Chromatic reintegration in contemporary monochromatic unvarnished paintings: a case study based on artwork from Jorge Martins
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/10400.14/32444 |
Resumo: | The choice of chromatic reintegration materials for contemporary monochromatic oil and acrylic emulsion unvarnished paints is usually a problem before treatment. This kind of paintings maybe subject to abrasions, especially on the edges, fingerprints and smudges, mainly caused during handling. Being unvarnished works, chromatic reintegration becomes a more complex process as no protective layer exist over the paint. The aim of this work was to assess the materials that over performed in the reintegration of paintings from the Portuguese painter Jorge Martins. Representative mock-ups made with the artist and using his materials and techniques were artificially aged. Different types of materials, aqueous and non-aqueous, were then tested to assess the best ones. It was found that the best results were obtained with Ferrario® pigment dispersed in the Tri-Funori® binding medium and with Winsor & Newton® Designers Gouache, both aqueous and non-toxic. |
id |
RCAP_5498dac8505c8cb12a8d289fcc501afd |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ucp.pt:10400.14/32444 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Chromatic reintegration in contemporary monochromatic unvarnished paintings: a case study based on artwork from Jorge MartinsLa reintegración cromática en pintura contemporánea monocromática sin barnizar: un caso de estudio basado en la obra de Jorge MartinsReintegração cromática em pinturas contemporâneas monocromáticas sem verniz: um estudo de caso a partir da obra de Jorge MartinsChromatic reintegrationTri-Funori®GouachesMonochromaticNon-varnishedAcrylicsOilsReintegración cromáticaGuachesMonocromoNo-barnizadasAcrílicosÓleosReintegração cromáticaMonocromáticosNão-envernizadasThe choice of chromatic reintegration materials for contemporary monochromatic oil and acrylic emulsion unvarnished paints is usually a problem before treatment. This kind of paintings maybe subject to abrasions, especially on the edges, fingerprints and smudges, mainly caused during handling. Being unvarnished works, chromatic reintegration becomes a more complex process as no protective layer exist over the paint. The aim of this work was to assess the materials that over performed in the reintegration of paintings from the Portuguese painter Jorge Martins. Representative mock-ups made with the artist and using his materials and techniques were artificially aged. Different types of materials, aqueous and non-aqueous, were then tested to assess the best ones. It was found that the best results were obtained with Ferrario® pigment dispersed in the Tri-Funori® binding medium and with Winsor & Newton® Designers Gouache, both aqueous and non-toxic.La selección de los materiales de reintegración cromática para las pinturas contemporáneas monocromas no barnizadas al óleo y al emulsión acrílica son un problema antes del tratamiento de conservación y restauración. Este tipo de pinturas tiene abrasiones, especialmente en los lados, huelas digitales y manchas, principalmente causadas durante el manejo. Porque son pinturas sin barnizar, la reintegración cromática se convierte en un proceso más complejo ya que la capa protectora no existe sobre la pintura. El objetivo de este trabajo fue evaluar los materiales que tuvieron un rendimiento superior en la reintegración de las pinturas del pintor portugués Jorge Martins. Las maquetas representativas hechas directamente con el artista y usando sus materiales y técnicas fueron artificialmente envejecidas. Luego se probaron diferentes tipos de materiales, acuosos y no acuosos, para evaluar los mejores. Se descubrió que los mejores resultados se obtuvieron con materiales acuosos y no tóxicos como los pigmentos en polvo de Ferrario® disperso en el medio Tri-Funori® y con las gouaches de Winsor y Newton®A escolha dos materiais de reintegração cromática para pinturas contemporâneas a óleo e emulsão acrílica não envernizadas, constituem um problema antes do tratamento de conservação e restauro. Este tipo de pinturas contém abrasões, impressões digitais e manchas de sujidade, que aparecem em particular nas laterais, maioritariamente causadas pelo manuseamento. Por serem pinturas não envernizadas o processo de reintegração cromática torna-se complexo, uma vez que não existe qualquer camada de proteção na pintura. O objetivo deste trabalho foi avaliar os materiais que tiveram um desempenho superior durante as reintegrações cromáticas das pinturas do pintor português Jorge Martins. Construíram-se com o artista, maquetas representativas da sua técnica pictórica recorrendo aos seus materiais. As mesmas maquetas foram artificialmente envelhecidas. Para uma avaliação do mais indicado, diferentes