Associative dynamics in the informal economy: urban transportation in Angola
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.31447/AS00032573.2010195.07 |
Resumo: | This article explores some of organizational and representative processes currently seen in urban transportation in two Angolan cities, Luanda and Huambo. It describes two distinct organizational models: governmental intervention seeking to regulate the moto-taxis in Huambo, which has led to the creation of the Association of Mototaxi Operators of Angola (AMOTRANG), and the spontaneous appearance and growth, in Luanda’s minibus segment, of informal associations, called “staffs”, whose goal is the professional and social protection of its members. The article also presents information regarding the appearance and growth of semi-official and informal urban transportation in each city. |
id |
RCAP_55ebdac79b135e0e09f6a89bb714d6f7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/23635 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Associative dynamics in the informal economy: urban transportation in Angola.Dinâmicas do associativismo na economia informal: os transportes de passageiros em Angolaeconomia informaldinâmicas associativasAngolatransportesinformal economyassociative dynamicsAngolatransportationThis article explores some of organizational and representative processes currently seen in urban transportation in two Angolan cities, Luanda and Huambo. It describes two distinct organizational models: governmental intervention seeking to regulate the moto-taxis in Huambo, which has led to the creation of the Association of Mototaxi Operators of Angola (AMOTRANG), and the spontaneous appearance and growth, in Luanda’s minibus segment, of informal associations, called “staffs”, whose goal is the professional and social protection of its members. The article also presents information regarding the appearance and growth of semi-official and informal urban transportation in each city..Este artigo explora alguns dos processos de organização e representação dos transportes urbanos de passageiros em Angola. Focando-se em duas cidades angolanas, Luanda e Huambo, o texto analisa dois processos organizacionais distintos. Por um lado, a iniciativa governamental para regular os mototáxis na cidade do Huambo, que conduziu à criação da Associação de Motoqueiros de Angola (AMOTRANG), e, por outro, a difusão, em Luanda, de associações de natureza informal, as staffs, vocacionadas para a protecção profissional e social. O artigo apresenta ainda informação sobre o aparecimento e crescimento dos transportes urbanos semioficiais e informais em ambas as cidades.Instituto de Ciências Sociais da Universidade de Lisboa2010-06-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.31447/AS00032573.2010195.07https://doi.org/10.31447/AS00032573.2010195.07Análise Social; Vol. 45 N.º 195 (2010); 367-3912182-29990003-2573reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.rcaap.pt/analisesocial/article/view/23635https://revistas.rcaap.pt/analisesocial/article/view/23635/17623Direitos de Autor (c) 2010 Análise Socialinfo:eu-repo/semantics/openAccessLopes, Carlos M.2024-02-17T05:47:33Zoai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/23635Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T18:01:59.042085Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Associative dynamics in the informal economy: urban transportation in Angola . Dinâmicas do associativismo na economia informal: os transportes de passageiros em Angola |
title |
Associative dynamics in the informal economy: urban transportation in Angola |
spellingShingle |
Associative dynamics in the informal economy: urban transportation in Angola Lopes, Carlos M. economia informal dinâmicas associativas Angola transportes informal economy associative dynamics Angola transportation |
title_short |
Associative dynamics in the informal economy: urban transportation in Angola |
title_full |
Associative dynamics in the informal economy: urban transportation in Angola |
title_fullStr |
Associative dynamics in the informal economy: urban transportation in Angola |
title_full_unstemmed |
Associative dynamics in the informal economy: urban transportation in Angola |
title_sort |
Associative dynamics in the informal economy: urban transportation in Angola |
author |
Lopes, Carlos M. |
author_facet |
Lopes, Carlos M. |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lopes, Carlos M. |
dc.subject.por.fl_str_mv |
economia informal dinâmicas associativas Angola transportes informal economy associative dynamics Angola transportation |
topic |
economia informal dinâmicas associativas Angola transportes informal economy associative dynamics Angola transportation |
description |
This article explores some of organizational and representative processes currently seen in urban transportation in two Angolan cities, Luanda and Huambo. It describes two distinct organizational models: governmental intervention seeking to regulate the moto-taxis in Huambo, which has led to the creation of the Association of Mototaxi Operators of Angola (AMOTRANG), and the spontaneous appearance and growth, in Luanda’s minibus segment, of informal associations, called “staffs”, whose goal is the professional and social protection of its members. The article also presents information regarding the appearance and growth of semi-official and informal urban transportation in each city. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010-06-30 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.31447/AS00032573.2010195.07 https://doi.org/10.31447/AS00032573.2010195.07 |
url |
https://doi.org/10.31447/AS00032573.2010195.07 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.rcaap.pt/analisesocial/article/view/23635 https://revistas.rcaap.pt/analisesocial/article/view/23635/17623 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2010 Análise Social info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2010 Análise Social |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Ciências Sociais da Universidade de Lisboa |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Ciências Sociais da Universidade de Lisboa |
dc.source.none.fl_str_mv |
Análise Social; Vol. 45 N.º 195 (2010); 367-391 2182-2999 0003-2573 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799131686657589248 |