Teacher´s training and curriculum: questions for debate

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Moreira, Antonio Flavio Barbosa
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
spa
Título da fonte: Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
Texto Completo: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2992
Resumo: This article provides a theoretical analysis of the initial teacher training and its relationship with the curriculum. Based on the arguments raised, we seek to configure a conception of quality in school and in teacher training, analyzing the initial training comprehensively, in order to avoid partialities and fractions. As conclusions, it is pointed out that this training cannot be seen only as a practical activity, based on instrumental rationality, but as an intellectual activity, guided by the conscious exercise of criticism and by a humanist posture.
id CESGRANRIO_9c570eec86e6e0b4d5136a8661491b08
oai_identifier_str oai:ojs.localhost:article/2992
network_acronym_str CESGRANRIO
network_name_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository_id_str
spelling Teacher´s training and curriculum: questions for debateFormación de profesores y currículo: cuestiones en debateFormação de professores e currículo: questões em debateTeacher training; Curriculum; HumanismFormación de Profesores; Currículo; HumanismoFormação de professores; Currículo; HumanismoThis article provides a theoretical analysis of the initial teacher training and its relationship with the curriculum. Based on the arguments raised, we seek to configure a conception of quality in school and in teacher training, analyzing the initial training comprehensively, in order to avoid partialities and fractions. As conclusions, it is pointed out that this training cannot be seen only as a practical activity, based on instrumental rationality, but as an intellectual activity, guided by the conscious exercise of criticism and by a humanist posture.Este artículo proporciona un análisis teórico de la formación inicial del profesorado y su relación con el currículo. Con base en los argumentos planteados, se busca configurar una concepción de calidad en la escuela y en la formación del profesorado, analizando la formación inicial de forma exhaustiva, a fin de evitar parcialidades y fracciones. Como conclusiones, se señala que este entrenamiento no puede verse solo como una actividad práctica, basada en la racionalidad instrumental, sino como una actividad intelectual, guiada por el ejercicio consciente de la crítica y por una postura humanista.O presente artigo traz uma análise teórica sobre a formação inicial docente e suas relações com o currículo. Busca-se, a partir dos argumentos levantados, configurar uma concepção de qualidade na escola e na formação docente, analisando a formação inicial de modo abrangente, para que se evitem parcialidades e fracionamentos. Como conclusões, aponta-se que essa formação não pode ser vista apenas como uma atividade prática, baseada na racionalidade instrumental, mas como atividade intelectual, pautada pelo exercício consciente da crítica e por uma postura humanista.Fundação CesgranrioCNPqMoreira, Antonio Flavio Barbosa2021-01-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/299210.1590/s0104-40362020002802992Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 29, n. 110 (2021): Revista Ensaio Jan./Mar.; 35-501809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2porengspahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2992/1327https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2992/1328https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2992/1329https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/downloadSuppFile/2992/420Direitos autorais 2021 Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2022-09-12T14:49:16Zoai:ojs.localhost:article/2992Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2022-09-12T14:49:16Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse
dc.title.none.fl_str_mv Teacher´s training and curriculum: questions for debate
Formación de profesores y currículo: cuestiones en debate
Formação de professores e currículo: questões em debate
title Teacher´s training and curriculum: questions for debate
spellingShingle Teacher´s training and curriculum: questions for debate
Moreira, Antonio Flavio Barbosa
Teacher training; Curriculum; Humanism
Formación de Profesores; Currículo; Humanismo
Formação de professores; Currículo; Humanismo
title_short Teacher´s training and curriculum: questions for debate
title_full Teacher´s training and curriculum: questions for debate
title_fullStr Teacher´s training and curriculum: questions for debate
title_full_unstemmed Teacher´s training and curriculum: questions for debate
title_sort Teacher´s training and curriculum: questions for debate
author Moreira, Antonio Flavio Barbosa
author_facet Moreira, Antonio Flavio Barbosa
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv

CNPq
dc.contributor.author.fl_str_mv Moreira, Antonio Flavio Barbosa
dc.subject.none.fl_str_mv


dc.subject.por.fl_str_mv Teacher training; Curriculum; Humanism
Formación de Profesores; Currículo; Humanismo
Formação de professores; Currículo; Humanismo
topic Teacher training; Curriculum; Humanism
Formación de Profesores; Currículo; Humanismo
Formação de professores; Currículo; Humanismo
description This article provides a theoretical analysis of the initial teacher training and its relationship with the curriculum. Based on the arguments raised, we seek to configure a conception of quality in school and in teacher training, analyzing the initial training comprehensively, in order to avoid partialities and fractions. As conclusions, it is pointed out that this training cannot be seen only as a practical activity, based on instrumental rationality, but as an intellectual activity, guided by the conscious exercise of criticism and by a humanist posture.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-01-28
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2992
10.1590/s0104-40362020002802992
url https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2992
identifier_str_mv 10.1590/s0104-40362020002802992
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
spa
language por
eng
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2992/1327
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2992/1328
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2992/1329
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/downloadSuppFile/2992/420
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2021 Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2021 Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv








dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
dc.source.none.fl_str_mv Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 29, n. 110 (2021): Revista Ensaio Jan./Mar.; 35-50
1809-4465
0104-4036
reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
instname:Fundação Cesgranrio
instacron:CESGRANRIO-2
instname_str Fundação Cesgranrio
instacron_str CESGRANRIO-2
institution CESGRANRIO-2
reponame_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
collection Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository.name.fl_str_mv Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio
repository.mail.fl_str_mv ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br
_version_ 1754832030599741440