Development cycle of a digital educational resource for primary school

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cardoso, Adriana
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Souza, Joana, Rodrigues, Ricardo Pereira, Palma, Nuno
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34624/id.v13i5.27175
Resumo: This paper aims to present the development cycle of a digital educational resource (Cooking to Learn) designed for primary school (6-10y). This is an interactive, open access digital resource, which aims at promoting the integrated development of skills (Portuguese, mathematics and sciences) in primary school. Framed within the Analysis, Design, Development, Implementation and Evaluation (ADDIE) model, the methodology adopted in each stage of the model is described in order to provide methodological guidelines that might be helpful for the development of new digital educational resources.
id RCAP_4c97ab523091a9fe7aa7a19bb445168b
oai_identifier_str oai:proa.ua.pt:article/27175
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Development cycle of a digital educational resource for primary schoolCiclo de desenvolvimento de um recurso educativo digital para o 1.º Ciclo do Ensino BásicoThis paper aims to present the development cycle of a digital educational resource (Cooking to Learn) designed for primary school (6-10y). This is an interactive, open access digital resource, which aims at promoting the integrated development of skills (Portuguese, mathematics and sciences) in primary school. Framed within the Analysis, Design, Development, Implementation and Evaluation (ADDIE) model, the methodology adopted in each stage of the model is described in order to provide methodological guidelines that might be helpful for the development of new digital educational resources.Cet article a pour objectif la présentation du cycle de développement d’une ressource pédagogique numérique (Cuisiner pour apprendre), qui a l’objectif de promouvoir le développement intégré de compétences (portugais, mathématiques, sciences naturelles) au primaire au Portugal, (6-10 ans). En prenant comme référence le modèle Analyse, Dessin, Développement, Mise en OEuvre et Évaluation (ADDIE), la méthodologie suivie pour le développement de la ressource est présentée en précisant, pour chaque étape, les procédures et instruments de travail adoptés. On espère ainsi que d’autres équipes pourront reproduire les procédures décrites pour le développement de nouvelles ressources pédagogiques numériques.O presente artigo tem como objetivo apresentar o ciclo de desenvolvimento de um recurso educativo digital (Cozinhar a Aprender) concebido para o 1.º Ciclo do Ensino Básico. Este é um recurso digital interativo, de acesso livre, que tem como objetivo promover o desenvolvimento integrado de competências (português, matemática e estudo do meio) no 1.º Ciclo do Ensino Básico. Tomando como referência o modelo Análise, Desenho, Desenvolvimento, Implementação e Avaliação (ADDIE), apresenta-se a metodologia seguida para o desenvolvimento do recurso, especificando, para cada etapa, os procedimentos e instrumentos de trabalho adotados. Espera-se, assim, fornecer orientações metodológicas que possam ser mobilizadas por outras equipas para o desenvolvimento de novos recursos educativos digitais.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2021-12-20info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v13i5.27175https://doi.org/10.34624/id.v13i5.27175Indagatio Didactica; Vol 13 No 5 (2021); 125-142Indagatio Didactica; Vol. 13 Núm. 5 (2021); 125-142Indagatio Didactica; Vol. 13 No 5 (2021); 125-142Indagatio Didactica; vol. 13 n.º 5 (2021); 125-1421647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/27175https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/27175/19756http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCardoso, AdrianaSouza, JoanaRodrigues, Ricardo PereiraPalma, Nuno2023-09-22T10:19:23Zoai:proa.ua.pt:article/27175Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:32.152349Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Development cycle of a digital educational resource for primary school
Ciclo de desenvolvimento de um recurso educativo digital para o 1.º Ciclo do Ensino Básico
title Development cycle of a digital educational resource for primary school
spellingShingle Development cycle of a digital educational resource for primary school
Cardoso, Adriana
title_short Development cycle of a digital educational resource for primary school
title_full Development cycle of a digital educational resource for primary school
title_fullStr Development cycle of a digital educational resource for primary school
title_full_unstemmed Development cycle of a digital educational resource for primary school
title_sort Development cycle of a digital educational resource for primary school
author Cardoso, Adriana
author_facet Cardoso, Adriana
Souza, Joana
Rodrigues, Ricardo Pereira
Palma, Nuno
author_role author
author2 Souza, Joana
Rodrigues, Ricardo Pereira
Palma, Nuno
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cardoso, Adriana
Souza, Joana
Rodrigues, Ricardo Pereira
Palma, Nuno
description This paper aims to present the development cycle of a digital educational resource (Cooking to Learn) designed for primary school (6-10y). This is an interactive, open access digital resource, which aims at promoting the integrated development of skills (Portuguese, mathematics and sciences) in primary school. Framed within the Analysis, Design, Development, Implementation and Evaluation (ADDIE) model, the methodology adopted in each stage of the model is described in order to provide methodological guidelines that might be helpful for the development of new digital educational resources.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-20
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34624/id.v13i5.27175
https://doi.org/10.34624/id.v13i5.27175
url https://doi.org/10.34624/id.v13i5.27175
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/27175
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/27175/19756
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
dc.source.none.fl_str_mv Indagatio Didactica; Vol 13 No 5 (2021); 125-142
Indagatio Didactica; Vol. 13 Núm. 5 (2021); 125-142
Indagatio Didactica; Vol. 13 No 5 (2021); 125-142
Indagatio Didactica; vol. 13 n.º 5 (2021); 125-142
1647-3582
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799133574161498112