Melody and Words in a Song: Issues Regarding Song Teaching from Preschool through 4th Grade
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34639/rpea.v6i1.14 |
Resumo: | To our knowledge, songs are the musical resource most used with preschool and primary school-aged children.Acknowledging that the linguistic and musical development in these ages is at a critical stage, we propose to analyse the interaction between melody and words in memory for songs. Several studies in the field of perception and musical cognition are discussed in terms of the influence of both components in a song identity and recognition. Assuming different ways of perceiving and encoding songs, we extend this discussion to the influence of teaching songs with words and without words in encoding and vocal performance of children. Furthermore, we compare two different procedures for teaching songs based on the results of several studies. We also place the importance of using songs without words within Music Learning Theory developed by Edwin Gordon. Finally, according to the studies discussed, we point out relevant aspects to be considered when teaching songs and for further researches. |
id |
RCAP_4de982f671fee34e5effe30b9c1416b7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:rpea.madeira.gov.pt:article/14 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Melody and Words in a Song: Issues Regarding Song Teaching from Preschool through 4th GradeMelodia e Palavras numa Canção: Questões para o Ensino de Canções no Contexto Pré-Escolar e de 1.º Ciclo do Ensino BásicoCanções com PalavrasCanções sem PalavrasReconhecimento AuditivoDesempenho VocalTeoria de Aprendizagem MusicalSongs with WordsSongs without WordsSongs RecognitionVocal PerformanceMusic Learning TheoryTo our knowledge, songs are the musical resource most used with preschool and primary school-aged children.Acknowledging that the linguistic and musical development in these ages is at a critical stage, we propose to analyse the interaction between melody and words in memory for songs. Several studies in the field of perception and musical cognition are discussed in terms of the influence of both components in a song identity and recognition. Assuming different ways of perceiving and encoding songs, we extend this discussion to the influence of teaching songs with words and without words in encoding and vocal performance of children. Furthermore, we compare two different procedures for teaching songs based on the results of several studies. We also place the importance of using songs without words within Music Learning Theory developed by Edwin Gordon. Finally, according to the studies discussed, we point out relevant aspects to be considered when teaching songs and for further researches.A canção é, porventura, o recurso musical mais utilizado em jardins de infância e escolas do 1.º ciclo do ensino básico. Considerando que o desenvolvimento linguístico e musical destes grupos etários está numa fase sensível, este ensaio procura aprofundar a relação entre palavras e melodia numa canção. Referem-se vários estudos realizados na área da perceção e cognição musical, descrevendo-se as implicações da interação entre ambas as componentes para a identidade de uma canção e seu reconhecimento auditivo. Reconhecendo que existem diferentes formas de escutar e de aprender, comparam-se várias investigações no que respeita ao ensino de canções com palavras e sem palavras, às diferenças encontradas no seu desempenho vocal e aos procedimentos imersivo e frase-por-frase utilizados no ensino de canções. Procura-se ainda contextualizar a importância atribuída às canções sem palavras no âmbito da Teoria de Aprendizagem Musical desenvolvida por Edwin Gordon. Por fim, à luz dos estudos analisados, resumem-se os aspetos mais importantes a considerar no ensino de uma canção e em investigações futuras.CEPAM2016-09-07info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34639/rpea.v6i1.14https://doi.org/10.34639/rpea.v6i1.14Portuguese Journal of Artistic Education; Vol. 6 No. 1 (2016): Revista Portuguesa de Educação Artística; 51-64Revista Portuguesa de Educação Artística; Vol. 6 N.º 1 (2016): Revista Portuguesa de Educação Artística; 51-642183-74811647-905X10.34639/rpea.v6i1reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://rpea.madeira.gov.pt/index.php/rpea/article/view/PDFhttps://rpea.madeira.gov.pt/index.php/rpea/article/view/PDF/17Direitos de Autor (c) 2016 Ana Isabel Pereira, Helena Rodriguesinfo:eu-repo/semantics/openAccessPereira, Ana IsabelRodrigues, Helena2024-01-31T10:28:53Zoai:rpea.madeira.gov.pt:article/14Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:31:22.834935Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Melody and Words in a Song: Issues Regarding Song Teaching from Preschool through 4th Grade Melodia e Palavras numa Canção: Questões para o Ensino de Canções no Contexto Pré-Escolar e de 1.º Ciclo do Ensino Básico |
