The School building of troublemakers students and their stigmatization processes
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.25767/se.v32i1.32028 |
Resumo: | This article analyzes the school construction of troublemakers students. The data result from 17 in-depth interviews, with educational counselors from 16 public schools in the education system in Baixada Fluminense - Rio de Janeiro. The main argument is that the processes of construction of stigmatized students include processes of depreciation of behaviors associated with gender issues related to contextual aspects (family participation in school and socioeconomic conditions) and school results (age / grade gap and low academics results) A combination of these components results in a deteriorated student identity or that underlies the production of troublemakers students while stigmatized students. |
id |
RCAP_43ec4d3086720342759ee0a89370de75 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/32028 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
The School building of troublemakers students and their stigmatization processesA Construção escolar de alunos-problemas e seus processos de estigmatizaçãoAlunos-problemas. Estigma. Características depreciativas.Troublemakers students. Stigma. Derogatory characteristicsThis article analyzes the school construction of troublemakers students. The data result from 17 in-depth interviews, with educational counselors from 16 public schools in the education system in Baixada Fluminense - Rio de Janeiro. The main argument is that the processes of construction of stigmatized students include processes of depreciation of behaviors associated with gender issues related to contextual aspects (family participation in school and socioeconomic conditions) and school results (age / grade gap and low academics results) A combination of these components results in a deteriorated student identity or that underlies the production of troublemakers students while stigmatized students.Este artigo analisa a construção escolar de “alunos-problema”. Os dados resultam de 17 entrevistas em profundidade realizadas com orientadores educacionais de 16 escolas públicas em uma rede de ensino da Baixada Fluminense do Rio de Janeiro. O principal argumento é que os processos de construção de estudantes estigmatizados englobam a depreciação de aspectos comportamentais associados a 1) questões de gênero; 2) participação da família na escola e condições socioeconômicas; e 3) resultados escolares expressos na defasagem idade/série e baixos resultados acadêmicos. A junção desses componentes resulta na identidade deteriorada de estudantes, o que está na base da produção de “alunos-problemas” enquanto sujeitos estigmatizados. Nesse jogo de interações, aqueles que são estigmatizados como “alunos-problemas” são impedidos de terem sucesso em suas trajetórias escolares. Não se trata somente de reprodução de desigualdades de origem, mas de produção de desigualdades no âmbito das escolas.Escola Superior de Educação de Paula Frassinetti2023-12-11info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdftext/htmlhttps://doi.org/10.25767/se.v32i1.32028https://doi.org/10.25767/se.v32i1.32028Saber & Educar; Vol. 32 (2023)Saber e Educar; Vol. 32 (2023)Saber e Educar; Vol. 32 (2023)1647-21440873-3600reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revista.esepf.pt/article/view/32028https://revista.esepf.pt/article/view/32028/23698https://revista.esepf.pt/article/view/32028/23699Direitos de Autor (c) 2023 Edson Soares Gomes, Rodrigo Rosistolatoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSoares Gomes, EdsonRosistolato, Rodrigo2023-12-29T08:45:19Zoai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/32028Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T00:55:35.190023Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
The School building of troublemakers students and their stigmatization processes A Construção escolar de alunos-problemas e seus processos de estigmatização |
title |
The School building of troublemakers students and their stigmatization processes |
spellingShingle |
The School building of troublemakers students and their stigmatization processes Soares Gomes, Edson Alunos-problemas. Estigma. Características depreciativas. Troublemakers students. Stigma. Derogatory characteristics |
title_short |
The School building of troublemakers students and their stigmatization processes |
title_full |
The School building of troublemakers students and their stigmatization processes |
title_fullStr |
The School building of troublemakers students and their stigmatization processes |
title_full_unstemmed |
The School building of troublemakers students and their stigmatization processes |
title_sort |
The School building of troublemakers students and their stigmatization processes |
author |
Soares Gomes, Edson |
author_facet |
Soares Gomes, Edson Rosistolato, Rodrigo |
author_role |
author |
author2 |
Rosistolato, Rodrigo |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Soares Gomes, Edson Rosistolato, Rodrigo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Alunos-problemas. Estigma. Características depreciativas. Troublemakers students. Stigma. Derogatory characteristics |
topic |
Alunos-problemas. Estigma. Características depreciativas. Troublemakers students. Stigma. Derogatory characteristics |
description |
This article analyzes the school construction of troublemakers students. The data result from 17 in-depth interviews, with educational counselors from 16 public schools in the education system in Baixada Fluminense - Rio de Janeiro. The main argument is that the processes of construction of stigmatized students include processes of depreciation of behaviors associated with gender issues related to contextual aspects (family participation in school and socioeconomic conditions) and school results (age / grade gap and low academics results) A combination of these components results in a deteriorated student identity or that underlies the production of troublemakers students while stigmatized students. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-11 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.25767/se.v32i1.32028 https://doi.org/10.25767/se.v32i1.32028 |
url |
https://doi.org/10.25767/se.v32i1.32028 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revista.esepf.pt/article/view/32028 https://revista.esepf.pt/article/view/32028/23698 https://revista.esepf.pt/article/view/32028/23699 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2023 Edson Soares Gomes, Rodrigo Rosistolato info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2023 Edson Soares Gomes, Rodrigo Rosistolato |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Escola Superior de Educação de Paula Frassinetti |
publisher.none.fl_str_mv |
Escola Superior de Educação de Paula Frassinetti |
dc.source.none.fl_str_mv |
Saber & Educar; Vol. 32 (2023) Saber e Educar; Vol. 32 (2023) Saber e Educar; Vol. 32 (2023) 1647-2144 0873-3600 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799136441912000512 |