Is this "negócio" polysemy or homonymy?
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista da ANPOLL (Online) |
Texto Completo: | https://revistadaanpoll.emnuvens.com.br/revista/article/view/1251 |
Resumo: | This article analyzes the item negócio from a semantic point of view. This expression is used in different contexts - formal and informal ones - in Brazilian Portuguese. Negócio is discussed using the concept of ambiguity, which is the multiple capacity of signification of a word in certain contexts. More specifically, this study investigates if the lexical ambiguity of negócio is generated by Polysemy or/and by Homonymy, two different types of ambiguities. The main concepts came from the following works: Ilari and Geraldi (1987, 2006), Cambrussi and Poll (2015), Ferraz (2014), Pustejovsky, (1995), Lyons (1977) and Cançado (2008). We conclude that negócio is able to establish a semantic relation of ambiguity either by polysemy or by homonymy, depending on the linguistic context. |
id |
ANPOLL-2_4d2276be5e27057ece23c5935e381353 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistadaanpoll.emnuvens.com.br:article/1251 |
network_acronym_str |
ANPOLL-2 |
network_name_str |
Revista da ANPOLL (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Is this "negócio" polysemy or homonymy?Este "negócio" é polissemia ou homonímia?PolysemyHomonymySemantics. AmbiguityNegócioPolissemiaHomonímiaSemânticaAmbiguidadeNegócioThis article analyzes the item negócio from a semantic point of view. This expression is used in different contexts - formal and informal ones - in Brazilian Portuguese. Negócio is discussed using the concept of ambiguity, which is the multiple capacity of signification of a word in certain contexts. More specifically, this study investigates if the lexical ambiguity of negócio is generated by Polysemy or/and by Homonymy, two different types of ambiguities. The main concepts came from the following works: Ilari and Geraldi (1987, 2006), Cambrussi and Poll (2015), Ferraz (2014), Pustejovsky, (1995), Lyons (1977) and Cançado (2008). We conclude that negócio is able to establish a semantic relation of ambiguity either by polysemy or by homonymy, depending on the linguistic context.Este artigo, a partir de um ponto de vista semântico, analisa o item lexical 'negócio' usado em diferentes contextos no Português Brasileiro, desde os mais formais até os mais informais. Analisam-se as características do item, utilizando o conceito de ambiguidade. Tal fenômeno diz respeito à capacidade múltipla de significado que uma mesma palavra pode ter em determinados contextos. Mais especificamente, o estudo procura esclarecer se a ambiguidade lexical da palavra negócio é gerada por polissemia e/ou homonímia, dois tipos particulares de ambiguidade. As principais concepções teóricas são de Ilari e Geraldi (1987), Ilari (2002), Cambrussi e Poll (2015), Ferraz (2014), Pustejovsky, (1995) e Lyons (1977). Após análises, verificou-se que a palavra 'negócio' pode tanto apresentar usos em que apresenta ambiguidade por polissemia quanto ambiguidade por homonímia. Até onde se pode verificar, esse tipo de análise de 'negócio' é inédito na literatura linguística.ANPOLL2019-06-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistadaanpoll.emnuvens.com.br/revista/article/view/125110.18309/anp.v1i48.1251Revista da Anpoll; Vol. 1 No. 48 (2019): Estudos Linguísticos; 40-51Revista da Anpoll; v. 1 n. 48 (2019): Estudos Linguísticos; 40-511982-78301414-7564reponame:Revista da ANPOLL (Online)instname:Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Letras e Lingüística (ANPOLL)instacron:ANPOLLporhttps://revistadaanpoll.emnuvens.com.br/revista/article/view/1251/1023Copyright (c) 2019 Letícia Lemos Gritti, Sandra Mara Fernandes dos Santos, Lovania Roehrig Teixeira, Robson Deoninfo:eu-repo/semantics/openAccessGritti, Letícia Lemosdos Santos, Sandra Mara FernandesTeixeira, Lovania RoehrigDeon, Robson2020-04-09T00:29:19Zoai:ojs.revistadaanpoll.emnuvens.com.br:article/1251Revistahttps://revistadaanpoll.emnuvens.com.br/revista/indexONGhttps://revistadaanpoll.emnuvens.com.br/revista/oairevistadaanpoll@gmail.com1982-78301414-7564opendoar:2023-01-13T09:48:47.747587Revista da ANPOLL (Online) - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Letras e Lingüística (ANPOLL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Is this "negócio" polysemy or homonymy? Este "negócio" é polissemia ou homonímia? |
