Chromatic reintegration in contemporary monochromatic unvarnished paintings: a case study based on artwork from Jorge Martins

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Aleixo, Marta
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Bailão, Ana, Gomes, Andreia E., Linhares, João, San Andrés, Margarita, Nascimento, Sérgio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/10400.14/32444
Resumo: The choice of chromatic reintegration materials for contemporary monochromatic oil and acrylic emulsion unvarnished paints is usually a problem before treatment. This kind of paintings maybe subject to abrasions, especially on the edges, fingerprints and smudges, mainly caused during handling. Being unvarnished works, chromatic reintegration becomes a more complex process as no protective layer exist over the paint. The aim of this work was to assess the materials that over performed in the reintegration of paintings from the Portuguese painter Jorge Martins. Representative mock-ups made with the artist and using his materials and techniques were artificially aged. Different types of materials, aqueous and non-aqueous, were then tested to assess the best ones. It was found that the best results were obtained with Ferrario® pigment dispersed in the Tri-Funori® binding medium and with Winsor & Newton® Designers Gouache, both aqueous and non-toxic.
id RCAP_5498dac8505c8cb12a8d289fcc501afd
oai_identifier_str oai:repositorio.ucp.pt:10400.14/32444
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Chromatic reintegration in contemporary monochromatic unvarnished paintings: a case study based on artwork from Jorge MartinsLa reintegración cromática en pintura contemporánea monocromática sin barnizar: un caso de estudio basado en la obra de Jorge MartinsReintegração cromática em pinturas contemporâneas monocromáticas sem verniz: um estudo de caso a partir da obra de Jorge MartinsChromatic reintegrationTri-Funori®GouachesMonochromaticNon-varnishedAcrylicsOilsReintegración cromáticaGuachesMonocromoNo-barnizadasAcrílicosÓleosReintegração cromáticaMonocromáticosNão-envernizadasThe choice of chromatic reintegration materials for contemporary monochromatic oil and acrylic emulsion unvarnished paints is usually a problem before treatment. This kind of paintings maybe subject to abrasions, especially on the edges, fingerprints and smudges, mainly caused during handling. Being unvarnished works, chromatic reintegration becomes a more complex process as no protective layer exist over the paint. The aim of this work was to assess the materials that over performed in the reintegration of paintings from the Portuguese painter Jorge Martins. Representative mock-ups made with the artist and using his materials and techniques were artificially aged. Different types of materials, aqueous and non-aqueous, were then tested to assess the best ones. It was found that the best results were obtained with Ferrario® pigment dispersed in the Tri-Funori® binding medium and with Winsor & Newton® Designers Gouache, both aqueous and non-toxic.La selección de los materiales de reintegración cromática para las pinturas contemporáneas monocromas no barnizadas al óleo y al emulsión acrílica son un problema antes del tratamiento de conservación y restauración. Este tipo de pinturas tiene abrasiones, especialmente en los lados, huelas digitales y manchas, principalmente causadas durante el manejo. Porque son pinturas sin barnizar, la reintegración cromática se convierte en un proceso más complejo ya que la capa protectora no existe sobre la pintura. El objetivo de este trabajo fue evaluar los materiales que tuvieron un rendimiento superior en la reintegración de las pinturas del pintor portugués Jorge Martins. Las maquetas representativas hechas directamente con el artista y usando sus materiales y técnicas fueron artificialmente envejecidas. Luego se probaron diferentes tipos de materiales, acuosos y no acuosos, para evaluar los mejores. Se descubrió que los mejores resultados se obtuvieron con materiales acuosos y no tóxicos como los pigmentos en polvo de Ferrario® disperso en el medio Tri-Funori® y con las gouaches de Winsor y Newton®A escolha dos materiais de reintegração cromática para pinturas contemporâneas a óleo e emulsão acrílica não envernizadas, constituem um problema antes do tratamento de conservação e restauro. Este tipo de pinturas contém abrasões, impressões digitais e manchas de sujidade, que aparecem em particular nas laterais, maioritariamente causadas pelo manuseamento. Por serem pinturas não envernizadas o processo de reintegração cromática torna-se complexo, uma vez que não existe qualquer camada de proteção na pintura. O objetivo deste trabalho foi avaliar os materiais que tiveram um desempenho superior durante as reintegrações cromáticas das pinturas do pintor português Jorge Martins. Construíram-se com o artista, maquetas representativas