title |
Melody and Words in a Song: Issues Regarding Song Teaching from Preschool through 4th Grade |
spellingShingle |
Melody and Words in a Song: Issues Regarding Song Teaching from Preschool through 4th Grade Pereira, Ana Isabel Canções com Palavras Canções sem Palavras Reconhecimento Auditivo Desempenho Vocal Teoria de Aprendizagem Musical Songs with Words Songs without Words Songs Recognition Vocal Performance Music Learning Theory |
title_short |
Melody and Words in a Song: Issues Regarding Song Teaching from Preschool through 4th Grade |
title_full |
Melody and Words in a Song: Issues Regarding Song Teaching from Preschool through 4th Grade |
title_fullStr |
Melody and Words in a Song: Issues Regarding Song Teaching from Preschool through 4th Grade |
title_full_unstemmed |
Melody and Words in a Song: Issues Regarding Song Teaching from Preschool through 4th Grade |
title_sort |
Melody and Words in a Song: Issues Regarding Song Teaching from Preschool through 4th Grade |
author |
Pereira, Ana Isabel |
author_facet |
Pereira, Ana Isabel Rodrigues, Helena |
author_role |
author |
author2 |
Rodrigues, Helena |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pereira, Ana Isabel Rodrigues, Helena |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Canções com Palavras Canções sem Palavras Reconhecimento Auditivo Desempenho Vocal Teoria de Aprendizagem Musical Songs with Words Songs without Words Songs Recognition Vocal Performance Music Learning Theory |
topic |
Canções com Palavras Canções sem Palavras Reconhecimento Auditivo Desempenho Vocal Teoria de Aprendizagem Musical Songs with Words Songs without Words Songs Recognition Vocal Performance Music Learning Theory |
description |
To our knowledge, songs are the musical resource most used with preschool and primary school-aged children.Acknowledging that the linguistic and musical development in these ages is at a critical stage, we propose to analyse the interaction between melody and words in memory for songs. Several studies in the field of perception and musical cognition are discussed in terms of the influence of both components in a song identity and recognition. Assuming different ways of perceiving and encoding songs, we extend this discussion to the influence of teaching songs with words and without words in encoding and vocal performance of children. Furthermore, we compare two different procedures for teaching songs based on the results of several studies. We also place the importance of using songs without words within Music Learning Theory developed by Edwin Gordon. Finally, according to the studies discussed, we point out relevant aspects to be considered when teaching songs and for further researches. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-09-07 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34639/rpea.v6i1.14 https://doi.org/10.34639/rpea.v6i1.14 |
url |
https://doi.org/10.34639/rpea.v6i1.14 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://rpea.madeira.gov.pt/index.php/rpea/article/view/PDF https://rpea.madeira.gov.pt/index.php/rpea/article/view/PDF/17 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2016 Ana Isabel Pereira, Helena Rodrigues info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2016 Ana Isabel Pereira, Helena Rodrigues |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
CEPAM |
publisher.none.fl_str_mv |
CEPAM |
dc.source.none.fl_str_mv |
Portuguese Journal of Artistic Education; Vol. 6 No. 1 (2016): Revista Portuguesa de Educação Artística; 51-64 Revista Portuguesa de Educação Artística; Vol. 6 N.º 1 (2016): Revista Portuguesa de Educação Artística; 51-64 2183-7481 1647-905X 10.34639/rpea.v6i1 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799133582342488064 |