Pele preta : a poética da luz

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gonçalves, Sandra Maria Lúcia Pereira
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/10451/38637
Resumo: The proposed article aims to reflect on the seminal work of photographer artist Maureen Bisilliat, Black Skin. The photographic Black Skin essay was conducted in the 1960s. The series consists of 23 black and white images of three black models: a woman, a man and a child, and votive images. Through these images the artist asserts her political and social vision of Brazilian society combined with a poetic light with surrealist features. Concepts such as Photography Minor (Gonçalves, 2009) and the Crystal Image (Deleuze, 2007; Fatorelli 2003) will be present
id RCAP_4ad02879e23b400f5326217190293089
oai_identifier_str oai:repositorio.ul.pt:10451/38637
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Pele preta : a poética da luzBlack skin : the poetics of lightBisilliat, Maureen, 1931-FotografiaRaça negraQuestões sociaisQuestões políticasTeoria da arteCriticismoThe proposed article aims to reflect on the seminal work of photographer artist Maureen Bisilliat, Black Skin. The photographic Black Skin essay was conducted in the 1960s. The series consists of 23 black and white images of three black models: a woman, a man and a child, and votive images. Through these images the artist asserts her political and social vision of Brazilian society combined with a poetic light with surrealist features. Concepts such as Photography Minor (Gonçalves, 2009) and the Crystal Image (Deleuze, 2007; Fatorelli 2003) will be presentUniversidade de Lisboa, Faculdade de Belas-Artes, Centro de Investigação e Estudos em Belas-ArtesRepositório da Universidade de LisboaGonçalves, Sandra Maria Lúcia Pereira2019-06-14T13:03:16Z2016-102016-10-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleimage/jpegapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10451/38637porIn: Estúdio. - Lisboa, 2016-. - Vol. 7, nº16 (Out./Dez. 2016), p. 153-160info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-11-08T16:36:41Zoai:repositorio.ul.pt:10451/38637Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T21:52:31.516110Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Pele preta : a poética da luz
Black skin : the poetics of light
title Pele preta : a poética da luz
spellingShingle Pele preta : a poética da luz
Gonçalves, Sandra Maria Lúcia Pereira
Bisilliat, Maureen, 1931-
Fotografia
Raça negra
Questões sociais
Questões políticas
Teoria da arte
Criticismo
title_short Pele preta : a poética da luz
title_full Pele preta : a poética da luz
title_fullStr Pele preta : a poética da luz
title_full_unstemmed Pele preta : a poética da luz
title_sort Pele preta : a poética da luz
author Gonçalves, Sandra Maria Lúcia Pereira
author_facet Gonçalves, Sandra Maria Lúcia Pereira
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Repositório da Universidade de Lisboa
dc.contributor.author.fl_str_mv Gonçalves, Sandra Maria Lúcia Pereira
dc.subject.por.fl_str_mv Bisilliat, Maureen, 1931-
Fotografia
Raça negra
Questões sociais
Questões políticas
Teoria da arte
Criticismo
topic Bisilliat, Maureen, 1931-
Fotografia
Raça negra
Questões sociais
Questões políticas
Teoria da arte
Criticismo
description The proposed article aims to reflect on the seminal work of photographer artist Maureen Bisilliat, Black Skin. The photographic Black Skin essay was conducted in the 1960s. The series consists of 23 black and white images of three black models: a woman, a man and a child, and votive images. Through these images the artist asserts her political and social vision of Brazilian society combined with a poetic light with surrealist features. Concepts such as Photography Minor (Gonçalves, 2009) and the Crystal Image (Deleuze, 2007; Fatorelli 2003) will be present
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-10
2016-10-01T00:00:00Z
2019-06-14T13:03:16Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10451/38637
url http://hdl.handle.net/10451/38637
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv In: Estúdio. - Lisboa, 2016-. - Vol. 7, nº16 (Out./Dez. 2016), p. 153-160
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv image/jpeg
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de Lisboa, Faculdade de Belas-Artes, Centro de Investigação e Estudos em Belas-Artes
publisher.none.fl_str_mv Universidade de Lisboa, Faculdade de Belas-Artes, Centro de Investigação e Estudos em Belas-Artes
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799134461980311552