Modernity, education, wealth creation and legitimacy in nineteenth and twentieth-century Portugal
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Data de Publicação: | 2005 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.31447/AS00032573.2005176.02 |
Resumo: | The aim of this article is to show and discuss the results of research work on the development of literacy and the growth of formal schooling in Portugal during the nineteenth and twentieth centuries, and to tie them in with trends in some of the main indicators of modernity, in particular those relating to economic development and modern forms of achieving political legitimacy. |
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Modernity, education, wealth creation and legitimacy in nineteenth and twentieth-century Portugal.Modernidade, educação, criação de riqueza e legitimação política nos séculos XIX e XX em Portugalprocessos de alfabetização e de escolarizaçãomodernidade escolarPortugalséc. XIX e XXdevelopment of literacy and formal schoolingschool modernityPortugalnineteenth and twentieth century.The aim of this article is to show and discuss the results of research work on the development of literacy and the growth of formal schooling in Portugal during the nineteenth and twentieth centuries, and to tie them in with trends in some of the main indicators of modernity, in particular those relating to economic development and modern forms of achieving political legitimacy..O objectivo deste artigo é o de apresentar e discutir os resultados de um processo de investigação sobre o desenvolvimento dos processos de alfabetização e de escolarização em Portugal durante os séculos XIX e XX, relacionando-os com a maneira como evoluíram alguns dos principais indicadores da modernidade, nomeadamente os que se referem ao desenvolvimento económico e às formas modernas de legitimação política.Instituto de Ciências Sociais da Universidade de Lisboa2005-09-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.31447/AS00032573.2005176.02https://doi.org/10.31447/AS00032573.2005176.02Análise Social; Vol. 40 N.º 176 (2005): Educação e Modernidade; 477-4982182-29990003-2573reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.rcaap.pt/analisesocial/article/view/34218https://revistas.rcaap.pt/analisesocial/article/view/34218/24004Direitos de Autor (c) 2005 Análise Socialinfo:eu-repo/semantics/openAccessCandeias, António2024-02-17T05:50:02Zoai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/34218Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T01:52:29.107907Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
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