Professional knowledge construction through reflective practice and tutorial supervision

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Campos, Joana
Data de Publicação: 2008
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/10400.15/303
Resumo: In this paper the implications of the primary school teachers’ education model implemented at the School of Education of Santarém from 2001 up till now are analysed with respect to the perceived implications of the experienced model on their professional knowledge and practice as beginner teachers. The focus of the research goes to the procedures of reflective analysis, feedback and supervision developed during the practicum throughout the whole training curriculum. Some data are presented and analyzed from a longitudinal exploratory study that has been developed focusing on a sample of beginner teachers who experienced the model, initiating their activity: a) Analysis of individual written reflections produced regularly by students (5 per year), within the practicum, and of their interaction with written feedbacks provided by the supervisor’s team on those reflective writings; b) Semi-structured interviews to a smaller sample within this group in order to deepen the understanding of the same issues. - No presente artigo procura dar-se conta dos resultados encontrados pela pesquisa desenvolvida sobre o impacto do modelo de formação implementado na Escola Superior de Educação de Santarém desde 2001, designadamente no curso de Professores do Ensino Básico- 1º Ciclo, no que se refere ao desenvolvimento de uma prática profissional reflexiva e construção do conhecimento profissional. O foco analítico incide sobre os procedimentos relativos à análise reflexiva, ao feedback a essa análise e à supervisão desenvolvida no âmbito do curso de formação inicial.Os dados apresentados resultam de um estudo exploratório longitudinal desenvolvido em torno de um grupo de sujeitos que à época do primeiro estudo se encontravam a frequentar o curso de formação inicial, e que no segundo estudo se encontravam já em início de carreira. Metodologicamente foram analisados os textos escritos de autoria dos alunos, as reflexões, produzidas no âmbito da iniciação à prática profissional, assim como os feedbacks dos supervisores responsáveis pelos estágios (estudo 1). Complementarmente realizaram-se entrevistas aos professores em início de carreira (estudo 2) seleccionados a partir do grupo de sujeitos do estudo anterior.
id RCAP_5033d9f01538d3401fdddccd9c1a2477
oai_identifier_str oai:repositorio.ipsantarem.pt:10400.15/303
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Professional knowledge construction through reflective practice and tutorial supervisionProfessional KnowledgeBeginning TeachersPrimary School Teachers’ TrainingReflective PracticeTutorial SupervisionIn this paper the implications of the primary school teachers’ education model implemented at the School of Education of Santarém from 2001 up till now are analysed with respect to the perceived implications of the experienced model on their professional knowledge and practice as beginner teachers. The focus of the research goes to the procedures of reflective analysis, feedback and supervision developed during the practicum throughout the whole training curriculum. Some data are presented and analyzed from a longitudinal exploratory study that has been developed focusing on a sample of beginner teachers who experienced the model, initiating their activity: a) Analysis of individual written reflections produced regularly by students (5 per year), within the practicum, and of their interaction with written feedbacks provided by the supervisor’s team on those reflective writings; b) Semi-structured interviews to a smaller sample within this group in order to deepen the understanding of the same issues. - No presente artigo procura dar-se conta dos resultados encontrados pela pesquisa desenvolvida sobre o impacto do modelo de formação implementado na Escola Superior de Educação de Santarém desde 2001, designadamente no curso de Professores do Ensino Básico- 1º Ciclo, no que se refere ao desenvolvimento de uma prática profissional reflexiva e construção do conhecimento profissional. O foco analítico incide sobre os procedimentos relativos à análise reflexiva, ao feedback a essa análise e à supervisão desenvolvida no âmbito do curso de formação inicial.Os dados apresentados resultam de um estudo exploratório longitudinal desenvolvido em torno de um grupo de sujeitos que à época do primeiro estudo se encontravam a frequentar o curso de formação inicial, e que no segundo estudo se encontravam já em início de carreira. Metodologicamente foram analisados os textos escritos de autoria dos alunos, as reflexões, produzidas no âmbito da iniciação à prática profissional, assim como os feedbacks dos supervisores responsáveis pelos estágios (estudo 1). Complementarmente realizaram-se entrevistas aos professores em início de carreira (estudo 