The Science in XXth century musical work: two paralel visions
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://eras.mundis.pt/index.php/eras/article/view/35 |
Resumo: | Observing the development of multiple aesthetic currents in the post-World War II, one seeks in the roots of the so-called exact sciences, the abstract concepts that define new aesthetic currents of musical art. To this end, the relations between mathematics and geometry with the music developed by Karlheinz Stockhausen are sought, particularly in Gruppen (1955-57) for three orchestras, as well as between the laws of physics and their exportation to the architectural and musical concepts of Iannis Xenakis. , focusing on Metastaseis (1953-54) for 61 musicians. |
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The Science in XXth century musical work: two paralel visionsA CIÊNCIA NA ARTE MUSICAL DO SÉC. XX: DUAS CORRENTES CONTÍGUASMathematical MusicSet TheoryStochasticSerialismFormalismMúsica MatemáticaTeoria dos conjuntosEstocástica; SerialismoFormalismoObserving the development of multiple aesthetic currents in the post-World War II, one seeks in the roots of the so-called exact sciences, the abstract concepts that define new aesthetic currents of musical art. To this end, the relations between mathematics and geometry with the music developed by Karlheinz Stockhausen are sought, particularly in Gruppen (1955-57) for three orchestras, as well as between the laws of physics and their exportation to the architectural and musical concepts of Iannis Xenakis. , focusing on Metastaseis (1953-54) for 61 musicians.Observando o desenvolvimento de múltiplas correntes estéticas no pós-segunda grande guerra, procura-se nas raízes das ciências denominadas de exatas, os conceitos abstratos que definem novas correntes estéticas da arte musical. Para isso, procuram-se as relações entre a matemática e geometria com a música desenvolvida por Karlheinz Stockhausen, particularmente em Gruppen (1955-57) para três orquestras, assim entre leis da física e sua exportação para os conceitos arquitetónicos e musicais de Iannis Xenakis, focando Metastaseis (1953-54) para 61 músicos.MUNDIS2019-06-30T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/otherinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://eras.mundis.pt/index.php/eras/article/view/35oai:ojs2.eras.mundis.pt:article/35ERAS | Revista Europeia de Estudos Artísticos ; Vol. 10 N.º 2 (2019): 37.ª Edição | ERAS; 1-111647-35582184-2116reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://eras.mundis.pt/index.php/eras/article/view/35https://eras.mundis.pt/index.php/eras/article/view/35/31Direitos de Autor (c) 2022 ERAS | Revista Europeia de Estudos Artísticosinfo:eu-repo/semantics/openAccessFangueiro Postiga, José LuísSantos, Sandra Cristina2022-09-05T13:57:35Zoai:ojs2.eras.mundis.pt:article/35Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T15:10:40.322055Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
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