Teacher´s training and curriculum: questions for debate
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng spa |
Título da fonte: | Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
Texto Completo: | https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2992 |
Resumo: | This article provides a theoretical analysis of the initial teacher training and its relationship with the curriculum. Based on the arguments raised, we seek to configure a conception of quality in school and in teacher training, analyzing the initial training comprehensively, in order to avoid partialities and fractions. As conclusions, it is pointed out that this training cannot be seen only as a practical activity, based on instrumental rationality, but as an intellectual activity, guided by the conscious exercise of criticism and by a humanist posture. |
id |
CESGRANRIO_9c570eec86e6e0b4d5136a8661491b08 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.localhost:article/2992 |
network_acronym_str |
CESGRANRIO |
network_name_str |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Teacher´s training and curriculum: questions for debateFormación de profesores y currículo: cuestiones en debateFormação de professores e currículo: questões em debateTeacher training; Curriculum; HumanismFormación de Profesores; Currículo; HumanismoFormação de professores; Currículo; HumanismoThis article provides a theoretical analysis of the initial teacher training and its relationship with the curriculum. Based on the arguments raised, we seek to configure a conception of quality in school and in teacher training, analyzing the initial training comprehensively, in order to avoid partialities and fractions. As conclusions, it is pointed out that this training cannot be seen only as a practical activity, based on instrumental rationality, but as an intellectual activity, guided by the conscious exercise of criticism and by a humanist posture.Este artículo proporciona un análisis teórico de la formación inicial del profesorado y su relación con el currículo. Con base en los argumentos planteados, se busca configurar una concepción de calidad en la escuela y en la formación del profesorado, analizando la formación inicial de forma exhaustiva, a fin de evitar parcialidades y fracciones. Como conclusiones, se señala que este entrenamiento no puede verse solo como una actividad práctica, basada en la racionalidad instrumental, sino como una actividad intelectual, guiada por el ejercicio consciente de la crítica y por una postura humanista.O presente artigo traz uma análise teórica sobre a formação inicial docente e suas relações com o currículo. Busca-se, a partir dos argumentos levantados, configurar uma concepção de qualidade na escola e na formação docente, analisando a formação inicial de modo abrangente, para que se evitem parcialidades e fracionamentos. Como conclusões, aponta-se que essa formação não pode ser vista apenas como uma atividade prática, baseada na racionalidade instrumental, mas como atividade intelectual, pautada pelo exercício consciente da crítica e por uma postura humanista.Fundação CesgranrioCNPqMoreira, Antonio Flavio Barbosa2021-01-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/299210.1590/s0104-40362020002802992Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 29, n. 110 (2021): Revista Ensaio Jan./Mar.; 35-501809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2porengspahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2992/1327https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2992/1328https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2992/1329https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/downloadSuppFile/2992/420Direitos autorais 2021 Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2022-09-12T14:49:16Zoai:ojs.localhost:article/2992Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2022-09-12T14:49:16Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Teacher´s training and curriculum: questions for debate Formación de profesores y currículo: cuestiones en debate Formação de professores e currículo: questões em debate |
title |
Teacher´s training and curriculum: questions for debate |
spellingShingle |
Teacher´s training and curriculum: questions for debate Moreira, Antonio Flavio Barbosa Teacher training; Curriculum; Humanism Formación de Profesores; Currículo; Humanismo Formação de professores; Currículo; Humanismo |
title_short |
Teacher´s training and curriculum: questions for debate |
title_full |
Teacher´s training and curriculum: questions for debate |
title_fullStr |
Teacher´s training and curriculum: questions for debate |
title_full_unstemmed |
Teacher´s training and curriculum: questions for debate |
title_sort |
Teacher´s training and curriculum: questions for debate |
author |
Moreira, Antonio Flavio Barbosa |
author_facet |
Moreira, Antonio Flavio Barbosa |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
CNPq |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Moreira, Antonio Flavio Barbosa |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
Teacher training; Curriculum; Humanism Formación de Profesores; Currículo; Humanismo Formação de professores; Currículo; Humanismo |
topic |
Teacher training; Curriculum; Humanism Formación de Profesores; Currículo; Humanismo Formação de professores; Currículo; Humanismo |
description |
This article provides a theoretical analysis of the initial teacher training and its relationship with the curriculum. Based on the arguments raised, we seek to configure a conception of quality in school and in teacher training, analyzing the initial training comprehensively, in order to avoid partialities and fractions. As conclusions, it is pointed out that this training cannot be seen only as a practical activity, based on instrumental rationality, but as an intellectual activity, guided by the conscious exercise of criticism and by a humanist posture. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-01-28 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2992 10.1590/s0104-40362020002802992 |
url |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2992 |
identifier_str_mv |
10.1590/s0104-40362020002802992 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng spa |
language |
por eng spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2992/1327 https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2992/1328 https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2992/1329 https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/downloadSuppFile/2992/420 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2021 Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2021 Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
|
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Cesgranrio |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Cesgranrio |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 29, n. 110 (2021): Revista Ensaio Jan./Mar.; 35-50 1809-4465 0104-4036 reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online) instname:Fundação Cesgranrio instacron:CESGRANRIO-2 |
instname_str |
Fundação Cesgranrio |
instacron_str |
CESGRANRIO-2 |
institution |
CESGRANRIO-2 |
reponame_str |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
collection |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio |
repository.mail.fl_str_mv |
ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br |
_version_ |
1754832030599741440 |