Exploring generalization with visual patterns: tasks developed with pre-algebra students
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Outros Autores: | , |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/20.500.11960/3846 |
Resumo: | Este artigo refere-se a um estudo desenvolvido com 54 alunos do 6.º ano de escolaridade. O principal objectivo passava por analisar o seu desempenho na resolução de tarefas que envolviam a generalização de padrões visuais. De forma a compreender este problema centramo-nos nas seguintes temáticas: tipo de estratégias de generalização utilizadas; dificuldades que emergiram do seu trabalho; e o papel da visualização no seu raciocínio. Neste artigo são apresentados alguns resultados relativos à implementação de duas tarefas. ABSTRACT: This paper refers to a study developed with fifty-four 6th grade students. The main goal was to analyse their performance when solving tasks involving the generalization of visual/figural patterns. In order to better understand this problem we focussed on the following features: type of generalization strategies used; difficulties that emerged from students’ work; and the role played by visualization on their reasoning. On this paper we present some results related to the implementation of two tasks. |
id |
RCAP_46501fa56287db64234e1cc3e5877aea |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ipvc.pt:20.500.11960/3846 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Exploring generalization with visual patterns: tasks developed with pre-algebra studentsPadrõesGeneralizaçãoVisualizaçãoPatternsGeneralizationVisualizationEste artigo refere-se a um estudo desenvolvido com 54 alunos do 6.º ano de escolaridade. O principal objectivo passava por analisar o seu desempenho na resolução de tarefas que envolviam a generalização de padrões visuais. De forma a compreender este problema centramo-nos nas seguintes temáticas: tipo de estratégias de generalização utilizadas; dificuldades que emergiram do seu trabalho; e o papel da visualização no seu raciocínio. Neste artigo são apresentados alguns resultados relativos à implementação de duas tarefas. ABSTRACT: This paper refers to a study developed with fifty-four 6th grade students. The main goal was to analyse their performance when solving tasks involving the generalization of visual/figural patterns. In order to better understand this problem we focussed on the following features: type of generalization strategies used; difficulties that emerged from students’ work; and the role played by visualization on their reasoning. On this paper we present some results related to the implementation of two tasks.Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico de Viana do Castelo2024-01-17T15:49:50Z2009-01-01T00:00:00Z20092023-12-30T18:53:38Zbook partinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/20.500.11960/3846eng978-989-95980-4-1Barbosa, AnaVale, IsabelPalhares, Pedroinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2024-04-11T08:11:22Zoai:repositorio.ipvc.pt:20.500.11960/3846Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openairemluisa.alvim@gmail.comopendoar:71602024-04-11T08:11:22Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Exploring generalization with visual patterns: tasks developed with pre-algebra students |
title |
Exploring generalization with visual patterns: tasks developed with pre-algebra students |
spellingShingle |
Exploring generalization with visual patterns: tasks developed with pre-algebra students Barbosa, Ana Padrões Generalização Visualização Patterns Generalization Visualization |
title_short |
Exploring generalization with visual patterns: tasks developed with pre-algebra students |
title_full |
Exploring generalization with visual patterns: tasks developed with pre-algebra students |
title_fullStr |
Exploring generalization with visual patterns: tasks developed with pre-algebra students |
title_full_unstemmed |
Exploring generalization with visual patterns: tasks developed with pre-algebra students |
title_sort |
Exploring generalization with visual patterns: tasks developed with pre-algebra students |
author |
Barbosa, Ana |
author_facet |
Barbosa, Ana Vale, Isabel Palhares, Pedro |
author_role |
author |
author2 |
Vale, Isabel Palhares, Pedro |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Barbosa, Ana Vale, Isabel Palhares, Pedro |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Padrões Generalização Visualização Patterns Generalization Visualization |
topic |
Padrões Generalização Visualização Patterns Generalization Visualization |
description |
Este artigo refere-se a um estudo desenvolvido com 54 alunos do 6.º ano de escolaridade. O principal objectivo passava por analisar o seu desempenho na resolução de tarefas que envolviam a generalização de padrões visuais. De forma a compreender este problema centramo-nos nas seguintes temáticas: tipo de estratégias de generalização utilizadas; dificuldades que emergiram do seu trabalho; e o papel da visualização no seu raciocínio. Neste artigo são apresentados alguns resultados relativos à implementação de duas tarefas. ABSTRACT: This paper refers to a study developed with fifty-four 6th grade students. The main goal was to analyse their performance when solving tasks involving the generalization of visual/figural patterns. In order to better understand this problem we focussed on the following features: type of generalization strategies used; difficulties that emerged from students’ work; and the role played by visualization on their reasoning. On this paper we present some results related to the implementation of two tasks. |
publishDate |
2009 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2009-01-01T00:00:00Z 2009 2023-12-30T18:53:38Z 2024-01-17T15:49:50Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
book part |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/20.500.11960/3846 |
url |
http://hdl.handle.net/20.500.11960/3846 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
978-989-95980-4-1 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico de Viana do Castelo |
publisher.none.fl_str_mv |
Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico de Viana do Castelo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
mluisa.alvim@gmail.com |
_version_ |
1817543266839560192 |