Film Atmosphere and the Time Abyss: Pictorial Melancholy in Portrait of a Lady on Fire
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.14591/aniki.v9n2.831 |
Resumo: | This article seeks a possible analytical path into the unstable concept of atmosphere in cinema. It proposes a double theoretical movement: (1) the identification of an ‘affective atmosphere’ through the combination of a set of dynamics inherent to atmosphere with the vocabulary of affect theory, focusing on ‘love-related melancholia’ and ‘mourning’; (2) an approximation, due to the temporal aspect intrinsic to such affects, between the perception-memory theory developed by Bergson and the expression of time-image, specifically the notion of ‘crystal image’ as presented by Deleuze. Through illumination and texture, with references to painting and the constant use of the tableau vivant in Portrait de la jeune fille en feu (Portrait of a Lady on Fire, Céline Sciamma, 2019), the article explores the expression of an atmosphere related to mourning and love-related melancholia in film, one that glimpses over its ‘time abyss’ at saturated spaces. |
id |
RCAP_58b684edb27754d587abdbe5c256e92d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:aim.org.pt/ojs/:article/831 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Film Atmosphere and the Time Abyss: Pictorial Melancholy in Portrait of a Lady on FireAtmosfera Fílmica e Abismos do Tempo: A melancolia pictórica em Portrait de la jeune fille en feuFilm atmospheretableau vivantaffect theorymelancholyAtmosfera fílmicatableau vivantteoria afetivamelancoliaThis article seeks a possible analytical path into the unstable concept of atmosphere in cinema. It proposes a double theoretical movement: (1) the identification of an ‘affective atmosphere’ through the combination of a set of dynamics inherent to atmosphere with the vocabulary of affect theory, focusing on ‘love-related melancholia’ and ‘mourning’; (2) an approximation, due to the temporal aspect intrinsic to such affects, between the perception-memory theory developed by Bergson and the expression of time-image, specifically the notion of ‘crystal image’ as presented by Deleuze. Through illumination and texture, with references to painting and the constant use of the tableau vivant in Portrait de la jeune fille en feu (Portrait of a Lady on Fire, Céline Sciamma, 2019), the article explores the expression of an atmosphere related to mourning and love-related melancholia in film, one that glimpses over its ‘time abyss’ at saturated spaces.Este artigo intenta percorrer um caminho possível para a análise de um conceito instável: a atmosfera no cinema. É proposto um duplo movimento: (1) a formação da noção de uma atmosfera afetiva pela associação do jogo de vetores de força próprios da atmosfera com o vocabulário específico da teoria afetiva, aqui delimitada pelas afecções luto e melancolia amorosa; e (2) uma aproximação, dado o aspecto temporal inerente a estas afecções, entre a teoria da percepção-memória de Henri Bergson e a expressão da imagem-tempo, especificamente a definição de imagem-cristal, proposta por Deleuze. Através da iluminação e textura, referenciando a pintura e o uso constante do tableau vivant em Portrait de la jeune fille en feu (Retrato de uma Rapariga em Chamas, Céline Sciamma, 2019, França), o artigo explora a expressão da atmosfera propriamente ligada ao luto e melancolia amorosa no cinema, que deixa entrever, pelos seus abismos temporais, espaços afetivamente saturados.AIM - Associação de Investigadores da Imagem em Movimento2022-07-05info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.14591/aniki.v9n2.831https://doi.org/10.14591/aniki.v9n2.831Aniki: Portuguese Journal of the Moving Image; Vol 9 No 2 (2022): Cinema and anthropology; 3-26Aniki: Revista Portuguesa da Imagem em Movimento; v. 9 n. 2 (2022): Cinema e antropologia; 3-262183-175010.14591/aniki.v9n2reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttp://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/831http://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/831/483Direitos de Autor (c) 2022 Aniki: Revista Portuguesa da Imagem em Movimentoinfo:eu-repo/semantics/openAccessMiranda, Mariana2024-01-26T02:03:27Zoai:aim.org.pt/ojs/:article/831Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T01:57:23.328403Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Film Atmosphere and the Time Abyss: Pictorial Melancholy in Portrait of a Lady on Fire Atmosfera Fílmica e Abismos do Tempo: A melancolia pictórica em Portrait de la jeune fille en feu |
title |
Film Atmosphere and the Time Abyss: Pictorial Melancholy in Portrait of a Lady on Fire |
spellingShingle |
Film Atmosphere and the Time Abyss: Pictorial Melancholy in Portrait of a Lady on Fire Miranda, Mariana Film atmosphere tableau vivant affect theory melancholy Atmosfera fílmica tableau vivant teoria afetiva melancolia |
title_short |
Film Atmosphere and the Time Abyss: Pictorial Melancholy in Portrait of a Lady on Fire |
title_full |
Film Atmosphere and the Time Abyss: Pictorial Melancholy in Portrait of a Lady on Fire |
title_fullStr |
Film Atmosphere and the Time Abyss: Pictorial Melancholy in Portrait of a Lady on Fire |
title_full_unstemmed |
Film Atmosphere and the Time Abyss: Pictorial Melancholy in Portrait of a Lady on Fire |
title_sort |
Film Atmosphere and the Time Abyss: Pictorial Melancholy in Portrait of a Lady on Fire |
author |
Miranda, Mariana |
author_facet |
Miranda, Mariana |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Miranda, Mariana |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Film atmosphere tableau vivant affect theory melancholy Atmosfera fílmica tableau vivant teoria afetiva melancolia |
topic |
Film atmosphere tableau vivant affect theory melancholy Atmosfera fílmica tableau vivant teoria afetiva melancolia |
description |
This article seeks a possible analytical path into the unstable concept of atmosphere in cinema. It proposes a double theoretical movement: (1) the identification of an ‘affective atmosphere’ through the combination of a set of dynamics inherent to atmosphere with the vocabulary of affect theory, focusing on ‘love-related melancholia’ and ‘mourning’; (2) an approximation, due to the temporal aspect intrinsic to such affects, between the perception-memory theory developed by Bergson and the expression of time-image, specifically the notion of ‘crystal image’ as presented by Deleuze. Through illumination and texture, with references to painting and the constant use of the tableau vivant in Portrait de la jeune fille en feu (Portrait of a Lady on Fire, Céline Sciamma, 2019), the article explores the expression of an atmosphere related to mourning and love-related melancholia in film, one that glimpses over its ‘time abyss’ at saturated spaces. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-07-05 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.14591/aniki.v9n2.831 https://doi.org/10.14591/aniki.v9n2.831 |
url |
https://doi.org/10.14591/aniki.v9n2.831 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/831 http://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/831/483 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2022 Aniki: Revista Portuguesa da Imagem em Movimento info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2022 Aniki: Revista Portuguesa da Imagem em Movimento |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
AIM - Associação de Investigadores da Imagem em Movimento |
publisher.none.fl_str_mv |
AIM - Associação de Investigadores da Imagem em Movimento |
dc.source.none.fl_str_mv |
Aniki: Portuguese Journal of the Moving Image; Vol 9 No 2 (2022): Cinema and anthropology; 3-26 Aniki: Revista Portuguesa da Imagem em Movimento; v. 9 n. 2 (2022): Cinema e antropologia; 3-26 2183-1750 10.14591/aniki.v9n2 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799137060486905856 |