«A centre at the margin»: Portuguese cinema
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2006 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.31447/AS00032573.2006180.03 |
Resumo: | This article argues for the notion that cinema's special links to the local have a national dimension. This has to be understood in its subjective sense first of all, but at the same time is part of a specific mechanism of production and reception. From the outset, cinema (art or industry, art and industry) has been characterized by its national or international roots (works, human resources, capital). The article analyses this paradox using Portuguese cinema as its point of reference, as an example of the intentional construction, over a period of over thirty years, of a national cinematographic exception: the artist-filmmakers of a small country, with no cinematographic industry, have survived and, at the same time, have been obliged to submit in part to the European model as far as production and labour are concerned. |
id |
RCAP_53bb9c9cd29521c512c8dac6663bb019 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/33630 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
«A centre at the margin»: Portuguese cinema.«Um centro na margem»: o caso do cinema portuguêscinema portuguêsindústria cinematográficamecanismo de produção e recepçãoPortuguese cinemacinematographic industrymechanism of production and reception.This article argues for the notion that cinema's special links to the local have a national dimension. This has to be understood in its subjective sense first of all, but at the same time is part of a specific mechanism of production and reception. From the outset, cinema (art or industry, art and industry) has been characterized by its national or international roots (works, human resources, capital). The article analyses this paradox using Portuguese cinema as its point of reference, as an example of the intentional construction, over a period of over thirty years, of a national cinematographic exception: the artist-filmmakers of a small country, with no cinematographic industry, have survived and, at the same time, have been obliged to submit in part to the European model as far as production and labour are concerned..Este trabalho defende a ideia de que as ligações especiais que o cinema mantém no âmbito local têm uma dimensão nacional, entendida, em primeiro lugar, no seu sentido subjectivo, mas que é, simultaneamente, parte de um mecanismo específico de produção e recepção. Desde o início, o cinema (arte ou indústria, arte e indústria) tem-se caracterizado quer pelas suas raízes nacionais, quer pelas suas relações internacionais (obras, recursos humanos, capitais). Este paradoxo é analisado tendo como referência o caso do cinema português, como exemplo de uma construção intencional, defendida durante mais de trinta anos, de uma excepção cinematográfica nacional: os artistas-cineastas de um pequeno país, sem indústria cinematográfica, têm resistido e, ao mesmo tempo, têm sido obrigados a submeterem-se parcialmente ao modelo europeu, nos aspectos da produção e do trabalho.Instituto de Ciências Sociais da Universidade de Lisboa2006-09-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.31447/AS00032573.2006180.03https://doi.org/10.31447/AS00032573.2006180.03Análise Social; Vol. 41 N.º 180 (2006); 731-7652182-29990003-2573reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.rcaap.pt/analisesocial/article/view/33630https://revistas.rcaap.pt/analisesocial/article/view/33630/23557Direitos de Autor (c) 2006 Análise Socialinfo:eu-repo/semantics/openAccessLemière, Jacques2024-02-17T05:49:08Zoai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/33630Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T00:40:37.370641Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
«A centre at the margin»: Portuguese cinema . «Um centro na margem»: o caso do cinema português |
title |
«A centre at the margin»: Portuguese cinema |
spellingShingle |
«A centre at the margin»: Portuguese cinema Lemière, Jacques cinema português indústria cinematográfica mecanismo de produção e recepção Portuguese cinema cinematographic industry mechanism of production and reception . |
title_short |
«A centre at the margin»: Portuguese cinema |
title_full |
«A centre at the margin»: Portuguese cinema |
title_fullStr |
«A centre at the margin»: Portuguese cinema |
title_full_unstemmed |
«A centre at the margin»: Portuguese cinema |
title_sort |
«A centre at the margin»: Portuguese cinema |
author |
Lemière, Jacques |
author_facet |
Lemière, Jacques |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lemière, Jacques |
dc.subject.por.fl_str_mv |
cinema português indústria cinematográfica mecanismo de produção e recepção Portuguese cinema cinematographic industry mechanism of production and reception . |
topic |
cinema português indústria cinematográfica mecanismo de produção e recepção Portuguese cinema cinematographic industry mechanism of production and reception . |
description |
This article argues for the notion that cinema's special links to the local have a national dimension. This has to be understood in its subjective sense first of all, but at the same time is part of a specific mechanism of production and reception. From the outset, cinema (art or industry, art and industry) has been characterized by its national or international roots (works, human resources, capital). The article analyses this paradox using Portuguese cinema as its point of reference, as an example of the intentional construction, over a period of over thirty years, of a national cinematographic exception: the artist-filmmakers of a small country, with no cinematographic industry, have survived and, at the same time, have been obliged to submit in part to the European model as far as production and labour are concerned. |
publishDate |
2006 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2006-09-30 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.31447/AS00032573.2006180.03 https://doi.org/10.31447/AS00032573.2006180.03 |
url |
https://doi.org/10.31447/AS00032573.2006180.03 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.rcaap.pt/analisesocial/article/view/33630 https://revistas.rcaap.pt/analisesocial/article/view/33630/23557 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2006 Análise Social info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2006 Análise Social |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Ciências Sociais da Universidade de Lisboa |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Ciências Sociais da Universidade de Lisboa |
dc.source.none.fl_str_mv |
Análise Social; Vol. 41 N.º 180 (2006); 731-765 2182-2999 0003-2573 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799136311304519680 |