Synthetic revision of portuguese theses and dissertations about nursing education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Queiroz, Maria Cristina
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Simões Figueiredo, Amélia, Caldeira, Sílvia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.56732/pensarenf.v21i1.133
Resumo: Objectives: To synthesize the main conclusions of dissertations and theses in the field of education and nursing sciences held in Portugal. Materials and methods: Review of the literature, based on research done in December 2016 in the Scientific Repository of Open Access in Portugal (RCAAP) and on the websites of some institutions previously identified for not integrating the RCAAP. The research was carried out with the following strategies: 1 - "Education OR education for health OR training OR practice OR theory OR education in nursing"; 2 - "Teaching OR learning OR training OR pedagogy OR mentoring OR development of knowledge" 3 - "Nursing OR nurse OR caring"; 4 - "Education OR training OR education for health OR practice OR education in nursing AND nursing OR nurse OR care". Results: A total of 53 dissertations and 19 theses were identified, with the highest frequency between 2011 and 2016, using qualitative research. The initial training in nursing is the most studied area. Conclusions: it is evident the contribution of the studies carried out in this scope to the practice of nursing, initial and continuous training of nurses.
id RCAP_58fba9c7c29e8fd2c0f26134493fe3b5
oai_identifier_str oai:pensarenfermagem.esel.pt:article/133
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Synthetic revision of portuguese theses and dissertations about nursing educationRevisão sintética das dissertações e teses portuguesas sobre educação em enfermagemeducationtrainingnursingeducaçãoformaçãoenfermagemObjectives: To synthesize the main conclusions of dissertations and theses in the field of education and nursing sciences held in Portugal. Materials and methods: Review of the literature, based on research done in December 2016 in the Scientific Repository of Open Access in Portugal (RCAAP) and on the websites of some institutions previously identified for not integrating the RCAAP. The research was carried out with the following strategies: 1 - "Education OR education for health OR training OR practice OR theory OR education in nursing"; 2 - "Teaching OR learning OR training OR pedagogy OR mentoring OR development of knowledge" 3 - "Nursing OR nurse OR caring"; 4 - "Education OR training OR education for health OR practice OR education in nursing AND nursing OR nurse OR care". Results: A total of 53 dissertations and 19 theses were identified, with the highest frequency between 2011 and 2016, using qualitative research. The initial training in nursing is the most studied area. Conclusions: it is evident the contribution of the studies carried out in this scope to the practice of nursing, initial and continuous training of nurses.Objetivos: Revisar e sintetizar as dissertações e teses portuguesas que abordam a educação em enfermagem. Materiais e métodos: Pesquisa efetuada em dezembro de 2016 no Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (RCAAP) e nos sites de instituições de ensino superior portuguesas identificadas como não pertencentes ao RCAAP, mas consideradas relevantes para o estudo. A estratégia de pesquisa foi realizada em quatro momentos: 1 - Educação OU educação para a saúde OU formação OU prática OU teoria OU educação em enfermagem; 2 - Ensino OU aprendizagem OU treino OU pedagogia OU tutoria OU desenvolvimento de conhecimento; 3 - Enfermagem OU enfermeiro OU cuidar e 4 - [Educação OU formação OU educação para a saúde OU prática OU educação em enfermagem] E [enfermagem OU enfermeiro OU cuidar]. Resultados: Foram identificados 53 dissertações e 19 teses, com maior frequência entre os anos de 2011 e 2016 e com utilização de investigação qualitativa. A temática mais estudada é a formação inicial em enfermagem. Conclusões: evidencia-se o contributo dos estudos realizados neste âmbito para a prática dos cuidados, formação inicial e contínua dos enfermeiros.Escola Superior de Enfermagem de Lisboa - ESEL/ CIDNUR2017-11-02info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.56732/pensarenf.v21i1.133https://doi.org/10.56732/pensarenf.v21i1.133Pensar Enfermagem ; Vol. 21 No. 1 (2017): Journal of Nursing Pensar Enfermagem; 31-44Pensar Enfermagem ; Vol. 21 N.º 1 (2017): Revista Científica Pensar Enfermagem; 31-441647-55260873-890410.56732/pensarenf.v21i1reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://pensarenfermagem.esel.pt/index.php/esel/article/view/133https://pensarenfermagem.esel.pt/index.php/esel/article/view/133/136Queiroz, Maria CristinaSimões Figueiredo, AméliaCaldeira, Sílviainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-26T10:38:03Zoai:pensarenfermagem.esel.pt:article/133Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:31:12.153321Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Synthetic revision of portuguese theses and dissertations about nursing education
Revisão sintética das dissertações e teses portuguesas sobre educação em enfermagem
title Synthetic revision of portuguese theses and dissertations about nursing education
spellingShingle Synthetic revision of portuguese theses and dissertations about nursing education
Queiroz, Maria Cristina
education
training
nursing
educação
formação
enfermagem
title_short Synthetic revision of portuguese theses and dissertations about nursing education
title_full Synthetic revision of portuguese theses and dissertations about nursing education
title_fullStr Synthetic revision of portuguese theses and dissertations about nursing education
title_full_unstemmed Synthetic revision of portuguese theses and dissertations about nursing education
title_sort Synthetic revision of portuguese theses and dissertations about nursing education
author Queiroz, Maria Cristina
author_facet Queiroz, Maria Cristina
Simões Figueiredo, Amélia
Caldeira, Sílvia
author_role author
author2 Simões Figueiredo, Amélia
Caldeira, Sílvia
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Queiroz, Maria Cristina
Simões Figueiredo, Amélia
Caldeira, Sílvia
dc.subject.por.fl_str_mv education
training
nursing
educação
formação
enfermagem
topic education
training
nursing
educação
formação
enfermagem
description Objectives: To synthesize the main conclusions of dissertations and theses in the field of education and nursing sciences held in Portugal. Materials and methods: Review of the literature, based on research done in December 2016 in the Scientific Repository of Open Access in Portugal (RCAAP) and on the websites of some institutions previously identified for not integrating the RCAAP. The research was carried out with the following strategies: 1 - "Education OR education for health OR training OR practice OR theory OR education in nursing"; 2 - "Teaching OR learning OR training OR pedagogy OR mentoring OR development of knowledge" 3 - "Nursing OR nurse OR caring"; 4 - "Education OR training OR education for health OR practice OR education in nursing AND nursing OR nurse OR care". Results: A total of 53 dissertations and 19 theses were identified, with the highest frequency between 2011 and 2016, using qualitative research. The initial training in nursing is the most studied area. Conclusions: it is evident the contribution of the studies carried out in this scope to the practice of nursing, initial and continuous training of nurses.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-11-02
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.56732/pensarenf.v21i1.133
https://doi.org/10.56732/pensarenf.v21i1.133
url https://doi.org/10.56732/pensarenf.v21i1.133
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://pensarenfermagem.esel.pt/index.php/esel/article/view/133
https://pensarenfermagem.esel.pt/index.php/esel/article/view/133/136
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Escola Superior de Enfermagem de Lisboa - ESEL/ CIDNUR
publisher.none.fl_str_mv Escola Superior de Enfermagem de Lisboa - ESEL/ CIDNUR
dc.source.none.fl_str_mv Pensar Enfermagem ; Vol. 21 No. 1 (2017): Journal of Nursing Pensar Enfermagem; 31-44
Pensar Enfermagem ; Vol. 21 N.º 1 (2017): Revista Científica Pensar Enfermagem; 31-44
1647-5526
0873-8904
10.56732/pensarenf.v21i1
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799133580639600640