Itinerários pedagógicos e civilidade cristã na literatura didática feminina em Portugal (séculos XVIII-XIX)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://ojs.letras.up.pt/index.php/vsp/article/view/3858 |
Resumo: | In Portugal, in the eighteenth century, along with works that explicitly offer educational programs targeted to the education of women, will emerge a different kind of texts, also pedagogical and didactic in nature, that, in addition they can also focus on teaching various areas of knowledge (not just one program in the strict sense), recommend and prescribe both behavioral norms and moral teachings. This fits the seam of literature known as social behavior. This study analyzed two works directed to the education of women, namely Thesouro de Meninas, ou Dialogos entre uma sabia aia e suas discípulas (1774), of Madame Leprince de Beaumont, and Thesouro de Meninas, ou Lições d’uma mãi a sua filha, à cerca dos bons costumes e da religião, autorizadas com admiraveis exemplos de virtude e de piedade (1852), of José Inácio Roquette, trying to highlight the publics, the areas of knowledge and insider (s) model (s) educational run. |
id |
RCAP_55c45e886fbd63af24ddb3d30f7b4ddd |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3858 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Itinerários pedagógicos e civilidade cristã na literatura didática feminina em Portugal (séculos XVIII-XIX)In Portugal, in the eighteenth century, along with works that explicitly offer educational programs targeted to the education of women, will emerge a different kind of texts, also pedagogical and didactic in nature, that, in addition they can also focus on teaching various areas of knowledge (not just one program in the strict sense), recommend and prescribe both behavioral norms and moral teachings. This fits the seam of literature known as social behavior. This study analyzed two works directed to the education of women, namely Thesouro de Meninas, ou Dialogos entre uma sabia aia e suas discípulas (1774), of Madame Leprince de Beaumont, and Thesouro de Meninas, ou Lições d’uma mãi a sua filha, à cerca dos bons costumes e da religião, autorizadas com admiraveis exemplos de virtude e de piedade (1852), of José Inácio Roquette, trying to highlight the publics, the areas of knowledge and insider (s) model (s) educational run.Via Spiritus : Revista de História da Espiritualidade e do Sentimento Religioso2018-04-12T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/otherinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.letras.up.pt/index.php/vsp/article/view/3858oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3858Via Spiritus : Revista de História da Espiritualidade e do Sentimento Religioso; Vol. 18 (2011): Via Spiritus : Revista de História da Espiritualidade e do Sentimento Religioso; 83-1120873-1233reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://ojs.letras.up.pt/index.php/vsp/article/view/3858https://ojs.letras.up.pt/index.php/vsp/article/view/3858/3610Direitos de Autor (c) 2018 Via Spiritus : Revista de História da Espiritualidade e do Sentimento Religiosoinfo:eu-repo/semantics/openAccessMendes, Paula Almeida2022-10-14T15:56:07Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3858Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:11:29.926645Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Itinerários pedagógicos e civilidade cristã na literatura didática feminina em Portugal (séculos XVIII-XIX) |
title |
Itinerários pedagógicos e civilidade cristã na literatura didática feminina em Portugal (séculos XVIII-XIX) |
spellingShingle |
Itinerários pedagógicos e civilidade cristã na literatura didática feminina em Portugal (séculos XVIII-XIX) Mendes, Paula Almeida |
title_short |
Itinerários pedagógicos e civilidade cristã na literatura didática feminina em Portugal (séculos XVIII-XIX) |
title_full |
Itinerários pedagógicos e civilidade cristã na literatura didática feminina em Portugal (séculos XVIII-XIX) |
title_fullStr |
Itinerários pedagógicos e civilidade cristã na literatura didática feminina em Portugal (séculos XVIII-XIX) |
title_full_unstemmed |
Itinerários pedagógicos e civilidade cristã na literatura didática feminina em Portugal (séculos XVIII-XIX) |
title_sort |
Itinerários pedagógicos e civilidade cristã na literatura didática feminina em Portugal (séculos XVIII-XIX) |
author |
Mendes, Paula Almeida |
author_facet |
Mendes, Paula Almeida |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Mendes, Paula Almeida |
description |
In Portugal, in the eighteenth century, along with works that explicitly offer educational programs targeted to the education of women, will emerge a different kind of texts, also pedagogical and didactic in nature, that, in addition they can also focus on teaching various areas of knowledge (not just one program in the strict sense), recommend and prescribe both behavioral norms and moral teachings. This fits the seam of literature known as social behavior. This study analyzed two works directed to the education of women, namely Thesouro de Meninas, ou Dialogos entre uma sabia aia e suas discípulas (1774), of Madame Leprince de Beaumont, and Thesouro de Meninas, ou Lições d’uma mãi a sua filha, à cerca dos bons costumes e da religião, autorizadas com admiraveis exemplos de virtude e de piedade (1852), of José Inácio Roquette, trying to highlight the publics, the areas of knowledge and insider (s) model (s) educational run. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-04-12T00:00:00Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/other |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ojs.letras.up.pt/index.php/vsp/article/view/3858 oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3858 |
url |
https://ojs.letras.up.pt/index.php/vsp/article/view/3858 |
identifier_str_mv |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3858 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://ojs.letras.up.pt/index.php/vsp/article/view/3858 https://ojs.letras.up.pt/index.php/vsp/article/view/3858/3610 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Via Spiritus : Revista de História da Espiritualidade e do Sentimento Religioso |
publisher.none.fl_str_mv |
Via Spiritus : Revista de História da Espiritualidade e do Sentimento Religioso |
dc.source.none.fl_str_mv |
Via Spiritus : Revista de História da Espiritualidade e do Sentimento Religioso; Vol. 18 (2011): Via Spiritus : Revista de História da Espiritualidade e do Sentimento Religioso; 83-112 0873-1233 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799130570554343424 |