Modernity, education, wealth creation and legitimacy in nineteenth and twentieth-century Portugal

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Candeias, António
Data de Publicação: 2005
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.31447/AS00032573.2005176.02
Resumo: The aim of this article is to show and discuss the results of research work on the development of literacy and the growth of formal schooling in Portugal during the nineteenth and twentieth centuries, and to tie them in with trends in some of the main indicators of modernity, in particular those relating to economic development and modern forms of achieving political legitimacy.
id RCAP_47de2434ae108eb90a63652935759855
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/34218
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Modernity, education, wealth creation and legitimacy in nineteenth and twentieth-century Portugal.Modernidade, educação, criação de riqueza e legitimação política nos séculos XIX e XX em Portugalprocessos de alfabetização e de escolarizaçãomodernidade escolarPortugalséc. XIX e XXdevelopment of literacy and formal schoolingschool modernityPortugalnineteenth and twentieth century.The aim of this article is to show and discuss the results of research work on the development of literacy and the growth of formal schooling in Portugal during the nineteenth and twentieth centuries, and to tie them in with trends in some of the main indicators of modernity, in particular those relating to economic development and modern forms of achieving political legitimacy..O objectivo deste artigo é o de apresentar e discutir os resultados de um processo de investigação sobre o desenvolvimento dos processos de alfabetização e de escolarização em Portugal durante os séculos XIX e XX, relacionando-os com a maneira como evoluíram alguns dos principais indicadores da modernidade, nomeadamente os que se referem ao desenvolvimento económico e às formas modernas de legitimação política.Instituto de Ciências Sociais da Universidade de Lisboa2005-09-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.31447/AS00032573.2005176.02https://doi.org/10.31447/AS00032573.2005176.02Análise Social; Vol. 40 N.º 176 (2005): Educação e Modernidade; 477-4982182-29990003-2573reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.rcaap.pt/analisesocial/article/view/34218https://revistas.rcaap.pt/analisesocial/article/view/34218/24004Direitos de Autor (c) 2005 Análise Socialinfo:eu-repo/semantics/openAccessCandeias, António2024-02-17T05:50:02Zoai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/34218Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T01:52:29.107907Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Modernity, education, wealth creation and legitimacy in nineteenth and twentieth-century Portugal
.
Modernidade, educação, criação de riqueza e legitimação política nos séculos XIX e XX em Portugal
title Modernity, education, wealth creation and legitimacy in nineteenth and twentieth-century Portugal
spellingShingle Modernity, education, wealth creation and legitimacy in nineteenth and twentieth-century Portugal
Candeias, António
processos de alfabetização e de escolarização
modernidade escolar
Portugal
séc. XIX e XX
development of literacy and formal schooling
school modernity
Portugal
nineteenth and twentieth century
.
title_short Modernity, education, wealth creation and legitimacy in nineteenth and twentieth-century Portugal
title_full Modernity, education, wealth creation and legitimacy in nineteenth and twentieth-century Portugal
title_fullStr Modernity, education, wealth creation and legitimacy in nineteenth and twentieth-century Portugal
title_full_unstemmed Modernity, education, wealth creation and legitimacy in nineteenth and twentieth-century Portugal
title_sort Modernity, education, wealth creation and legitimacy in nineteenth and twentieth-century Portugal
author Candeias, António
author_facet Candeias, António
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Candeias, António
dc.subject.por.fl_str_mv processos de alfabetização e de escolarização
modernidade escolar
Portugal
séc. XIX e XX
development of literacy and formal schooling
school modernity
Portugal
nineteenth and twentieth century
.
topic processos de alfabetização e de escolarização
modernidade escolar
Portugal
séc. XIX e XX
development of literacy and formal schooling
school modernity
Portugal
nineteenth and twentieth century
.
description The aim of this article is to show and discuss the results of research work on the development of literacy and the growth of formal schooling in Portugal during the nineteenth and twentieth centuries, and to tie them in with trends in some of the main indicators of modernity, in particular those relating to economic development and modern forms of achieving political legitimacy.
publishDate 2005
dc.date.none.fl_str_mv 2005-09-30
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.31447/AS00032573.2005176.02
https://doi.org/10.31447/AS00032573.2005176.02
url https://doi.org/10.31447/AS00032573.2005176.02
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.rcaap.pt/analisesocial/article/view/34218
https://revistas.rcaap.pt/analisesocial/article/view/34218/24004
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos de Autor (c) 2005 Análise Social
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos de Autor (c) 2005 Análise Social
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Ciências Sociais da Universidade de Lisboa
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Ciências Sociais da Universidade de Lisboa
dc.source.none.fl_str_mv Análise Social; Vol. 40 N.º 176 (2005): Educação e Modernidade; 477-498
2182-2999
0003-2573
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799137015742070785