Cultura: Uma metáfora paradigmática no contexto organizacional
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 1994 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.17575/rpsicol.v9i3.698 |
Resumo: | As a point of departure, we set the following questions: is the organizational culture a fashion from the eighties, condemned to a transitory success? Is it an innovation in the context of the organizational literature, a new metaphor to think new dimensions of the organizational life, which remained unapproached or neglected? And if is a metaphor, does it only refer to the «symbolic», «folklorist» side of the organizational phenomena, letting aside or in the dark of the «reality» of organizational structures, or is it something deeper and more innovative that represents an emergent paradigm in the context of explaining models ot Organizational Behavior? This paper constitutes a reflexion about culture as a paradigmatic metaphor which can possibilitate a new comprehension of the organizational behavior. It high-lignts the cultural reality of the organization: a reality symbolically constituted, socially constructed, interactively maintained and communicationally achieved. In the perspective here presented, the organizational thinking. It is at the basis of a new paradigm and starts a new chapter in the context of the Organizational and Management Sciences. For that, one speaks of a paradigmatic metaphor. |
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Cultura: Uma metáfora paradigmática no contexto organizacional-As a point of departure, we set the following questions: is the organizational culture a fashion from the eighties, condemned to a transitory success? Is it an innovation in the context of the organizational literature, a new metaphor to think new dimensions of the organizational life, which remained unapproached or neglected? And if is a metaphor, does it only refer to the «symbolic», «folklorist» side of the organizational phenomena, letting aside or in the dark of the «reality» of organizational structures, or is it something deeper and more innovative that represents an emergent paradigm in the context of explaining models ot Organizational Behavior? This paper constitutes a reflexion about culture as a paradigmatic metaphor which can possibilitate a new comprehension of the organizational behavior. It high-lignts the cultural reality of the organization: a reality symbolically constituted, socially constructed, interactively maintained and communicationally achieved. In the perspective here presented, the organizational thinking. It is at the basis of a new paradigm and starts a new chapter in the context of the Organizational and Management Sciences. For that, one speaks of a paradigmatic metaphor. A problemática de que partimos pode ser equacionada sob a forma de pergunta: a cultura organizacional é uma moda da década de 80 destinada a um sucesso efémero? Em vez disso, é algo inovador, no contexto da literatura organizacional, correspondendo à introdução duma nova metáfora para pensar dimensões da vida organizacional inabordadas ou negligenciadas? E, tratando-se de uma metáfora, sê-lo-à numa perspectiva de que apenas retém e realça o lado «simbólico» ou «folclórico» dos fenómenos organizacionais, deixando de lado ou obscurecendo a «realidade» das estruturas organizacionais, ou será algo de mais profundo e decisivo, representando um novo paradigma no contexto do Comportamento Organizacional? O artigo constitui uma reflexão sobre a cultura enquanto metáfora paradigmática possibiliatdora duma nova compreensão do comportamento organizacional. Nele é realçada a realidade socialmente construída, simbolicamente constituída, interactivamente mantida e comunicacionalmente efectuada. Na perspectiva aqui apresentada, a cultura organizacional representa uma nova etapa no pensamento organizacional. Não se trata apenas de uma nova metáfora. A mesma está na origem de um novo paradigma que inaugura um novo capítulo no contexto das Ciências da Organização. Por isso, falamos de metáfora paradigmática. Associação Portuguesa de Psicologia1994-12-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.17575/rpsicol.v9i3.698https://doi.org/10.17575/rpsicol.v9i3.698PSICOLOGIA; Vol. 9 No. 3 (1994); 279-294PSICOLOGIA; Vol. 9 N.º 3 (1994); 279-2942183-24710874-2049reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revista.appsicologia.org/index.php/rpsicologia/article/view/698https://revista.appsicologia.org/index.php/rpsicologia/article/view/698/420Gomes, A. Duarteinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-09T12:50:57Zoai:oai.appsicologia.org:article/698Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T22:10:26.072783Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
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