O desenho e a educação do olhar
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Relatório |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/10451/3605 |
Resumo: | Relatório da Prática de Ensino Supervisionada, Mestrado em Ensino das Artes Visuais, Universidade de Lisboa, Faculdade de Belas Artes, 2010 |
id |
RCAP_545a047e6d5bd317ed0315ef7823975b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ul.pt:10451/3605 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
O desenho e a educação do olharArtes visuaisDesenhoEducação visualRelatórios da Prática de Ensino SupervisionadaRelatório da Prática de Ensino Supervisionada, Mestrado em Ensino das Artes Visuais, Universidade de Lisboa, Faculdade de Belas Artes, 2010A tese possui um DVD com duas pastas, uma com fotografias de todo o processo lectivo, outra com apresentações em Power Point resultantes de trabalhos de alunos. Estes documentos apenas poderão ser visualizados na biblioteca da FBAULThe study presented in this report aimed to investigate how Drawing helps developing cognitive skills in adolescents. Since Drawing is a key area in the Visual Education curriculum, this study sought to learn what strategies are recommended for teaching students attending the 8th grade and precisely what skills and competencies does the learning and practice of drawing develop in these students. In order to answer these questions, there was carried out a research about the main psychological, academic and motivational characteristics of students in the class to which the curriculum unit was dedicated, about the school they attended, about the Visual Education curriculum guidelines, and about teaching and learning theories. Discovery learning was the main methodology used, focusing on the use of representation drawing as a research tool for knowledge. Beyond Drawing, threedimensional modeling and two-dimensional cutting and pasting were joined in this unit. Trees and landscape were the theme chosen. It was concluded that the practice of drawing develops perceptive thought, contributing to increase cognitive capacities. It can also be concluded that creating through the Plastic Arts favors emotional development and drawing promotes important attitudes and habits towards healthy living in the contemporary society. It was found overall that the students learned to look more carefully into their surroundings, and therefore, represent more realistically the subjects they looked uponSaraiva, Pedro, 1952-Repositório da Universidade de LisboaBartolomeu, Sandra da Silva2011-06-28T15:26:59Z20102010-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/reportimage/jpegapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10451/3605porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-11-08T15:44:08Zoai:repositorio.ul.pt:10451/3605Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T21:29:28.128995Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
O desenho e a educação do olhar |
title |
O desenho e a educação do olhar |
spellingShingle |
O desenho e a educação do olhar Bartolomeu, Sandra da Silva Artes visuais Desenho Educação visual Relatórios da Prática de Ensino Supervisionada |
title_short |
O desenho e a educação do olhar |
title_full |
O desenho e a educação do olhar |
title_fullStr |
O desenho e a educação do olhar |
title_full_unstemmed |
O desenho e a educação do olhar |
title_sort |
O desenho e a educação do olhar |
author |
Bartolomeu, Sandra da Silva |
author_facet |
Bartolomeu, Sandra da Silva |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Saraiva, Pedro, 1952- Repositório da Universidade de Lisboa |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bartolomeu, Sandra da Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Artes visuais Desenho Educação visual Relatórios da Prática de Ensino Supervisionada |
topic |
Artes visuais Desenho Educação visual Relatórios da Prática de Ensino Supervisionada |
description |
Relatório da Prática de Ensino Supervisionada, Mestrado em Ensino das Artes Visuais, Universidade de Lisboa, Faculdade de Belas Artes, 2010 |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010 2010-01-01T00:00:00Z 2011-06-28T15:26:59Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/report |
format |
report |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/10451/3605 |
url |
http://hdl.handle.net/10451/3605 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
image/jpeg application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799134179788587008 |