tipos de materiais aquosos e não aquosos, foram testados. Verificou-se que os melhores resultados, foram obtidos com os pigmentos da marca Ferrario® disperso em Tri-Funori® e com os guaches da marca Winsor & Newton®, ambos aquosos e não tóxicos.Veritati - Repositório Institucional da Universidade Católica PortuguesaAleixo, MartaBailão, AnaGomes, Andreia E.Linhares, JoãoSan Andrés, MargaritaNascimento, Sérgio2021-04-02T10:39:53Z2020-12-112020-12-11T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10400.14/32444eng1989-856810.37558/gec.v18i1.81785098802158000598650700033info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-07-12T17:37:55Zoai:repositorio.ucp.pt:10400.14/32444Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T18:26:11.932606Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Chromatic reintegration in contemporary monochromatic unvarnished paintings: a case study based on artwork from Jorge Martins La reintegración cromática en pintura contemporánea monocromática sin barnizar: un caso de estudio basado en la obra de Jorge Martins Reintegração cromática em pinturas contemporâneas monocromáticas sem verniz: um estudo de caso a partir da obra de Jorge Martins |
title |
Chromatic reintegration in contemporary monochromatic unvarnished paintings: a case study based on artwork from Jorge Martins |
spellingShingle |
Chromatic reintegration in contemporary monochromatic unvarnished paintings: a case study based on artwork from Jorge Martins Aleixo, Marta Chromatic reintegration Tri-Funori® Gouaches Monochromatic Non-varnished Acrylics Oils Reintegración cromática Guaches Monocromo No-barnizadas Acrílicos Óleos Reintegração cromática Monocromáticos Não-envernizadas |
title_short |
Chromatic reintegration in contemporary monochromatic unvarnished paintings: a case study based on artwork from Jorge Martins |
title_full |
Chromatic reintegration in contemporary monochromatic unvarnished paintings: a case study based on artwork from Jorge Martins |
title_fullStr |
Chromatic reintegration in contemporary monochromatic unvarnished paintings: a case study based on artwork from Jorge Martins |
title_full_unstemmed |
Chromatic reintegration in contemporary monochromatic unvarnished paintings: a case study based on artwork from Jorge Martins |
title_sort |
Chromatic reintegration in contemporary monochromatic unvarnished paintings: a case study based on artwork from Jorge Martins |
author |
Aleixo, Marta |
author_facet |
Aleixo, Marta Bailão, Ana Gomes, Andreia E. Linhares, João San Andrés, Margarita Nascimento, Sérgio |
author_role |
author |
author2 |
Bailão, Ana Gomes, Andreia E. Linhares, João San Andrés, Margarita Nascimento, Sérgio |
author2_role |
author author author author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Veritati - Repositório Institucional da Universidade Católica Portuguesa |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Aleixo, Marta Bailão, Ana Gomes, Andreia E. Linhares, João San Andrés, Margarita Nascimento, Sérgio |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Chromatic reintegration Tri-Funori® Gouaches Monochromatic Non-varnished Acrylics Oils Reintegración cromática Guaches Monocromo No-barnizadas Acrílicos Óleos Reintegração cromática Monocromáticos Não-envernizadas |
topic |
Chromatic reintegration Tri-Funori® Gouaches Monochromatic Non-varnished Acrylics Oils Reintegración cromática Guaches Monocromo No-barnizadas Acrílicos Óleos Reintegração cromática Monocromáticos Não-envernizadas |
description |
The choice of chromatic reintegration materials for contemporary monochromatic oil and acrylic emulsion unvarnished paints is usually a problem before treatment. This kind of paintings maybe subject to abrasions, especially on the edges, fingerprints and smudges, mainly caused during handling. Being unvarnished works, chromatic reintegration becomes a more complex process as no protective layer exist over the paint. The aim of this work was to assess the materials that over performed in the reintegration of paintings from the Portuguese painter Jorge Martins. Representative mock-ups made with the artist and using his materials and techniques were artificially aged. Different types of materials, aqueous and non-aqueous, were then tested to assess the best ones. It was found that the best results were obtained with Ferrario® pigment dispersed in the Tri-Funori® binding medium and with Winsor & Newton® Designers Gouache, both aqueous and non-toxic. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12-11 2020-12-11T00:00:00Z 2021-04-02T10:39:53Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/10400.14/32444 |
url |
http://hdl.handle.net/10400.14/32444 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
1989-8568 10.37558/gec.v18i1.817 85098802158 000598650700033 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799131977763258368 |