Is this "negócio" polysemy or homonymy?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gritti, Letícia Lemos
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: dos Santos, Sandra Mara Fernandes, Teixeira, Lovania Roehrig, Deon, Robson
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da ANPOLL (Online)
Texto Completo: https://revistadaanpoll.emnuvens.com.br/revista/article/view/1251
Resumo: This article analyzes the item negócio from a semantic point of view. This expression is used in different contexts - formal and informal ones - in Brazilian Portuguese. Negócio is discussed using the concept of ambiguity, which is the multiple capacity of signification of a word in certain contexts. More specifically, this study investigates if the lexical ambiguity of negócio is generated by Polysemy or/and by Homonymy, two different types of ambiguities. The main concepts came from the following works: Ilari and Geraldi (1987, 2006), Cambrussi and Poll (2015), Ferraz (2014), Pustejovsky, (1995), Lyons (1977) and Cançado (2008). We conclude that negócio is able to establish a semantic relation of ambiguity either by polysemy or by homonymy, depending on the linguistic context.
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spelling Is this "negócio" polysemy or homonymy?Este "negócio" é polissemia ou homonímia?PolysemyHomonymySemantics. AmbiguityNegócioPolissemiaHomonímiaSemânticaAmbiguidadeNegócioThis article analyzes the item negócio from a semantic point of view. This expression is used in different contexts - formal and informal ones - in Brazilian Portuguese. Negócio is discussed using the concept of ambiguity, which is the multiple capacity of signification of a word in certain contexts. More specifically, this study investigates if the lexical ambiguity of negócio is generated by Polysemy or/and by Homonymy, two different types of ambiguities. The main concepts came from the following works: Ilari and Geraldi (1987, 2006), Cambrussi and Poll (2015), Ferraz (2014), Pustejovsky, (1995), Lyons (1977) and Cançado (2008). We conclude that negócio is able to establish a semantic relation of ambiguity either by polysemy or by homonymy, depending on the linguistic context.Este artigo, a partir de um ponto de vista semântico, analisa o item lexical 'negócio' usado em diferentes contextos no Português Brasileiro, desde os mais formais até os mais informais. Analisam-se as características do item, utilizando o conceito de ambiguidade. Tal fenômeno diz respeito à capacidade múltipla de significado que uma mesma palavra pode ter em determinados contextos. Mais especificamente, o estudo procura esclarecer se a ambiguidade lexical da palavra negócio é gerada por polissemia e/ou homonímia, dois tipos particulares de ambiguidade. As principais concepções teóricas são de Ilari e Geraldi (1987), Ilari (2002), Cambrussi e Poll (2015), Ferraz (2014), Pustejovsky, (1995) e Lyons (1977). Após análises, verificou-se que a palavra 'negócio' pode tanto apresentar usos em que apresenta ambiguidade por polissemia quanto ambiguidade por homonímia. Até onde se pode verificar, esse tipo de análise de 'negócio' é inédito na literatura linguística.ANPOLL2019-06-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistadaanpoll.emnuvens.com.br/revista/article/view/125110.18309/anp.v1i48.1251Revista da Anpoll; Vol. 1 No. 48 (2019): Estudos Linguísticos; 40-51Revista da Anpoll; v. 1 n. 48 (2019): Estudos Linguísticos; 40-511982-78301414-7564reponame:Revista da ANPOLL (Online)instname:Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Letras e Lingüística (ANPOLL)instacron:ANPOLLporhttps://revistadaanpoll.emnuvens.com.br/revista/article/view/1251/1023Copyright (c) 2019 Letícia Lemos Gritti, Sandra Mara Fernandes dos Santos, Lovania Roehrig Teixeira, Robson Deoninfo:eu-repo/semantics/openAccessGritti, Letícia Lemosdos Santos, Sandra Mara FernandesTeixeira, Lovania RoehrigDeon, Robson2020-04-09T00:29:19Zoai:ojs.revistadaanpoll.emnuvens.com.br:article/1251Revistahttps://revistadaanpoll.emnuvens.com.br/revista/indexONGhttps://revistadaanpoll.emnuvens.com.br/revista/oairevistadaanpoll@gmail.com1982-78301414-7564opendoar:2023-01-13T09:48:47.747587Revista da ANPOLL (Online) - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Letras e Lingüística (ANPOLL)false
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