"I agree with most of the girls. Don't totally agree with...". Argumentation and scholar discourse

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Zanella, Daniela Ap. Vendramini
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.21814/diacritica.96
Resumo: This study is situated on a teacher education context, from an Extramural project “Time to Learn”, at University of Sorocaba. The text aims at analyzing the meaning production in the teacher education activity and comprehending the argumentation role to a critical-creative view's development. The research is based on the Social-Cultural-Historical-Activity Theory. The analysis is development from two excerpts originated from a discussion in a meeting of the teacher education activity, theoretical methodologically based on the Critical-Collaboration Research. The excerpts are discussed from categories ́ analysis that focus on enunciative-discoursive-liguistic aspects and interpreted under the theoretical base presented on this study. The analysis shows that the opposition configures itself as an argumentative category which materializes the confrontation between future teacher's and researchteacher’s produced senses. Thus, the opposition is essential in order to contribute to a critical-creative view's development of the future teachers, legitimizing the argumentation importance in scholar context.
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spelling "I agree with most of the girls. Don't totally agree with...". Argumentation and scholar discourse"Concordo com a maioria das meninas. Não concordo muito com a...". A argumentação e discurso do cotidiano escolarargumentaçãoformação docenteteoria da atividade sócio-histótica-culturacrítico-criativoargumentationteacher educationcultural-historical activity theorycritical-creativeThis study is situated on a teacher education context, from an Extramural project “Time to Learn”, at University of Sorocaba. The text aims at analyzing the meaning production in the teacher education activity and comprehending the argumentation role to a critical-creative view's development. The research is based on the Social-Cultural-Historical-Activity Theory. The analysis is development from two excerpts originated from a discussion in a meeting of the teacher education activity, theoretical methodologically based on the Critical-Collaboration Research. The excerpts are discussed from categories ́ analysis that focus on enunciative-discoursive-liguistic aspects and interpreted under the theoretical base presented on this study. The analysis shows that the opposition configures itself as an argumentative category which materializes the confrontation between future teacher's and researchteacher’s produced senses. Thus, the opposition is essential in order to contribute to a critical-creative view's development of the future teachers, legitimizing the argumentation importance in scholar context.Este estudo está contextualizado na atividade de formação docente a partir do projetode Extensão Universitária “Tempo de Aprender” e PIBID1- Língua Inglesa (LI), na Universidade de Sorocaba. O trabalho tem o objetivo de analisar a produção de significados na atividade de formação docente e compreender o papel da argumentação para o desenvolvimento crítico-criativo de futuras-professoras. Apresenta como base teórica os fundamentos da Teoria da Atividade Sócio-Histórico-Cultural. A análise érealizada a partir de dois excertos advindos da discussão em um encontro de formação, embasada pelo aporte teórico metodológico da Pesquisa Crítico-Colaborativa. Os excertos são discutidos por meio de análise de categorias argumentativas, que centralizam os aspectos enunciativo-discursivo-linguísticos e interpretados mediante o quadro teórico apresentado neste trabalho. A análise aponta que a oposição configura-se como categoria argumentativa, materializando o confronto entre os sentidos produzidos pelas futuras-professoras e a pesquisadora-formadora. Assim, a oposição apresenta papel fundamental para o desenvolvimento crítico-criativo das futuras-professoras, legitimando a importância da argumentação no contexto escolar.CEHUM2018-11-28info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.21814/diacritica.96https://doi.org/10.21814/diacritica.96Diacrítica; Vol. 32 N.º 1 (2018): Argumentação e Discursos; 111-131Diacrítica; Vol. 32 No. 1 (2018): Argumentation and Discourse; 111-1312183-91740870-896710.21814/diacritica.32.1reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.uminho.pt/index.php/diacritica/article/view/5022https://revistas.uminho.pt/index.php/diacritica/article/view/5022/5498Direitos de Autor (c) 2023 Daniela Ap. Vendramini Zanellainfo:eu-repo/semantics/openAccessZanella, Daniela Ap. Vendramini2023-07-28T07:47:49Zoai:journals.uminho.pt:article/5022Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T18:34:39.463287Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
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"Concordo com a maioria das meninas. Não concordo muito com a...". A argumentação e discurso do cotidiano escolar
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