STS Curriculum: research trends in teacher training
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Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/id.v12i4.21775 |
Resumo: | In the academic environment, the Science Technology and Society (STS) approach has been gaining ground since the 1970s, and since then, its central objective has been to foster the scientific education of citizens. Based on this understanding, this study aims to characterize the scientific production on curriculum with a focus on STS in teacher education. For this, an analysis of theses and dissertations published in the last ten years in Brazil was performed. Data were collected from a survey at the National Library of Theses and Dissertations (BNTD), between 2009 and 2018, using the acronyms “currículo”, “CTS”, “Ciência, Tecnologia e Sociedade”. The study was guided according to content analysis. The results indicated the need for more studies involving the STS curriculum in the initial and continuing education of teachers, aiming to expand the problematizations regarding the deterministic, technocratic and salvationist model of science. |
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STS Curriculum: research trends in teacher trainingCurrículo CTS: tendências das pesquisas na formação de professoresIn the academic environment, the Science Technology and Society (STS) approach has been gaining ground since the 1970s, and since then, its central objective has been to foster the scientific education of citizens. Based on this understanding, this study aims to characterize the scientific production on curriculum with a focus on STS in teacher education. For this, an analysis of theses and dissertations published in the last ten years in Brazil was performed. Data were collected from a survey at the National Library of Theses and Dissertations (BNTD), between 2009 and 2018, using the acronyms “currículo”, “CTS”, “Ciência, Tecnologia e Sociedade”. The study was guided according to content analysis. The results indicated the need for more studies involving the STS curriculum in the initial and continuing education of teachers, aiming to expand the problematizations regarding the deterministic, technocratic and salvationist model of science.En el entorno académico, el enfoque de Ciencia, Tecnología y Sociedad (CTS) ha ido ganando terreno desde la década de 1970 y, desde entonces, su objetivo central ha sido fomentar la educación científica de los ciudadanos. Sobre la base de este entendimiento, este estudio tiene como objetivo caracterizar la producción científica en el plan de estudios con un enfoque en CTS en la formación del profesorado. Para ello, se realizó un análisis de tesis y disertaciones publicadas en los últimos diez años en Brasil. Los datos se recopilaron de una encuesta en la Biblioteca Nacional de Tesis y disertaciones (BNTD), entre 2009 y 2018, utilizando las siglas “currículo”, “CTS”, “Ciência, Tecnologia e Sociedade”. El estudio fue guiado de acuerdo con el análisis del contenido. Los resultados indicaron la necesidad de más estudios que involucraran el currículo CTS en la educación inicial y continua de los maestros, con el objetivo de superar visiones relativas al modelo determinista, tecnocrático y salvacionista de la ciencia.No ambiente acadêmico, a abordagem Ciência, Tecnologia e Sociedade (CTS) foi ganhando espaço a partir da década de 1970, e, desde então, o seu objetivo central tem sido fomentar a educação científica dos cidadãos. Partindo desse entendimento, o presente estudo objetiva caracterizar a produção científica sobre currículo com enfoque em CTS na formação de professores. Para isso, foi realizada análise das teses e dissertações publicadas nos últimos dez anos no Brasil. A coleta de dados se deu a partir de um levantamento na Biblioteca Nacional de Teses e Dissertações (BNTD), entre 2009 e 2018, utilizando os acrônimos “currículo”, “CTS”, “Ciência, Tecnologia e Sociedade”. O estudo foi norteado de acordo com a análise de conteúdo. Os resultados sinalizaram a necessidade de mais estudos envolvendo currículo CTS na formação inicial e continuada de professores, visando a ampliar as problematizações quanto ao modelo determinista, tecnocrático e salvacionista da ciência.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2020-11-16info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v12i4.21775https://doi.org/10.34624/id.v12i4.21775Indagatio Didactica; Vol 12 No 4 (2020); 259-276Indagatio Didactica; Vol. 12 Núm. 4 (2020); 259-276Indagatio Didactica; Vol. 12 No 4 (2020); 259-276Indagatio Didactica; vol. 12 n.º 4 (2020); 259-2761647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/21775https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/21775/15934Izarias, Nilma SilvaniaAraldi, Cíntiade Bortoli, CarolineRitter, JaquelineDel Pino, José ClaudioOliveira, Eniz Conceiçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:18:58Zoai:proa.ua.pt:article/21775Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:27.127858Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
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