O potencial formativo das fundamentações pedagógico-didáticas nas práticas reflexivas dos professores em formação inicial: contributo para o seu estudo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rodrigues, Sónia Valente
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Silva, Maria de Fátima Henriques da, Carvalho, Ângela, Fardilha, Luís Fernando de Sá, Santos, Paulo Jorge
Tipo de documento: Livro
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://hdl.handle.net/10216/125901
Resumo: This article, focused on writing for the development ofprofessional awareness and professional explicit knowledge, aims to present theresults of an investigation based on the analysis of the theoretical backgroundof lesson plans (fundamentação pedagógico-didática) produced by Portugueseteachers in initial training. The purpose of these texts is to create a framework for lesson plans and justify the options assumed during their elaboration.The corpus comprises 30 texts, which were subjected to a thematic contentanalysis based on six categories. The results point to a prevalence in theplanning process of didactic aspects, such as activities and supporting teachingmaterials, and an absence of learning assessment references. In sum, thepotential of the theoretical background of lesson plans writing is confi rmed asa tool for professional development from the contextualized p
id RCAP_579bfc3cb53695f109a6960c85312117
oai_identifier_str oai:repositorio-aberto.up.pt:10216/125901
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling O potencial formativo das fundamentações pedagógico-didáticas nas práticas reflexivas dos professores em formação inicial: contributo para o seu estudoCiências da linguagem, Ciências da educaçãolanguage sciences, Educational sciencesThis article, focused on writing for the development ofprofessional awareness and professional explicit knowledge, aims to present theresults of an investigation based on the analysis of the theoretical backgroundof lesson plans (fundamentação pedagógico-didática) produced by Portugueseteachers in initial training. The purpose of these texts is to create a framework for lesson plans and justify the options assumed during their elaboration.The corpus comprises 30 texts, which were subjected to a thematic contentanalysis based on six categories. The results point to a prevalence in theplanning process of didactic aspects, such as activities and supporting teachingmaterials, and an absence of learning assessment references. In sum, thepotential of the theoretical background of lesson plans writing is confi rmed asa tool for professional development from the contextualized p20192019-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bookapplication/pdfhttps://hdl.handle.net/10216/125901por10.21747/978-989-8969-20-0/linga10Rodrigues, Sónia ValenteSilva, Maria de Fátima Henriques daCarvalho, ÂngelaFardilha, Luís Fernando de SáSantos, Paulo Jorgeinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-11-29T13:46:13Zoai:repositorio-aberto.up.pt:10216/125901Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T23:47:20.584105Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv O potencial formativo das fundamentações pedagógico-didáticas nas práticas reflexivas dos professores em formação inicial: contributo para o seu estudo
title O potencial formativo das fundamentações pedagógico-didáticas nas práticas reflexivas dos professores em formação inicial: contributo para o seu estudo
spellingShingle O potencial formativo das fundamentações pedagógico-didáticas nas práticas reflexivas dos professores em formação inicial: contributo para o seu estudo
Rodrigues, Sónia Valente
Ciências da linguagem, Ciências da educação
language sciences, Educational sciences
title_short O potencial formativo das fundamentações pedagógico-didáticas nas práticas reflexivas dos professores em formação inicial: contributo para o seu estudo
title_full O potencial formativo das fundamentações pedagógico-didáticas nas práticas reflexivas dos professores em formação inicial: contributo para o seu estudo
title_fullStr O potencial formativo das fundamentações pedagógico-didáticas nas práticas reflexivas dos professores em formação inicial: contributo para o seu estudo
title_full_unstemmed O potencial formativo das fundamentações pedagógico-didáticas nas práticas reflexivas dos professores em formação inicial: contributo para o seu estudo
title_sort O potencial formativo das fundamentações pedagógico-didáticas nas práticas reflexivas dos professores em formação inicial: contributo para o seu estudo
author Rodrigues, Sónia Valente
author_facet Rodrigues, Sónia Valente
Silva, Maria de Fátima Henriques da
Carvalho, Ângela
Fardilha, Luís Fernando de Sá
Santos, Paulo Jorge
author_role author
author2 Silva, Maria de Fátima Henriques da
Carvalho, Ângela
Fardilha, Luís Fernando de Sá
Santos, Paulo Jorge
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rodrigues, Sónia Valente
Silva, Maria de Fátima Henriques da
Carvalho, Ângela
Fardilha, Luís Fernando de Sá
Santos, Paulo Jorge
dc.subject.por.fl_str_mv Ciências da linguagem, Ciências da educação
language sciences, Educational sciences
topic Ciências da linguagem, Ciências da educação
language sciences, Educational sciences
description This article, focused on writing for the development ofprofessional awareness and professional explicit knowledge, aims to present theresults of an investigation based on the analysis of the theoretical backgroundof lesson plans (fundamentação pedagógico-didática) produced by Portugueseteachers in initial training. The purpose of these texts is to create a framework for lesson plans and justify the options assumed during their elaboration.The corpus comprises 30 texts, which were subjected to a thematic contentanalysis based on six categories. The results point to a prevalence in theplanning process of didactic aspects, such as activities and supporting teachingmaterials, and an absence of learning assessment references. In sum, thepotential of the theoretical background of lesson plans writing is confi rmed asa tool for professional development from the contextualized p
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019
2019-01-01T00:00:00Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/book
format book
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://hdl.handle.net/10216/125901
url https://hdl.handle.net/10216/125901
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv 10.21747/978-989-8969-20-0/linga10
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799135791200337920