The School building of troublemakers students and their stigmatization processes

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Soares Gomes, Edson
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Rosistolato, Rodrigo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.25767/se.v32i1.32028
Resumo: This article analyzes the school construction of troublemakers students. The data result from 17 in-depth interviews, with educational counselors from 16 public schools in the education system in Baixada Fluminense - Rio de Janeiro. The main argument is that the processes of construction of stigmatized students include processes of depreciation of behaviors associated with gender issues related to contextual aspects (family participation in school and socioeconomic conditions) and school results (age / grade gap and low academics results) A combination of these components results in a deteriorated student identity or that underlies the production of troublemakers students while stigmatized students.
id RCAP_43ec4d3086720342759ee0a89370de75
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/32028
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling The School building of troublemakers students and their stigmatization processesA Construção escolar de alunos-problemas e seus processos de estigmatizaçãoAlunos-problemas. Estigma. Características depreciativas.Troublemakers students. Stigma. Derogatory characteristicsThis article analyzes the school construction of troublemakers students. The data result from 17 in-depth interviews, with educational counselors from 16 public schools in the education system in Baixada Fluminense - Rio de Janeiro. The main argument is that the processes of construction of stigmatized students include processes of depreciation of behaviors associated with gender issues related to contextual aspects (family participation in school and socioeconomic conditions) and school results (age / grade gap and low academics results) A combination of these components results in a deteriorated student identity or that underlies the production of troublemakers students while stigmatized students.Este artigo analisa a construção escolar de “alunos-problema”. Os dados resultam de 17 entrevistas em profundidade realizadas com orientadores educacionais de 16 escolas públicas em uma rede de ensino da Baixada Fluminense do Rio de Janeiro. O principal argumento é que os processos de construção de estudantes estigmatizados englobam a depreciação de aspectos comportamentais associados a 1) questões de gênero; 2) participação da família na escola e condições socioeconômicas; e 3) resultados escolares expressos na defasagem idade/série e baixos resultados acadêmicos. A junção desses componentes resulta na identidade deteriorada de estudantes, o que está na base da produção de “alunos-problemas” enquanto sujeitos estigmatizados. Nesse jogo de interações, aqueles que são estigmatizados como “alunos-problemas” são impedidos de terem sucesso em suas trajetórias escolares. Não se trata somente de reprodução de desigualdades de origem, mas de produção de desigualdades no âmbito das escolas.Escola Superior de Educação de Paula Frassinetti2023-12-11info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdftext/htmlhttps://doi.org/10.25767/se.v32i1.32028https://doi.org/10.25767/se.v32i1.32028Saber & Educar; Vol. 32 (2023)Saber e Educar; Vol. 32 (2023)Saber e Educar; Vol. 32 (2023)1647-21440873-3600reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revista.esepf.pt/article/view/32028https://revista.esepf.pt/article/view/32028/23698https://revista.esepf.pt/article/view/32028/23699Direitos de Autor (c) 2023 Edson Soares Gomes, Rodrigo Rosistolatoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSoares Gomes, EdsonRosistolato, Rodrigo2023-12-29T08:45:19Zoai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/32028Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T00:55:35.190023Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv The School building of troublemakers students and their stigmatization processes
A Construção escolar de alunos-problemas e seus processos de estigmatização
title The School building of troublemakers students and their stigmatization processes
spellingShingle The School building of troublemakers students and their stigmatization processes
Soares Gomes, Edson
Alunos-problemas. Estigma. Características depreciativas.
Troublemakers students. Stigma. Derogatory characteristics
title_short The School building of troublemakers students and their stigmatization processes
title_full The School building of troublemakers students and their stigmatization processes
title_fullStr The School building of troublemakers students and their stigmatization processes
title_full_unstemmed The School building of troublemakers students and their stigmatization processes
title_sort The School building of troublemakers students and their stigmatization processes
author Soares Gomes, Edson
author_facet Soares Gomes, Edson
Rosistolato, Rodrigo
author_role author
author2 Rosistolato, Rodrigo
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Soares Gomes, Edson
Rosistolato, Rodrigo
dc.subject.por.fl_str_mv Alunos-problemas. Estigma. Características depreciativas.
Troublemakers students. Stigma. Derogatory characteristics
topic Alunos-problemas. Estigma. Características depreciativas.
Troublemakers students. Stigma. Derogatory characteristics
description This article analyzes the school construction of troublemakers students. The data result from 17 in-depth interviews, with educational counselors from 16 public schools in the education system in Baixada Fluminense - Rio de Janeiro. The main argument is that the processes of construction of stigmatized students include processes of depreciation of behaviors associated with gender issues related to contextual aspects (family participation in school and socioeconomic conditions) and school results (age / grade gap and low academics results) A combination of these components results in a deteriorated student identity or that underlies the production of troublemakers students while stigmatized students.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-11
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.25767/se.v32i1.32028
https://doi.org/10.25767/se.v32i1.32028
url https://doi.org/10.25767/se.v32i1.32028
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revista.esepf.pt/article/view/32028
https://revista.esepf.pt/article/view/32028/23698
https://revista.esepf.pt/article/view/32028/23699
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos de Autor (c) 2023 Edson Soares Gomes, Rodrigo Rosistolato
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos de Autor (c) 2023 Edson Soares Gomes, Rodrigo Rosistolato
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Escola Superior de Educação de Paula Frassinetti
publisher.none.fl_str_mv Escola Superior de Educação de Paula Frassinetti
dc.source.none.fl_str_mv Saber & Educar; Vol. 32 (2023)
Saber e Educar; Vol. 32 (2023)
Saber e Educar; Vol. 32 (2023)
1647-2144
0873-3600
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799136441912000512