A pesquisa qualitativa e o uso de CAQDAS na análise textual: levantamento de uma década
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/ilcj.v6i2.14656 |
Resumo: | This article presents an amplification of a work presented at the 5th CIAIQ (Ibero-American Congress in Qualitative research) that analyzed the result of a search accomplished in the PBTD/IBCT, entry sites with the aim to check which CAQDAS (Computer Assisted Qualitative Data Analysis Software) has been used as resources and deepen the textual analysis performed in qualitative research, in the last decade. As the methodological aspects, this is a qualitative, bibliographic and documentary as Minayo (2013). For the presentation of the thirty-one selected works (28 dissertations, 3 thesis), among the 200 found by means of keywords it was used the mapping proposed by Biembengut (2008). It has concluded that most of the works in the area of education, in the format of thesis produced in federal universities involving the use of Atlas.ti, followed by NVivo. The predominant mode of analysis was the AC (Content Analysis). |
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A pesquisa qualitativa e o uso de CAQDAS na análise textual: levantamento de uma décadaThis article presents an amplification of a work presented at the 5th CIAIQ (Ibero-American Congress in Qualitative research) that analyzed the result of a search accomplished in the PBTD/IBCT, entry sites with the aim to check which CAQDAS (Computer Assisted Qualitative Data Analysis Software) has been used as resources and deepen the textual analysis performed in qualitative research, in the last decade. As the methodological aspects, this is a qualitative, bibliographic and documentary as Minayo (2013). For the presentation of the thirty-one selected works (28 dissertations, 3 thesis), among the 200 found by means of keywords it was used the mapping proposed by Biembengut (2008). It has concluded that most of the works in the area of education, in the format of thesis produced in federal universities involving the use of Atlas.ti, followed by NVivo. The predominant mode of analysis was the AC (Content Analysis).Este trabajo presenta la ampliación de una explanación hecha al 5º CIAQ (Congreso Ibero Americano en Investigación Cualitativa) que analizó el resultado de una pesquisa realizada en los portales PBTD/IBCT con el objetivo de verificar cuales de los CAQDAS (Computer Assisted Qualitative Data Analysis Software) son utilizados como recursos para agilizar y profundizar los analices textuales hechos en pesquisas cualitativas en la última década. Los aspectos metodológicos que basan este trabajo son la pesquisa cualitativa, bibliográfica y documental conforme Minayo (2013). Para la presentación de los treinta y uno trabajos seleccionados, en un universo de doscientos encontrados por medio de las palabras clave, fue utilizado el método de mapear propuesto por Biembengut (2008). Se concluye que predominaran trabajos en el área de educación en formato de disertaciones elaboradas en universidades federales, involucrando el uso de Atlas.ti, seguido de NVivo. El modo de analices predominante fue el AC (Analices de Contenido).Este artigo apresenta a ampliação de um trabalho apresentado ao 5º CIAIQ (Congresso Ibero-Americado em Investigação Qualitativa), que analisou o resultado de uma busca realizada nos portais PBTD/IBCT com o objetivo de verificar quais os CAQDAS (Computer Assisted Qualitative Data Analysis Software) têm sido utilizados como recursos para agilizar e aprofundar as análises textuais realizadas em pesquisas qualitativas, na última década. Quanto aos aspectos metodológicos, trata-se de um estudo de cunho qualitativo, bibliográfico e documental, conforme Minayo(2013). Para a apresentação dos trinta e um trabalhos selecionados (28 dissertações, 3 teses), dentre os duzentos encontrados por meio de palavras-chave, foi utilizado o Mapeamento proposto por Biembengut (2008). Conclui-se que predominaram trabalhos na área de educação, no formato de dissertações elaboradas em universidades federais, envolvendo o uso de Atlas.ti, seguido de NVivo. O modo de análise predominante foi a AC (Análise de Conteúdo).Universidade de Aveiro2016-01-01T00:00:00Zjournal articlejournal articlejournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/ilcj.v6i2.14656oai:proa.ua.pt:article/14656Internet Latent Corpus Journal; Vol 6 No 2 (2016); 65-78Internet Latent Corpus Journal; Vol. 6 Núm. 2 (2016); 65-78Internet Latent Corpus Journal; Vol. 6 No 2 (2016); 65-78Internet Latent Corpus Journal; vol. 6 n.º 2 (2016); 65-781647-7308reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/14656https://doi.org/10.34624/ilcj.v6i2.14656https://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/14656/10051https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessPaula, Marlubia Corrêa deViali, LoriGuimarães, Gleny Terezinha Duro2022-09-05T15:21:36Zoai:proa.ua.pt:article/14656Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T15:13:44.945685Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
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