title |
Is this "negócio" polysemy or homonymy? |
spellingShingle |
Is this "negócio" polysemy or homonymy? Gritti, Letícia Lemos Polysemy Homonymy Semantics. Ambiguity Negócio Polissemia Homonímia Semântica Ambiguidade Negócio |
title_short |
Is this "negócio" polysemy or homonymy? |
title_full |
Is this "negócio" polysemy or homonymy? |
title_fullStr |
Is this "negócio" polysemy or homonymy? |
title_full_unstemmed |
Is this "negócio" polysemy or homonymy? |
title_sort |
Is this "negócio" polysemy or homonymy? |
author |
Gritti, Letícia Lemos |
author_facet |
Gritti, Letícia Lemos dos Santos, Sandra Mara Fernandes Teixeira, Lovania Roehrig Deon, Robson |
author_role |
author |
author2 |
dos Santos, Sandra Mara Fernandes Teixeira, Lovania Roehrig Deon, Robson |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gritti, Letícia Lemos dos Santos, Sandra Mara Fernandes Teixeira, Lovania Roehrig Deon, Robson |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Polysemy Homonymy Semantics. Ambiguity Negócio Polissemia Homonímia Semântica Ambiguidade Negócio |
topic |
Polysemy Homonymy Semantics. Ambiguity Negócio Polissemia Homonímia Semântica Ambiguidade Negócio |
description |
This article analyzes the item negócio from a semantic point of view. This expression is used in different contexts - formal and informal ones - in Brazilian Portuguese. Negócio is discussed using the concept of ambiguity, which is the multiple capacity of signification of a word in certain contexts. More specifically, this study investigates if the lexical ambiguity of negócio is generated by Polysemy or/and by Homonymy, two different types of ambiguities. The main concepts came from the following works: Ilari and Geraldi (1987, 2006), Cambrussi and Poll (2015), Ferraz (2014), Pustejovsky, (1995), Lyons (1977) and Cançado (2008). We conclude that negócio is able to establish a semantic relation of ambiguity either by polysemy or by homonymy, depending on the linguistic context. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-06-25 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistadaanpoll.emnuvens.com.br/revista/article/view/1251 10.18309/anp.v1i48.1251 |
url |
https://revistadaanpoll.emnuvens.com.br/revista/article/view/1251 |
identifier_str_mv |
10.18309/anp.v1i48.1251 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistadaanpoll.emnuvens.com.br/revista/article/view/1251/1023 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
ANPOLL |
publisher.none.fl_str_mv |
ANPOLL |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista da Anpoll; Vol. 1 No. 48 (2019): Estudos Linguísticos; 40-51 Revista da Anpoll; v. 1 n. 48 (2019): Estudos Linguísticos; 40-51 1982-7830 1414-7564 reponame:Revista da ANPOLL (Online) instname:Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Letras e Lingüística (ANPOLL) instacron:ANPOLL |
instname_str |
Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Letras e Lingüística (ANPOLL) |
instacron_str |
ANPOLL |
institution |
ANPOLL |
reponame_str |
Revista da ANPOLL (Online) |
collection |
Revista da ANPOLL (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da ANPOLL (Online) - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Letras e Lingüística (ANPOLL) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadaanpoll@gmail.com |
_version_ |
1797051179899813888 |