Use of concordances in the teaching of homonymy and polysemy

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Araújo, Carla Barreira
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34620/eduser.v9i2.102
Resumo: This work, based on Corpus Linguistics and technology-mediated language teaching, aims to contribute to the knowledge, among Portuguese teachers, of the didactic possibilities that the applications of Corpus Linguistics can constitute for the teaching-learning of homonymy and of polysemy. Then, we will approach concepts that Corpus Linguistics contemplates and we will also present the CINTIL, concordancer that will allow us to obtain concordances of homonymous and polysemic words. In the last part of this work, we will present concrete examples of the use of concordances, in view of the teaching-learning of homonymy and polysemy, demonstrating that teaching through the passive transmission of grammatical knowledge of the language can and should be replaced by practical activities and problematizing, that develop in the students a critical and reflexive attitude about the real linguistic functioning.
id RCAP_49c04a88bd86c919389b47ced3d8c3de
oai_identifier_str oai:eduser.ipb.pt:article/102
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Use of concordances in the teaching of homonymy and polysemyUso de concordâncias no ensino da homonímia e polissemiaHomonymypolysemyteaching of Portuguese as Mother Tongue and teaching of Portuguese as a Foreign Languageconcordancer CINTILconcordancesHomonímiapolissemiaensino do português como língua materna e não maternaconcordanciador CINTILconcordânciasThis work, based on Corpus Linguistics and technology-mediated language teaching, aims to contribute to the knowledge, among Portuguese teachers, of the didactic possibilities that the applications of Corpus Linguistics can constitute for the teaching-learning of homonymy and of polysemy. Then, we will approach concepts that Corpus Linguistics contemplates and we will also present the CINTIL, concordancer that will allow us to obtain concordances of homonymous and polysemic words. In the last part of this work, we will present concrete examples of the use of concordances, in view of the teaching-learning of homonymy and polysemy, demonstrating that teaching through the passive transmission of grammatical knowledge of the language can and should be replaced by practical activities and problematizing, that develop in the students a critical and reflexive attitude about the real linguistic functioning.O presente trabalho, com base de sustentação teórica na Linguística de Corpus e no ensino de línguas mediado pelas tecnologias, pretende contribuir para o conhecimento, por parte dos professores de Português, das possibilidades didáticas que as aplicações da Linguística de Corpus podem constituir para o ensino-aprendizagem da homonímia e da polissemia. Deste modo, começaremos por delimitar os conceitos de homonímia e polissemia. Seguidamente, abordaremos conceitos que a Linguística de Corpus contempla e procederemos também à apresentação do CINTIL, concordanciador que nos permitirá obter concordâncias de palavras homónimas e polissémicas. Na última parte deste trabalho, apresentaremos exemplos concretos de utilização de concordâncias, tendo em vista o ensino-aprendizagem da homonímia e da polissemia, demonstrando que o ensino através da transmissão passiva do conhecimento gramatical da língua pode, e deve, ser substituído por atividades práticas e problematizadoras, que desenvolvem nos alunos uma atitude crítica e reflexiva sobre o real funcionamento linguístico.Instituto Politécnico de Bragança2017-12-17info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34620/eduser.v9i2.102https://doi.org/10.34620/eduser.v9i2.102EduSer; Vol. 9 No. 2 (2017): Eduser - Revista de Educação; 63-76Eduser - revista de Educação; v. 9 n. 2 (2017): Eduser - Revista de Educação; 63-76EduSer; Vol. 9 N.º 2 (2017): Eduser - Revista de Educação; 63-762183-038X1645-4774reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://eduser.ipb.pt/index.php/eduser/article/view/102https://eduser.ipb.pt/index.php/eduser/article/view/102/92Direitos de Autor (c) 2017 Eduser - Revista de Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessAraújo, Carla Barreira2023-02-18T06:01:36Zoai:eduser.ipb.pt:article/102Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:46:52.353034Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Use of concordances in the teaching of homonymy and polysemy
Uso de concordâncias no ensino da homonímia e polissemia
title Use of concordances in the teaching of homonymy and polysemy
spellingShingle Use of concordances in the teaching of homonymy and polysemy
Araújo, Carla Barreira
Homonymy
polysemy
teaching of Portuguese as Mother Tongue and teaching of Portuguese as a Foreign Language
concordancer CINTIL
concordances
Homonímia
polissemia
ensino do português como língua materna e não materna
concordanciador CINTIL
concordâncias
title_short Use of concordances in the teaching of homonymy and polysemy
title_full Use of concordances in the teaching of homonymy and polysemy
title_fullStr Use of concordances in the teaching of homonymy and polysemy
title_full_unstemmed Use of concordances in the teaching of homonymy and polysemy
title_sort Use of concordances in the teaching of homonymy and polysemy
author Araújo, Carla Barreira
author_facet Araújo, Carla Barreira
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Araújo, Carla Barreira
dc.subject.por.fl_str_mv Homonymy
polysemy
teaching of Portuguese as Mother Tongue and teaching of Portuguese as a Foreign Language
concordancer CINTIL
concordances
Homonímia
polissemia
ensino do português como língua materna e não materna
concordanciador CINTIL
concordâncias
topic Homonymy
polysemy
teaching of Portuguese as Mother Tongue and teaching of Portuguese as a Foreign Language
concordancer CINTIL
concordances
Homonímia
polissemia
ensino do português como língua materna e não materna
concordanciador CINTIL
concordâncias
description This work, based on Corpus Linguistics and technology-mediated language teaching, aims to contribute to the knowledge, among Portuguese teachers, of the didactic possibilities that the applications of Corpus Linguistics can constitute for the teaching-learning of homonymy and of polysemy. Then, we will approach concepts that Corpus Linguistics contemplates and we will also present the CINTIL, concordancer that will allow us to obtain concordances of homonymous and polysemic words. In the last part of this work, we will present concrete examples of the use of concordances, in view of the teaching-learning of homonymy and polysemy, demonstrating that teaching through the passive transmission of grammatical knowledge of the language can and should be replaced by practical activities and problematizing, that develop in the students a critical and reflexive attitude about the real linguistic functioning.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-12-17
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34620/eduser.v9i2.102
https://doi.org/10.34620/eduser.v9i2.102
url https://doi.org/10.34620/eduser.v9i2.102
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://eduser.ipb.pt/index.php/eduser/article/view/102
https://eduser.ipb.pt/index.php/eduser/article/view/102/92
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos de Autor (c) 2017 Eduser - Revista de Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos de Autor (c) 2017 Eduser - Revista de Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto Politécnico de Bragança
publisher.none.fl_str_mv Instituto Politécnico de Bragança
dc.source.none.fl_str_mv EduSer; Vol. 9 No. 2 (2017): Eduser - Revista de Educação; 63-76
Eduser - revista de Educação; v. 9 n. 2 (2017): Eduser - Revista de Educação; 63-76
EduSer; Vol. 9 N.º 2 (2017): Eduser - Revista de Educação; 63-76
2183-038X
1645-4774
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799130939967668224