Relationships between perceived feedback usefulness and students’ homework variables at elementary school level
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/1822/70307 |
Resumo: | Dissertação de mestrado integrado em Psicologia |
id |
RCAP_59fb6ec1f6853eb65ab5437182ef005e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorium.sdum.uminho.pt:1822/70307 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Relationships between perceived feedback usefulness and students’ homework variables at elementary school levelRelações entre a utilidade percebida do feedback e variáveis dos trabalhos para casa dos alunos no ensino básicoHomework effortHomework emotionsHomework feedback usefulnessMathematicsSelf-regulation strategiesEmoções nos trabalhos para casaEsforço nos trabalhos para casaEstratégias de autorregulaçãoMatemáticaUtilidade do feedback dos trabalhos para casaCiências Sociais::PsicologiaDissertação de mestrado integrado em PsicologiaThe benefits of homework to students’ school engagement and achievement depends on several factors; for example, feedback provided by the teacher. However, it seems important to homework engagement that this feedback be perceived by students as useful, a variable that has received little attention in the literature, namely at elementary school level. Thus, this study analyzed the relationships between elementary school students’ perceived homework feedback usefulness on three dimensions of homework engagement variables: effort, emotions, and the use of self-regulation strategies in homework assignments. The participants included 5th (n = 125) and 6th (n = 174) graders of mathematics who responded to self-report instruments. A multivariate regression model showed that, controlling for gender and prior achievement, perceived homework feedback usefulness was positively, but differently, related to the three outcome variables. These results indicate that when students perceive homework feedback as useful, they are likely to increase their homework effort, positive homework emotions and the use of self-regulation strategies. Therefore, to enhance student’s homework engagement, it becomes relevant that teachers are sensitive to the way homework feedback is perceived by students.Os benefícios dos Trabalhos Para Casa (TPC) no envolvimento escolar e desempenho dos alunos depende de vários fatores, como por exemplo, o feedback fornecido pelos professores. No entanto, é importante que esse feedback seja percebido pelos alunos como útil para que tenha impacto no seu envolvimento no TPC. A utilidade percebida do feedback de TPC tem recebido pouca atenção na literatura, nomeadamente no ensino primário. Assim, este estudo analisou as relações entre a utilidade percebida do feedback de TPC de alunos do ensino básico em três variáveis dos TPC: esforço, emoções e o uso de estratégias de autorregulação nas tarefas de TPC. Os participantes incluíram alunos de matemática do 5.º (n = 125) e 6.º (n = 174) anos que responderam a instrumentos de autorrelato. O modelo de regressão multivariado mostrou que, controlando o género e o rendimento prévio, a utilidade percebida do feedback dos TPC foi positivamente relacionada às três variáveis resultado. Estes resultados indicam que se os alunos perceberem o feedback dos TPC como útil, é provável que eles aumentem o seu esforço nos TPC, as emoções positivas para com os TPC e o uso de estratégias de autorregulação. Por isso, para melhorar o envolvimento dos alunos nos TPC, parece relevante que professores sejam sensíveis à forma como o feedback dos TPC é percebido pelos alunos.Rosário, PedroCunha, JenniferUniversidade do MinhoAlmeida, Sofia Isabel Pereira20202020-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/1822/70307eng202579620info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-07-21T12:31:45Zoai:repositorium.sdum.uminho.pt:1822/70307Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T19:27:02.200208Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Relationships between perceived feedback usefulness and students’ homework variables at elementary school level Relações entre a utilidade percebida do feedback e variáveis dos trabalhos para casa dos alunos no ensino básico |
title |
Relationships between perceived feedback usefulness and students’ homework variables at elementary school level |
spellingShingle |
Relationships between perceived feedback usefulness and students’ homework variables at elementary school level Almeida, Sofia Isabel Pereira Homework effort Homework emotions Homework feedback usefulness Mathematics Self-regulation strategies Emoções nos trabalhos para casa Esforço nos trabalhos para casa Estratégias de autorregulação Matemática Utilidade do feedback dos trabalhos para casa Ciências Sociais::Psicologia |
title_short |
Relationships between perceived feedback usefulness and students’ homework variables at elementary school level |
title_full |
Relationships between perceived feedback usefulness and students’ homework variables at elementary school level |
title_fullStr |
Relationships between perceived feedback usefulness and students’ homework variables at elementary school level |
title_full_unstemmed |
Relationships between perceived feedback usefulness and students’ homework variables at elementary school level |
title_sort |
Relationships between perceived feedback usefulness and students’ homework variables at elementary school level |
author |
Almeida, Sofia Isabel Pereira |
author_facet |
Almeida, Sofia Isabel Pereira |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Rosário, Pedro Cunha, Jennifer Universidade do Minho |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Almeida, Sofia Isabel Pereira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Homework effort Homework emotions Homework feedback usefulness Mathematics Self-regulation strategies Emoções nos trabalhos para casa Esforço nos trabalhos para casa Estratégias de autorregulação Matemática Utilidade do feedback dos trabalhos para casa Ciências Sociais::Psicologia |
topic |
Homework effort Homework emotions Homework feedback usefulness Mathematics Self-regulation strategies Emoções nos trabalhos para casa Esforço nos trabalhos para casa Estratégias de autorregulação Matemática Utilidade do feedback dos trabalhos para casa Ciências Sociais::Psicologia |
description |
Dissertação de mestrado integrado em Psicologia |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020 2020-01-01T00:00:00Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/1822/70307 |
url |
http://hdl.handle.net/1822/70307 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
202579620 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799132760155095040 |