Use of concordances in the teaching of homonymy and polysemy
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34620/eduser.v9i2.102 |
Resumo: | This work, based on Corpus Linguistics and technology-mediated language teaching, aims to contribute to the knowledge, among Portuguese teachers, of the didactic possibilities that the applications of Corpus Linguistics can constitute for the teaching-learning of homonymy and of polysemy. Then, we will approach concepts that Corpus Linguistics contemplates and we will also present the CINTIL, concordancer that will allow us to obtain concordances of homonymous and polysemic words. In the last part of this work, we will present concrete examples of the use of concordances, in view of the teaching-learning of homonymy and polysemy, demonstrating that teaching through the passive transmission of grammatical knowledge of the language can and should be replaced by practical activities and problematizing, that develop in the students a critical and reflexive attitude about the real linguistic functioning. |
id |
RCAP_49c04a88bd86c919389b47ced3d8c3de |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:eduser.ipb.pt:article/102 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Use of concordances in the teaching of homonymy and polysemyUso de concordâncias no ensino da homonímia e polissemiaHomonymypolysemyteaching of Portuguese as Mother Tongue and teaching of Portuguese as a Foreign Languageconcordancer CINTILconcordancesHomonímiapolissemiaensino do português como língua materna e não maternaconcordanciador CINTILconcordânciasThis work, based on Corpus Linguistics and technology-mediated language teaching, aims to contribute to the knowledge, among Portuguese teachers, of the didactic possibilities that the applications of Corpus Linguistics can constitute for the teaching-learning of homonymy and of polysemy. Then, we will approach concepts that Corpus Linguistics contemplates and we will also present the CINTIL, concordancer that will allow us to obtain concordances of homonymous and polysemic words. In the last part of this work, we will present concrete examples of the use of concordances, in view of the teaching-learning of homonymy and polysemy, demonstrating that teaching through the passive transmission of grammatical knowledge of the language can and should be replaced by practical activities and problematizing, that develop in the students a critical and reflexive attitude about the real linguistic functioning.O presente trabalho, com base de sustentação teórica na Linguística de Corpus e no ensino de línguas mediado pelas tecnologias, pretende contribuir para o conhecimento, por parte dos professores de Português, das possibilidades didáticas que as aplicações da Linguística de Corpus podem constituir para o ensino-aprendizagem da homonímia e da polissemia. Deste modo, começaremos por delimitar os conceitos de homonímia e polissemia. Seguidamente, abordaremos conceitos que a Linguística de Corpus contempla e procederemos também à apresentação do CINTIL, concordanciador que nos permitirá obter concordâncias de palavras homónimas e polissémicas. Na última parte deste trabalho, apresentaremos exemplos concretos de utilização de concordâncias, tendo em vista o ensino-aprendizagem da homonímia e da polissemia, demonstrando que o ensino através da transmissão passiva do conhecimento gramatical da língua pode, e deve, ser substituído por atividades práticas e problematizadoras, que desenvolvem nos alunos uma atitude crítica e reflexiva sobre o real funcionamento linguístico.Instituto Politécnico de Bragança2017-12-17info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34620/eduser.v9i2.102https://doi.org/10.34620/eduser.v9i2.102EduSer; Vol. 9 No. 2 (2017): Eduser - Revista de Educação; 63-76Eduser - revista de Educação; v. 9 n. 2 (2017): Eduser - Revista de Educação; 63-76EduSer; Vol. 9 N.º 2 (2017): Eduser - Revista de Educação; 63-762183-038X1645-4774reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://eduser.ipb.pt/index.php/eduser/article/view/102https://eduser.ipb.pt/index.php/eduser/article/view/102/92Direitos de Autor (c) 2017 Eduser - Revista de Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessAraújo, Carla Barreira2023-02-18T06:01:36Zoai:eduser.ipb.pt:article/102Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:46:52.353034Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Use of concordances in the teaching of homonymy and polysemy Uso de concordâncias no ensino da homonímia e polissemia |
title |
Use of concordances in the teaching of homonymy and polysemy |
spellingShingle |
Use of concordances in the teaching of homonymy and polysemy Araújo, Carla Barreira Homonymy polysemy teaching of Portuguese as Mother Tongue and teaching of Portuguese as a Foreign Language concordancer CINTIL concordances Homonímia polissemia ensino do português como língua materna e não materna concordanciador CINTIL concordâncias |
title_short |
Use of concordances in the teaching of homonymy and polysemy |
title_full |
Use of concordances in the teaching of homonymy and polysemy |
title_fullStr |
Use of concordances in the teaching of homonymy and polysemy |
title_full_unstemmed |
Use of concordances in the teaching of homonymy and polysemy |
title_sort |
Use of concordances in the teaching of homonymy and polysemy |
author |
Araújo, Carla Barreira |
author_facet |
Araújo, Carla Barreira |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Araújo, Carla Barreira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Homonymy polysemy teaching of Portuguese as Mother Tongue and teaching of Portuguese as a Foreign Language concordancer CINTIL concordances Homonímia polissemia ensino do português como língua materna e não materna concordanciador CINTIL concordâncias |
topic |
Homonymy polysemy teaching of Portuguese as Mother Tongue and teaching of Portuguese as a Foreign Language concordancer CINTIL concordances Homonímia polissemia ensino do português como língua materna e não materna concordanciador CINTIL concordâncias |
description |
This work, based on Corpus Linguistics and technology-mediated language teaching, aims to contribute to the knowledge, among Portuguese teachers, of the didactic possibilities that the applications of Corpus Linguistics can constitute for the teaching-learning of homonymy and of polysemy. Then, we will approach concepts that Corpus Linguistics contemplates and we will also present the CINTIL, concordancer that will allow us to obtain concordances of homonymous and polysemic words. In the last part of this work, we will present concrete examples of the use of concordances, in view of the teaching-learning of homonymy and polysemy, demonstrating that teaching through the passive transmission of grammatical knowledge of the language can and should be replaced by practical activities and problematizing, that develop in the students a critical and reflexive attitude about the real linguistic functioning. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-12-17 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34620/eduser.v9i2.102 https://doi.org/10.34620/eduser.v9i2.102 |
url |
https://doi.org/10.34620/eduser.v9i2.102 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://eduser.ipb.pt/index.php/eduser/article/view/102 https://eduser.ipb.pt/index.php/eduser/article/view/102/92 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2017 Eduser - Revista de Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2017 Eduser - Revista de Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Politécnico de Bragança |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Politécnico de Bragança |
dc.source.none.fl_str_mv |
EduSer; Vol. 9 No. 2 (2017): Eduser - Revista de Educação; 63-76 Eduser - revista de Educação; v. 9 n. 2 (2017): Eduser - Revista de Educação; 63-76 EduSer; Vol. 9 N.º 2 (2017): Eduser - Revista de Educação; 63-76 2183-038X 1645-4774 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799130939967668224 |