2) seleccionados a partir do grupo de sujeitos do estudo anterior.Instituto Politécnico de Santarém, Escola Superior de EducaçãoRepositório Científico do Instituto Politécnico de SantarémCampos, Joana2010-11-29T16:08:00Z20082008-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10400.15/303engCAMPOS, Joana - Professional knowledge construction through reflective practice and tutorial supervision. Revista Interacções. Nº8 (2008), p.60-791646-2335info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2024-01-21T07:29:01Zoai:repositorio.ipsantarem.pt:10400.15/303Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T01:52:55.833227Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Professional knowledge construction through reflective practice and tutorial supervision
title Professional knowledge construction through reflective practice and tutorial supervision
spellingShingle Professional knowledge construction through reflective practice and tutorial supervision
Campos, Joana
Professional Knowledge
Beginning Teachers
Primary School Teachers’ Training
Reflective Practice
Tutorial Supervision
title_short Professional knowledge construction through reflective practice and tutorial supervision
title_full Professional knowledge construction through reflective practice and tutorial supervision
title_fullStr Professional knowledge construction through reflective practice and tutorial supervision
title_full_unstemmed Professional knowledge construction through reflective practice and tutorial supervision
title_sort Professional knowledge construction through reflective practice and tutorial supervision
author Campos, Joana
author_facet Campos, Joana
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Repositório Científico do Instituto Politécnico de Santarém
dc.contributor.author.fl_str_mv Campos, Joana
dc.subject.por.fl_str_mv Professional Knowledge
Beginning Teachers
Primary School Teachers’ Training
Reflective Practice
Tutorial Supervision
topic Professional Knowledge
Beginning Teachers
Primary School Teachers’ Training
Reflective Practice
Tutorial Supervision
description In this paper the implications of the primary school teachers’ education model implemented at the School of Education of Santarém from 2001 up till now are analysed with respect to the perceived implications of the experienced model on their professional knowledge and practice as beginner teachers. The focus of the research goes to the procedures of reflective analysis, feedback and supervision developed during the practicum throughout the whole training curriculum. Some data are presented and analyzed from a longitudinal exploratory study that has been developed focusing on a sample of beginner teachers who experienced the model, initiating their activity: a) Analysis of individual written reflections produced regularly by students (5 per year), within the practicum, and of their interaction with written feedbacks provided by the supervisor’s team on those reflective writings; b) Semi-structured interviews to a smaller sample within this group in order to deepen the understanding of the same issues. - No presente artigo procura dar-se conta dos resultados encontrados pela pesquisa desenvolvida sobre o impacto do modelo de formação implementado na Escola Superior de Educação de Santarém desde 2001, designadamente no curso de Professores do Ensino Básico- 1º Ciclo, no que se refere ao desenvolvimento de uma prática profissional reflexiva e construção do conhecimento profissional. O foco analítico incide sobre os procedimentos relativos à análise reflexiva, ao feedback a essa análise e à supervisão desenvolvida no âmbito do curso de formação inicial.Os dados apresentados resultam de um estudo exploratório longitudinal desenvolvido em torno de um grupo de sujeitos que à época do primeiro estudo se encontravam a frequentar o curso de formação inicial, e que no segundo estudo se encontravam já em início de carreira. Metodologicamente foram analisados os textos escritos de autoria dos alunos, as reflexões, produzidas no âmbito da iniciação à prática profissional, assim como os feedbacks dos supervisores responsáveis pelos estágios (estudo 1). Complementarmente realizaram-se entrevistas aos professores em início de carreira (estudo 2) seleccionados a partir do grupo de sujeitos do estudo anterior.
publishDate 2008
dc.date.none.fl_str_mv 2008
2008-01-01T00:00:00Z
2010-11-29T16:08:00Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10400.15/303
url http://hdl.handle.net/10400.15/303
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv CAMPOS, Joana - Professional knowledge construction through reflective practice and tutorial supervision. Revista Interacções. Nº8 (2008), p.60-79
1646-2335
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto Politécnico de Santarém, Escola Superior de Educação
publisher.none.fl_str_mv Instituto Politécnico de Santarém, Escola Superior de Educação
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799137020267724800