Synthetic revision of portuguese theses and dissertations about nursing education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.56732/pensarenf.v21i1.133 |
Resumo: | Objectives: To synthesize the main conclusions of dissertations and theses in the field of education and nursing sciences held in Portugal. Materials and methods: Review of the literature, based on research done in December 2016 in the Scientific Repository of Open Access in Portugal (RCAAP) and on the websites of some institutions previously identified for not integrating the RCAAP. The research was carried out with the following strategies: 1 - "Education OR education for health OR training OR practice OR theory OR education in nursing"; 2 - "Teaching OR learning OR training OR pedagogy OR mentoring OR development of knowledge" 3 - "Nursing OR nurse OR caring"; 4 - "Education OR training OR education for health OR practice OR education in nursing AND nursing OR nurse OR care". Results: A total of 53 dissertations and 19 theses were identified, with the highest frequency between 2011 and 2016, using qualitative research. The initial training in nursing is the most studied area. Conclusions: it is evident the contribution of the studies carried out in this scope to the practice of nursing, initial and continuous training of nurses. |
id |
RCAP_58fba9c7c29e8fd2c0f26134493fe3b5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:pensarenfermagem.esel.pt:article/133 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Synthetic revision of portuguese theses and dissertations about nursing educationRevisão sintética das dissertações e teses portuguesas sobre educação em enfermagemeducationtrainingnursingeducaçãoformaçãoenfermagemObjectives: To synthesize the main conclusions of dissertations and theses in the field of education and nursing sciences held in Portugal. Materials and methods: Review of the literature, based on research done in December 2016 in the Scientific Repository of Open Access in Portugal (RCAAP) and on the websites of some institutions previously identified for not integrating the RCAAP. The research was carried out with the following strategies: 1 - "Education OR education for health OR training OR practice OR theory OR education in nursing"; 2 - "Teaching OR learning OR training OR pedagogy OR mentoring OR development of knowledge" 3 - "Nursing OR nurse OR caring"; 4 - "Education OR training OR education for health OR practice OR education in nursing AND nursing OR nurse OR care". Results: A total of 53 dissertations and 19 theses were identified, with the highest frequency between 2011 and 2016, using qualitative research. The initial training in nursing is the most studied area. Conclusions: it is evident the contribution of the studies carried out in this scope to the practice of nursing, initial and continuous training of nurses.Objetivos: Revisar e sintetizar as dissertações e teses portuguesas que abordam a educação em enfermagem. Materiais e métodos: Pesquisa efetuada em dezembro de 2016 no Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (RCAAP) e nos sites de instituições de ensino superior portuguesas identificadas como não pertencentes ao RCAAP, mas consideradas relevantes para o estudo. A estratégia de pesquisa foi realizada em quatro momentos: 1 - Educação OU educação para a saúde OU formação OU prática OU teoria OU educação em enfermagem; 2 - Ensino OU aprendizagem OU treino OU pedagogia OU tutoria OU desenvolvimento de conhecimento; 3 - Enfermagem OU enfermeiro OU cuidar e 4 - [Educação OU formação OU educação para a saúde OU prática OU educação em enfermagem] E [enfermagem OU enfermeiro OU cuidar]. Resultados: Foram identificados 53 dissertações e 19 teses, com maior frequência entre os anos de 2011 e 2016 e com utilização de investigação qualitativa. A temática mais estudada é a formação inicial em enfermagem. Conclusões: evidencia-se o contributo dos estudos realizados neste âmbito para a prática dos cuidados, formação inicial e contínua dos enfermeiros.Escola Superior de Enfermagem de Lisboa - ESEL/ CIDNUR2017-11-02info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.56732/pensarenf.v21i1.133https://doi.org/10.56732/pensarenf.v21i1.133Pensar Enfermagem ; Vol. 21 No. 1 (2017): Journal of Nursing Pensar Enfermagem; 31-44Pensar Enfermagem ; Vol. 21 N.º 1 (2017): Revista Científica Pensar Enfermagem; 31-441647-55260873-890410.56732/pensarenf.v21i1reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://pensarenfermagem.esel.pt/index.php/esel/article/view/133https://pensarenfermagem.esel.pt/index.php/esel/article/view/133/136Queiroz, Maria CristinaSimões Figueiredo, AméliaCaldeira, Sílviainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-26T10:38:03Zoai:pensarenfermagem.esel.pt:article/133Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:31:12.153321Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Synthetic revision of portuguese theses and dissertations about nursing education Revisão sintética das dissertações e teses portuguesas sobre educação em enfermagem |
title |
Synthetic revision of portuguese theses and dissertations about nursing education |
spellingShingle |
Synthetic revision of portuguese theses and dissertations about nursing education Queiroz, Maria Cristina education training nursing educação formação enfermagem |
title_short |
Synthetic revision of portuguese theses and dissertations about nursing education |
title_full |
Synthetic revision of portuguese theses and dissertations about nursing education |
title_fullStr |
Synthetic revision of portuguese theses and dissertations about nursing education |
title_full_unstemmed |
Synthetic revision of portuguese theses and dissertations about nursing education |
title_sort |
Synthetic revision of portuguese theses and dissertations about nursing education |
author |
Queiroz, Maria Cristina |
author_facet |
Queiroz, Maria Cristina Simões Figueiredo, Amélia Caldeira, Sílvia |
author_role |
author |
author2 |
Simões Figueiredo, Amélia Caldeira, Sílvia |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Queiroz, Maria Cristina Simões Figueiredo, Amélia Caldeira, Sílvia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
education training nursing educação formação enfermagem |
topic |
education training nursing educação formação enfermagem |
description |
Objectives: To synthesize the main conclusions of dissertations and theses in the field of education and nursing sciences held in Portugal. Materials and methods: Review of the literature, based on research done in December 2016 in the Scientific Repository of Open Access in Portugal (RCAAP) and on the websites of some institutions previously identified for not integrating the RCAAP. The research was carried out with the following strategies: 1 - "Education OR education for health OR training OR practice OR theory OR education in nursing"; 2 - "Teaching OR learning OR training OR pedagogy OR mentoring OR development of knowledge" 3 - "Nursing OR nurse OR caring"; 4 - "Education OR training OR education for health OR practice OR education in nursing AND nursing OR nurse OR care". Results: A total of 53 dissertations and 19 theses were identified, with the highest frequency between 2011 and 2016, using qualitative research. The initial training in nursing is the most studied area. Conclusions: it is evident the contribution of the studies carried out in this scope to the practice of nursing, initial and continuous training of nurses. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-11-02 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.56732/pensarenf.v21i1.133 https://doi.org/10.56732/pensarenf.v21i1.133 |
url |
https://doi.org/10.56732/pensarenf.v21i1.133 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://pensarenfermagem.esel.pt/index.php/esel/article/view/133 https://pensarenfermagem.esel.pt/index.php/esel/article/view/133/136 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Escola Superior de Enfermagem de Lisboa - ESEL/ CIDNUR |
publisher.none.fl_str_mv |
Escola Superior de Enfermagem de Lisboa - ESEL/ CIDNUR |
dc.source.none.fl_str_mv |
Pensar Enfermagem ; Vol. 21 No. 1 (2017): Journal of Nursing Pensar Enfermagem; 31-44 Pensar Enfermagem ; Vol. 21 N.º 1 (2017): Revista Científica Pensar Enfermagem; 31-44 1647-5526 0873-8904 10.56732/pensarenf.v21i1 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799133580639600640 |