da sua técnica pictórica recorrendo aos seus materiais. As mesmas maquetas foram artificialmente envelhecidas. Para uma avaliação do mais indicado, diferentes tipos de materiais aquosos e não aquosos, foram testados. Verificou-se que os melhores resultados, foram obtidos com os pigmentos da marca Ferrario® disperso em Tri-Funori® e com os guaches da marca Winsor & Newton®, ambos aquosos e não tóxicos.Veritati - Repositório Institucional da Universidade Católica PortuguesaAleixo, MartaBailão, AnaGomes, Andreia E.Linhares, JoãoSan Andrés, MargaritaNascimento, Sérgio2021-04-02T10:39:53Z2020-12-112020-12-11T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10400.14/32444eng1989-856810.37558/gec.v18i1.81785098802158000598650700033info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-07-12T17:37:55Zoai:repositorio.ucp.pt:10400.14/32444Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T18:26:11.932606Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Chromatic reintegration in contemporary monochromatic unvarnished paintings: a case study based on artwork from Jorge Martins
La reintegración cromática en pintura contemporánea monocromática sin barnizar: un caso de estudio basado en la obra de Jorge Martins
Reintegração cromática em pinturas contemporâneas monocromáticas sem verniz: um estudo de caso a partir da obra de Jorge Martins
title Chromatic reintegration in contemporary monochromatic unvarnished paintings: a case study based on artwork from Jorge Martins
spellingShingle Chromatic reintegration in contemporary monochromatic unvarnished paintings: a case study based on artwork from Jorge Martins
Aleixo, Marta
Chromatic reintegration
Tri-Funori®
Gouaches
Monochromatic
Non-varnished
Acrylics
Oils
Reintegración cromática
Guaches
Monocromo
No-barnizadas
Acrílicos
Óleos
Reintegração cromática
Monocromáticos
Não-envernizadas
title_short Chromatic reintegration in contemporary monochromatic unvarnished paintings: a case study based on artwork from Jorge Martins
title_full Chromatic reintegration in contemporary monochromatic unvarnished paintings: a case study based on artwork from Jorge Martins
title_fullStr Chromatic reintegration in contemporary monochromatic unvarnished paintings: a case study based on artwork from Jorge Martins
title_full_unstemmed Chromatic reintegration in contemporary monochromatic unvarnished paintings: a case study based on artwork from Jorge Martins
title_sort Chromatic reintegration in contemporary monochromatic unvarnished paintings: a case study based on artwork from Jorge Martins
author Aleixo, Marta
author_facet Aleixo, Marta
Bailão, Ana
Gomes, Andreia E.
Linhares, João
San Andrés, Margarita
Nascimento, Sérgio
author_role author
author2 Bailão, Ana
Gomes, Andreia E.
Linhares, João
San Andrés, Margarita
Nascimento, Sérgio
author2_role author
author
author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Veritati - Repositório Institucional da Universidade Católica Portuguesa
dc.contributor.author.fl_str_mv Aleixo, Marta
Bailão, Ana
Gomes, Andreia E.
Linhares, João
San Andrés, Margarita
Nascimento, Sérgio
dc.subject.por.fl_str_mv Chromatic reintegration
Tri-Funori®
Gouaches
Monochromatic
Non-varnished
Acrylics
Oils
Reintegración cromática
Guaches
Monocromo
No-barnizadas
Acrílicos
Óleos
Reintegração cromática
Monocromáticos
Não-envernizadas
topic Chromatic reintegration
Tri-Funori®
Gouaches
Monochromatic
Non-varnished
Acrylics
Oils
Reintegración cromática
Guaches
Monocromo
No-barnizadas
Acrílicos
Óleos
Reintegração cromática
Monocromáticos
Não-envernizadas
description The choice of chromatic reintegration materials for contemporary monochromatic oil and acrylic emulsion unvarnished paints is usually a problem before treatment. This kind of paintings maybe subject to abrasions, especially on the edges, fingerprints and smudges, mainly caused during handling. Being unvarnished works, chromatic reintegration becomes a more complex process as no protective layer exist over the paint. The aim of this work was to assess the materials that over performed in the reintegration of paintings from the Portuguese painter Jorge Martins. Representative mock-ups made with the artist and using his materials and techniques were artificially aged. Different types of materials, aqueous and non-aqueous, were then tested to assess the best ones. It was found that the best results were obtained with Ferrario® pigment dispersed in the Tri-Funori® binding medium and with Winsor & Newton® Designers Gouache, both aqueous and non-toxic.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-11
2020-12-11T00:00:00Z
2021-04-02T10:39:53Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10400.14/32444
url http://hdl.handle.net/10400.14/32444
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv 1989-8568
10.37558/gec.v18i1.817
85098802158
000598650700033
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799131977763258368