O desenho e a educação do olhar

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bartolomeu, Sandra da Silva
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Relatório
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/10451/3605
Resumo: Relatório da Prática de Ensino Supervisionada, Mestrado em Ensino das Artes Visuais, Universidade de Lisboa, Faculdade de Belas Artes, 2010
id RCAP_545a047e6d5bd317ed0315ef7823975b
oai_identifier_str oai:repositorio.ul.pt:10451/3605
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling O desenho e a educação do olharArtes visuaisDesenhoEducação visualRelatórios da Prática de Ensino SupervisionadaRelatório da Prática de Ensino Supervisionada, Mestrado em Ensino das Artes Visuais, Universidade de Lisboa, Faculdade de Belas Artes, 2010A tese possui um DVD com duas pastas, uma com fotografias de todo o processo lectivo, outra com apresentações em Power Point resultantes de trabalhos de alunos. Estes documentos apenas poderão ser visualizados na biblioteca da FBAULThe study presented in this report aimed to investigate how Drawing helps developing cognitive skills in adolescents. Since Drawing is a key area in the Visual Education curriculum, this study sought to learn what strategies are recommended for teaching students attending the 8th grade and precisely what skills and competencies does the learning and practice of drawing develop in these students. In order to answer these questions, there was carried out a research about the main psychological, academic and motivational characteristics of students in the class to which the curriculum unit was dedicated, about the school they attended, about the Visual Education curriculum guidelines, and about teaching and learning theories. Discovery learning was the main methodology used, focusing on the use of representation drawing as a research tool for knowledge. Beyond Drawing, threedimensional modeling and two-dimensional cutting and pasting were joined in this unit. Trees and landscape were the theme chosen. It was concluded that the practice of drawing develops perceptive thought, contributing to increase cognitive capacities. It can also be concluded that creating through the Plastic Arts favors emotional development and drawing promotes important attitudes and habits towards healthy living in the contemporary society. It was found overall that the students learned to look more carefully into their surroundings, and therefore, represent more realistically the subjects they looked uponSaraiva, Pedro, 1952-Repositório da Universidade de LisboaBartolomeu, Sandra da Silva2011-06-28T15:26:59Z20102010-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/reportimage/jpegapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10451/3605porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-11-08T15:44:08Zoai:repositorio.ul.pt:10451/3605Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T21:29:28.128995Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv O desenho e a educação do olhar
title O desenho e a educação do olhar
spellingShingle O desenho e a educação do olhar
Bartolomeu, Sandra da Silva
Artes visuais
Desenho
Educação visual
Relatórios da Prática de Ensino Supervisionada
title_short O desenho e a educação do olhar
title_full O desenho e a educação do olhar
title_fullStr O desenho e a educação do olhar
title_full_unstemmed O desenho e a educação do olhar
title_sort O desenho e a educação do olhar
author Bartolomeu, Sandra da Silva
author_facet Bartolomeu, Sandra da Silva
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Saraiva, Pedro, 1952-
Repositório da Universidade de Lisboa
dc.contributor.author.fl_str_mv Bartolomeu, Sandra da Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Artes visuais
Desenho
Educação visual
Relatórios da Prática de Ensino Supervisionada
topic Artes visuais
Desenho
Educação visual
Relatórios da Prática de Ensino Supervisionada
description Relatório da Prática de Ensino Supervisionada, Mestrado em Ensino das Artes Visuais, Universidade de Lisboa, Faculdade de Belas Artes, 2010
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010
2010-01-01T00:00:00Z
2011-06-28T15:26:59Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/report
format report
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10451/3605
url http://hdl.handle.net/10451/3605
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv image/jpeg
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799134179788587008