Cultura: Uma metáfora paradigmática no contexto organizacional

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gomes, A. Duarte
Data de Publicação: 1994
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.17575/rpsicol.v9i3.698
Resumo: As a point of departure, we set the following questions: is the organizational culture a fashion from the eighties, condemned to a transitory success? Is it an innovation in the context of the organizational literature, a new metaphor to think new dimensions of the organizational life, which remained unapproached or neglected? And if is a metaphor, does it only refer to the «symbolic», «folklorist» side of the organizational phenomena, letting aside or in the dark of the «reality» of organizational structures, or is it something deeper and more innovative that represents an emergent paradigm in the context of explaining models ot Organizational Behavior? This paper constitutes a reflexion about culture as a paradigmatic metaphor which can possibilitate a new comprehension of the organizational behavior. It high-lignts the cultural reality of the organization: a reality symbolically constituted, socially constructed, interactively maintained and communicationally achieved. In the perspective here presented, the organizational thinking. It is at the basis of a new paradigm and starts a new chapter in the context of the Organizational and Management Sciences. For that, one speaks of a paradigmatic metaphor. 
id RCAP_4f28fbe91c3f4db7678ac5a5de83970a
oai_identifier_str oai:oai.appsicologia.org:article/698
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Cultura: Uma metáfora paradigmática no contexto organizacional-As a point of departure, we set the following questions: is the organizational culture a fashion from the eighties, condemned to a transitory success? Is it an innovation in the context of the organizational literature, a new metaphor to think new dimensions of the organizational life, which remained unapproached or neglected? And if is a metaphor, does it only refer to the «symbolic», «folklorist» side of the organizational phenomena, letting aside or in the dark of the «reality» of organizational structures, or is it something deeper and more innovative that represents an emergent paradigm in the context of explaining models ot Organizational Behavior? This paper constitutes a reflexion about culture as a paradigmatic metaphor which can possibilitate a new comprehension of the organizational behavior. It high-lignts the cultural reality of the organization: a reality symbolically constituted, socially constructed, interactively maintained and communicationally achieved. In the perspective here presented, the organizational thinking. It is at the basis of a new paradigm and starts a new chapter in the context of the Organizational and Management Sciences. For that, one speaks of a paradigmatic metaphor. A problemática de que partimos pode ser equacionada sob a forma de pergunta: a cultura organizacional é uma moda da década de 80 destinada a um sucesso efémero? Em vez disso, é algo inovador, no contexto da literatura organizacional, correspondendo à introdução duma nova metáfora para pensar dimensões da vida organizacional inabordadas ou negligenciadas? E, tratando-se de uma metáfora, sê-lo-à numa perspectiva de que apenas retém e realça o lado «simbólico» ou «folclórico» dos fenómenos organizacionais, deixando de lado ou obscurecendo a «realidade» das estruturas organizacionais, ou será algo de mais profundo e decisivo, representando um novo paradigma no contexto do Comportamento Organizacional? O artigo constitui uma reflexão sobre a cultura enquanto metáfora paradigmática possibiliatdora duma nova compreensão do comportamento organizacional. Nele é realçada a realidade socialmente construída, simbolicamente constituída, interactivamente mantida e comunicacionalmente efectuada. Na perspectiva aqui apresentada, a cultura organizacional representa uma nova etapa no pensamento organizacional. Não se trata apenas de uma nova metáfora. A mesma está na origem de um novo paradigma que inaugura um novo capítulo no contexto das Ciências da Organização. Por isso, falamos de metáfora paradigmática.  Associação Portuguesa de Psicologia1994-12-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.17575/rpsicol.v9i3.698https://doi.org/10.17575/rpsicol.v9i3.698PSICOLOGIA; Vol. 9 No. 3 (1994); 279-294PSICOLOGIA; Vol. 9 N.º 3 (1994); 279-2942183-24710874-2049reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revista.appsicologia.org/index.php/rpsicologia/article/view/698https://revista.appsicologia.org/index.php/rpsicologia/article/view/698/420Gomes, A. Duarteinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-09T12:50:57Zoai:oai.appsicologia.org:article/698Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T22:10:26.072783Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Cultura: Uma metáfora paradigmática no contexto organizacional
title Cultura: Uma metáfora paradigmática no contexto organizacional
spellingShingle Cultura: Uma metáfora paradigmática no contexto organizacional
Gomes, A. Duarte
-
title_short Cultura: Uma metáfora paradigmática no contexto organizacional
title_full Cultura: Uma metáfora paradigmática no contexto organizacional
title_fullStr Cultura: Uma metáfora paradigmática no contexto organizacional
title_full_unstemmed Cultura: Uma metáfora paradigmática no contexto organizacional
title_sort Cultura: Uma metáfora paradigmática no contexto organizacional
author Gomes, A. Duarte
author_facet Gomes, A. Duarte
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gomes, A. Duarte
dc.subject.por.fl_str_mv -
topic -
description As a point of departure, we set the following questions: is the organizational culture a fashion from the eighties, condemned to a transitory success? Is it an innovation in the context of the organizational literature, a new metaphor to think new dimensions of the organizational life, which remained unapproached or neglected? And if is a metaphor, does it only refer to the «symbolic», «folklorist» side of the organizational phenomena, letting aside or in the dark of the «reality» of organizational structures, or is it something deeper and more innovative that represents an emergent paradigm in the context of explaining models ot Organizational Behavior? This paper constitutes a reflexion about culture as a paradigmatic metaphor which can possibilitate a new comprehension of the organizational behavior. It high-lignts the cultural reality of the organization: a reality symbolically constituted, socially constructed, interactively maintained and communicationally achieved. In the perspective here presented, the organizational thinking. It is at the basis of a new paradigm and starts a new chapter in the context of the Organizational and Management Sciences. For that, one speaks of a paradigmatic metaphor. 
publishDate 1994
dc.date.none.fl_str_mv 1994-12-01
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.17575/rpsicol.v9i3.698
https://doi.org/10.17575/rpsicol.v9i3.698
url https://doi.org/10.17575/rpsicol.v9i3.698
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revista.appsicologia.org/index.php/rpsicologia/article/view/698
https://revista.appsicologia.org/index.php/rpsicologia/article/view/698/420
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Portuguesa de Psicologia
publisher.none.fl_str_mv Associação Portuguesa de Psicologia
dc.source.none.fl_str_mv PSICOLOGIA; Vol. 9 No. 3 (1994); 279-294
PSICOLOGIA; Vol. 9 N.º 3 (1994); 279-294
2183-2471
0874-2049
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799134657926660096