O potencial formativo das fundamentações pedagógico-didáticas nas práticas reflexivas dos professores em formação inicial: contributo para o seu estudo
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Livro |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://hdl.handle.net/10216/125901 |
Resumo: | This article, focused on writing for the development ofprofessional awareness and professional explicit knowledge, aims to present theresults of an investigation based on the analysis of the theoretical backgroundof lesson plans (fundamentação pedagógico-didática) produced by Portugueseteachers in initial training. The purpose of these texts is to create a framework for lesson plans and justify the options assumed during their elaboration.The corpus comprises 30 texts, which were subjected to a thematic contentanalysis based on six categories. The results point to a prevalence in theplanning process of didactic aspects, such as activities and supporting teachingmaterials, and an absence of learning assessment references. In sum, thepotential of the theoretical background of lesson plans writing is confi rmed asa tool for professional development from the contextualized p |
id |
RCAP_579bfc3cb53695f109a6960c85312117 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio-aberto.up.pt:10216/125901 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
O potencial formativo das fundamentações pedagógico-didáticas nas práticas reflexivas dos professores em formação inicial: contributo para o seu estudoCiências da linguagem, Ciências da educaçãolanguage sciences, Educational sciencesThis article, focused on writing for the development ofprofessional awareness and professional explicit knowledge, aims to present theresults of an investigation based on the analysis of the theoretical backgroundof lesson plans (fundamentação pedagógico-didática) produced by Portugueseteachers in initial training. The purpose of these texts is to create a framework for lesson plans and justify the options assumed during their elaboration.The corpus comprises 30 texts, which were subjected to a thematic contentanalysis based on six categories. The results point to a prevalence in theplanning process of didactic aspects, such as activities and supporting teachingmaterials, and an absence of learning assessment references. In sum, thepotential of the theoretical background of lesson plans writing is confi rmed asa tool for professional development from the contextualized p20192019-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bookapplication/pdfhttps://hdl.handle.net/10216/125901por10.21747/978-989-8969-20-0/linga10Rodrigues, Sónia ValenteSilva, Maria de Fátima Henriques daCarvalho, ÂngelaFardilha, Luís Fernando de SáSantos, Paulo Jorgeinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-11-29T13:46:13Zoai:repositorio-aberto.up.pt:10216/125901Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T23:47:20.584105Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
O potencial formativo das fundamentações pedagógico-didáticas nas práticas reflexivas dos professores em formação inicial: contributo para o seu estudo |
title |
O potencial formativo das fundamentações pedagógico-didáticas nas práticas reflexivas dos professores em formação inicial: contributo para o seu estudo |
spellingShingle |
O potencial formativo das fundamentações pedagógico-didáticas nas práticas reflexivas dos professores em formação inicial: contributo para o seu estudo Rodrigues, Sónia Valente Ciências da linguagem, Ciências da educação language sciences, Educational sciences |
title_short |
O potencial formativo das fundamentações pedagógico-didáticas nas práticas reflexivas dos professores em formação inicial: contributo para o seu estudo |
title_full |
O potencial formativo das fundamentações pedagógico-didáticas nas práticas reflexivas dos professores em formação inicial: contributo para o seu estudo |
title_fullStr |
O potencial formativo das fundamentações pedagógico-didáticas nas práticas reflexivas dos professores em formação inicial: contributo para o seu estudo |
title_full_unstemmed |
O potencial formativo das fundamentações pedagógico-didáticas nas práticas reflexivas dos professores em formação inicial: contributo para o seu estudo |
title_sort |
O potencial formativo das fundamentações pedagógico-didáticas nas práticas reflexivas dos professores em formação inicial: contributo para o seu estudo |
author |
Rodrigues, Sónia Valente |
author_facet |
Rodrigues, Sónia Valente Silva, Maria de Fátima Henriques da Carvalho, Ângela Fardilha, Luís Fernando de Sá Santos, Paulo Jorge |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Maria de Fátima Henriques da Carvalho, Ângela Fardilha, Luís Fernando de Sá Santos, Paulo Jorge |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rodrigues, Sónia Valente Silva, Maria de Fátima Henriques da Carvalho, Ângela Fardilha, Luís Fernando de Sá Santos, Paulo Jorge |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ciências da linguagem, Ciências da educação language sciences, Educational sciences |
topic |
Ciências da linguagem, Ciências da educação language sciences, Educational sciences |
description |
This article, focused on writing for the development ofprofessional awareness and professional explicit knowledge, aims to present theresults of an investigation based on the analysis of the theoretical backgroundof lesson plans (fundamentação pedagógico-didática) produced by Portugueseteachers in initial training. The purpose of these texts is to create a framework for lesson plans and justify the options assumed during their elaboration.The corpus comprises 30 texts, which were subjected to a thematic contentanalysis based on six categories. The results point to a prevalence in theplanning process of didactic aspects, such as activities and supporting teachingmaterials, and an absence of learning assessment references. In sum, thepotential of the theoretical background of lesson plans writing is confi rmed asa tool for professional development from the contextualized p |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019 2019-01-01T00:00:00Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/book |
format |
book |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://hdl.handle.net/10216/125901 |
url |
https://hdl.handle.net/10216/125901 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
10.21747/978-989-8969-20-0/linga10 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799135791200337920 |