização - escolarizaçãoTeses de mestradoTese de mestrado em Ciências Sociais (O Sofrimento: perspectivas socioculturais), apresentada à Universidade de Lisboa através do Instituto de Ciências Sociais, 2002This research intends to be a case study about literacy in the context of adults'education courses on the 1st cycle retraining education. The idea of building a problematic that crosses the thematic of literacy with an empirical object constituted by individuals with low skills for the processing of written information in daily life, had the following aims: in one hand, to understand as people with low formal school resources (or total absence of them) deal with written materials in their daily life; and, on the other hand, to evaluate the effects that adults' education courses play while contexts that supply different levels of skills basic education, basic literacy, personal and socialdevelopment, etc. Additionally, importance that these individuals attribute to literacyskills and school qualifications and the relations that they establish with the social exclusion phenomenon are argued. In what concerns methodology, this study intends to develop a qualitative-intensive approach on literacy skills, here presented as a case study. For doing such, several techniques of data collection on social sciences were used like individual interviews to the students, direct observation for limited periods in the school and informal talks with pupils, employees and teachers. This research was developed trough an analytical model organized on three main axles. In the first one, the structural one, it's made an analysis of students' social origins, trajectories and ways of life, which able to identify structural positions. The second axle, the procedural one, is leaned over on the types of practices developed by these individuals to use written information in daily life and the ways as they auto-evaluate and value their basic literacy skills (reading, writing and calculate). The last axle, the contextual one, intends to analyze the social and scholar effects produced by adults'education courses while specifics sociocultural contexts in what regards not only the aPais, José MachadoRepositório da Universidade de LisboaGomes, Maria do Carmo2010-06-17T10:16:00Z20022002-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttp://hdl.handle.net/10451/287porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-11-08T15:38:55Zoai:repositorio.ul.pt:10451/287Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T21:27:07.722080Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Literacia e educação de adultos: percursos, processos e efeitos : um estudo de caso |
title |
Literacia e educação de adultos: percursos, processos e efeitos : um estudo de caso |
spellingShingle |
Literacia e educação de adultos: percursos, processos e efeitos : um estudo de caso Gomes, Maria do Carmo Literacia Educação de adultos Representações sociais Alfabetização - escolarização Teses de mestrado |
title_short |
Literacia e educação de adultos: percursos, processos e efeitos : um estudo de caso |
title_full |
Literacia e educação de adultos: percursos, processos e efeitos : um estudo de caso |
title_fullStr |
Literacia e educação de adultos: percursos, processos e efeitos : um estudo de caso |
title_full_unstemmed |
Literacia e educação de adultos: percursos, processos e efeitos : um estudo de caso |
title_sort |
Literacia e educação de adultos: percursos, processos e efeitos : um estudo de caso |
author |
Gomes, Maria do Carmo |
author_facet |
Gomes, Maria do Carmo |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Pais, José Machado Repositório da Universidade de Lisboa |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gomes, Maria do Carmo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Literacia Educação de adultos Representações sociais Alfabetização - escolarização Teses de mestrado |
topic |
Literacia Educação de adultos Representações sociais Alfabetização - escolarização Teses de mestrado |
description |
Tese de mestrado em Ciências Sociais (O Sofrimento: perspectivas socioculturais), apresentada à Universidade de Lisboa através do Instituto de Ciências Sociais, 2002 |
publishDate |
2002 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2002 2002-01-01T00:00:00Z 2010-06-17T10:16:00Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/10451/287 |
url |
http://hdl.handle.net/10451/287 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf text/xml |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799134153069821952 |