Professor - Artista : a influência dos professores de Educação Visual e Tecnológica com práctica artística na criatividade dos alunos do Ensino básico (2º ciclo)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nunes, Paula Cristina Cerqueira Araújo Elvas
Data de Publicação: 2010
Outros Autores: Mendes, Ana Bela, 1953-
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/10451/1983
Resumo: Tese de mestrado, Educação artística, Universidade de Lisboa, Faculdade de Belas Artes, 2010
id RCAP_50b0075aaf838e4efac385e9672f901b
oai_identifier_str oai:repositorio.ul.pt:10451/1983
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Professor - Artista : a influência dos professores de Educação Visual e Tecnológica com práctica artística na criatividade dos alunos do Ensino básico (2º ciclo)Educação artísticaPedagogiaFormação de professoresCriatividadeTese de mestrado, Educação artística, Universidade de Lisboa, Faculdade de Belas Artes, 2010Education plays a key role in all societies. It changes and adapts over time and is without doubt a factor of the utmost importance within the social network. This has made it possible for theorists and non-theorists from many different fields of expertise to produce a series of well-grounded reflections based on a full knowledge of the facts gained either by scientific methods or through their own personal experience. This knowledge brings to light the complexity of the social network, in itself an indication of the emerging complexity of Education and of the many factors that act upon the setting up of known and/or other innovative synergies. Naturally, this complexity generates inconsistencies and permanent dichotomies, namely the wide variety of specialized training available to Visual Arts teachers, an evidence of the fragile nature of visual arts rather than an indication of their potential. As a result, this study will make reference to scientifically validated aspects and theories on the importance of Art Education and on the skills, such as creativity, that can be developed. In an attempt to find some answers to the problem, TTCT – Figurative was administered to Primary Education pupils (2nd cycle) taught by a pair of Visual Arts teachers where one is also a professional artist and the other has only pedagogical experience. It was possible to identify some differences and it can safely be said that the pupils taught by Visual Arts teachers who are also professional artists show a higher creative potential. Nevertheless, this case study should be further developed and the levels of creativity of both pupils and teachers should be reported. This study also reflects the need to transfer creativity to schools through specialized teacher training and pedagogical practices, as well as the pressing necessity of bringing up Art Education and the Arts as an opportunity to develop creativity and as an answer to many of the problems that trouble education in general.Repositório da Universidade de LisboaNunes, Paula Cristina Cerqueira Araújo ElvasMendes, Ana Bela, 1953-2010-11-18T16:44:11Z20102010-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisimage/jpegapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10451/1983porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-11-08T15:42:00Zoai:repositorio.ul.pt:10451/1983Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T21:28:28.787840Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Professor - Artista : a influência dos professores de Educação Visual e Tecnológica com práctica artística na criatividade dos alunos do Ensino básico (2º ciclo)
title Professor - Artista : a influência dos professores de Educação Visual e Tecnológica com práctica artística na criatividade dos alunos do Ensino básico (2º ciclo)
spellingShingle Professor - Artista : a influência dos professores de Educação Visual e Tecnológica com práctica artística na criatividade dos alunos do Ensino básico (2º ciclo)
Nunes, Paula Cristina Cerqueira Araújo Elvas
Educação artística
Pedagogia
Formação de professores
Criatividade
title_short Professor - Artista : a influência dos professores de Educação Visual e Tecnológica com práctica artística na criatividade dos alunos do Ensino básico (2º ciclo)
title_full Professor - Artista : a influência dos professores de Educação Visual e Tecnológica com práctica artística na criatividade dos alunos do Ensino básico (2º ciclo)
title_fullStr Professor - Artista : a influência dos professores de Educação Visual e Tecnológica com práctica artística na criatividade dos alunos do Ensino básico (2º ciclo)
title_full_unstemmed Professor - Artista : a influência dos professores de Educação Visual e Tecnológica com práctica artística na criatividade dos alunos do Ensino básico (2º ciclo)
title_sort Professor - Artista : a influência dos professores de Educação Visual e Tecnológica com práctica artística na criatividade dos alunos do Ensino básico (2º ciclo)
author Nunes, Paula Cristina Cerqueira Araújo Elvas
author_facet Nunes, Paula Cristina Cerqueira Araújo Elvas
Mendes, Ana Bela, 1953-
author_role author
author2 Mendes, Ana Bela, 1953-
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Repositório da Universidade de Lisboa
dc.contributor.author.fl_str_mv Nunes, Paula Cristina Cerqueira Araújo Elvas
Mendes, Ana Bela, 1953-
dc.subject.por.fl_str_mv Educação artística
Pedagogia
Formação de professores
Criatividade
topic Educação artística
Pedagogia
Formação de professores
Criatividade
description Tese de mestrado, Educação artística, Universidade de Lisboa, Faculdade de Belas Artes, 2010
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-11-18T16:44:11Z
2010
2010-01-01T00:00:00Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10451/1983
url http://hdl.handle.net/10451/1983
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv image/jpeg
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799134168616009728