Avaliação do Letramento Acadêmico de Ingressantes do Curso de Recursos Humanos
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/id.v6i3.3998 |
Resumo: | Objective of this study was to analyze literacy, specifi cally reading and comprehension, of beginner students from Human Resources degree at Universidade do Extremo Sul Catarinense (University of Extreme Southern of Santa Catarina). The revised theoretical was composed by: literacy – Soares (2001) and Kleiman (1995); academic literacy – Fischer (2008) and Oliveira (2009). It is a qualitative and descriptive research. The corpus was 26 students of Human Resources degree. Activities were prepared and applied in order to evaluate students’ reading competences. Those activities were based on the Portuguese table of contents for 3rd year of high school, according to Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais (National Institute for Educational Studies and Researches). This table of contents is composed of topics that describe what students’ skills should be assessed by a teacher. The results showed that, despite there are not criteria which defi ne an individual as literate or illiterate, students answered correctly 70% of the questions whose focus was reading and comprehension. |
id |
RCAP_4a4e0cf63fbaae4bec1879e0a0b547d2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:proa.ua.pt:article/3998 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Avaliação do Letramento Acadêmico de Ingressantes do Curso de Recursos HumanosObjective of this study was to analyze literacy, specifi cally reading and comprehension, of beginner students from Human Resources degree at Universidade do Extremo Sul Catarinense (University of Extreme Southern of Santa Catarina). The revised theoretical was composed by: literacy – Soares (2001) and Kleiman (1995); academic literacy – Fischer (2008) and Oliveira (2009). It is a qualitative and descriptive research. The corpus was 26 students of Human Resources degree. Activities were prepared and applied in order to evaluate students’ reading competences. Those activities were based on the Portuguese table of contents for 3rd year of high school, according to Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais (National Institute for Educational Studies and Researches). This table of contents is composed of topics that describe what students’ skills should be assessed by a teacher. The results showed that, despite there are not criteria which defi ne an individual as literate or illiterate, students answered correctly 70% of the questions whose focus was reading and comprehension.El objetivo de el estudio fue analizar el letramento, especialmente la lectura e interpretación de los estudiantes que ingresan al curso en Recursos Humanos, de la Universidad de Extremo Sul Catarinense (UNESC). Los supuestos teóricos que fueron revisados: letramento - Soares (2001), Kleiman (1995), y le letramento académico - Fischer (2008) y Oliveira (2009). En cuanto al método, es la investigación cualitativa y descriptiva que tuvo el corpus 26 estudiantes del curso de Recursos Humanos. Para evaluar las habilidades de lectura de las actividades académicas, fueron preparados y aplicados sobre la base de la matriz portuguesa del secundaria INEP (Instituto Nacional para la Investigación Educativa), para el tercero año. Dicha matriz se compone de los temas que describen lo que los estudiantes de habilidades deben ser medidos y evaluados por el profesor. Los resultados de este estudio mostraron que, a pesar de no tener un criterio que puede defi nir a una persona como letrada en la literatura, los estudiantes respondieron correctamente el 70% de las preguntas se centró lectura e interpretación.Objetivo deste trabalho foi analisar o letramento, especifi camente leitura e interpretação, dos alunos ingressantes no curso de Recursos Humanos da Universidade do Extremo Sul Catarinense (UNESC). Os pressupostos teóricos revisados foram sobre: letramento - Soares (2001), Kleiman (1995), e letramento acadêmico – Fischer (2008) e Oliveira (2009). Quanto ao método, trata-se de pesquisa qualitativa e descritiva que teve como corpus 26 acadêmicos do curso de Recursos Humanos. Para avaliar as competências de leitura dos acadêmicos foram preparadas e aplicadas atividades com base na matriz de Língua Portuguesa para o 3º ano do Ensino Médio do INEP (Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais). A referida matriz é composta por tópicos que descrevem quais habilidades dos alunos devem ser medidas e avaliadas pelo professor. Os resultados desse estudo mostraram que, apesar de não se ter um critério que possa defi nir um indivíduo como letrado ou iletrado na literatura, os alunos responderam adequadamente 70% das questões solicitadas cujo foco era leitura e interpretação.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2014-08-07info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v6i3.3998https://doi.org/10.34624/id.v6i3.3998Indagatio Didactica; Vol 6 No 3 (2014); 86-109Indagatio Didactica; Vol. 6 Núm. 3 (2014); 86-109Indagatio Didactica; Vol. 6 No 3 (2014); 86-109Indagatio Didactica; vol. 6 n.º 3 (2014); 86-1091647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/3998https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/3998/2993Gonçalves, HeloísaDias, Almerinda Tereza Bianca Bez Battiinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:15:43Zoai:proa.ua.pt:article/3998Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:03.985775Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Avaliação do Letramento Acadêmico de Ingressantes do Curso de Recursos Humanos |
title |
Avaliação do Letramento Acadêmico de Ingressantes do Curso de Recursos Humanos |
spellingShingle |
Avaliação do Letramento Acadêmico de Ingressantes do Curso de Recursos Humanos Gonçalves, Heloísa |
title_short |
Avaliação do Letramento Acadêmico de Ingressantes do Curso de Recursos Humanos |
title_full |
Avaliação do Letramento Acadêmico de Ingressantes do Curso de Recursos Humanos |
title_fullStr |
Avaliação do Letramento Acadêmico de Ingressantes do Curso de Recursos Humanos |
title_full_unstemmed |
Avaliação do Letramento Acadêmico de Ingressantes do Curso de Recursos Humanos |
title_sort |
Avaliação do Letramento Acadêmico de Ingressantes do Curso de Recursos Humanos |
author |
Gonçalves, Heloísa |
author_facet |
Gonçalves, Heloísa Dias, Almerinda Tereza Bianca Bez Batti |
author_role |
author |
author2 |
Dias, Almerinda Tereza Bianca Bez Batti |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gonçalves, Heloísa Dias, Almerinda Tereza Bianca Bez Batti |
description |
Objective of this study was to analyze literacy, specifi cally reading and comprehension, of beginner students from Human Resources degree at Universidade do Extremo Sul Catarinense (University of Extreme Southern of Santa Catarina). The revised theoretical was composed by: literacy – Soares (2001) and Kleiman (1995); academic literacy – Fischer (2008) and Oliveira (2009). It is a qualitative and descriptive research. The corpus was 26 students of Human Resources degree. Activities were prepared and applied in order to evaluate students’ reading competences. Those activities were based on the Portuguese table of contents for 3rd year of high school, according to Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais (National Institute for Educational Studies and Researches). This table of contents is composed of topics that describe what students’ skills should be assessed by a teacher. The results showed that, despite there are not criteria which defi ne an individual as literate or illiterate, students answered correctly 70% of the questions whose focus was reading and comprehension. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-08-07 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34624/id.v6i3.3998 https://doi.org/10.34624/id.v6i3.3998 |
url |
https://doi.org/10.34624/id.v6i3.3998 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/3998 https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/3998/2993 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Indagatio Didactica; Vol 6 No 3 (2014); 86-109 Indagatio Didactica; Vol. 6 Núm. 3 (2014); 86-109 Indagatio Didactica; Vol. 6 No 3 (2014); 86-109 Indagatio Didactica; vol. 6 n.º 3 (2014); 86-109 1647-3582 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799133568511770624 |