Destinos turísticos acessíveis a pessoas com mobilidade reduzida: uma realidade? O caso da cidade de Aveiro
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Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/rtd.v3i21/22.12151 |
Resumo: | The emerging need to adapt tourism destinations to the special needs of people with reduced mobility is increasingly clear. However, the awareness of various tourism stakeholders on this new need, which demands for concrete and effective responses, is still at an early stage, and lacks strategies and development programs to meet the needs of this market segment. This article, thus, analyzes the different levels of accessibility in the city of Aveiro. It aims to verify what the main barriers are, as well as identify whether the stakeholders responsible for the promotion of the destination are already aware of the need to create favorable conditions to accessible tourism. The methodology used for the collection of primary data consisted of semi-structured interviews to several stakeholders in the city, and the collected information was analyzed using the method of content analysis. Results show that organizations are still characterized by the existence of a very low level of accessibility, which, coupled with other factors, such as lack of knowledge about this market segment, place the city of Aveiro at the first step of the evolutionary phases of an accessible destination – the awareness stage. |
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Destinos turísticos acessíveis a pessoas com mobilidade reduzida: uma realidade? O caso da cidade de AveiroThe emerging need to adapt tourism destinations to the special needs of people with reduced mobility is increasingly clear. However, the awareness of various tourism stakeholders on this new need, which demands for concrete and effective responses, is still at an early stage, and lacks strategies and development programs to meet the needs of this market segment. This article, thus, analyzes the different levels of accessibility in the city of Aveiro. It aims to verify what the main barriers are, as well as identify whether the stakeholders responsible for the promotion of the destination are already aware of the need to create favorable conditions to accessible tourism. The methodology used for the collection of primary data consisted of semi-structured interviews to several stakeholders in the city, and the collected information was analyzed using the method of content analysis. Results show that organizations are still characterized by the existence of a very low level of accessibility, which, coupled with other factors, such as lack of knowledge about this market segment, place the city of Aveiro at the first step of the evolutionary phases of an accessible destination – the awareness stage. A necessidade emergente em adaptar os destinos turísticos às necessidades especiais das pessoas com mobilidade reduzida é cada vez mais clara. Contudo, a consciencialização, por parte dos diferentes agentes da oferta turística, para com esta nova necessidade que anseia respostas eficazes e concretas, encontra-se ainda numa fase incipiente, e carece de estratégias e programas de desenvolvimento que vão ao encontro do segmento de mercado do turismo acessível. O presente artigo pretende, desta forma, analisar diferentes níveis de acessibilidade, especificamente no que diz respeito às pessoas com mobilidade reduzida, no contexto da cidade de Aveiro. Pretende-se percecionar as principais barreiras existentes, bem como verificar se os responsáveis pela dinamização do destino em estudo já se encontram consciencializados para a necessidade de criar condições favoráveis à procura por parte deste segmento de mercado. A metodologia para a recolha dos dados primários consistiu na administração de entrevistas semiestruturadas a vários agentes da cidade. Os resultados apontam para a existência de um nível de acessibilidade bastante baixo que, juntamente com outros fatores, como a falta de conhecimento acerca do segmento de mercado em estudo, colocam a cidade na primeira fase de um destino acessível – o da consciencialização. Departamento de Economia, Gestão, Engenharia Industrial e Turismo da Universidade de Aveiro2014-01-01T00:00:00Zjournal articlejournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/rtd.v3i21/22.12151oai:proa.ua.pt:article/12151Journal of Tourism & Development; Vol 3 No 21/22 (2014); 383-396Revista Turismo & Desenvolvimento; vol. 3 n.º 21/22 (2014); 383-3962182-14531645-9261reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/12151https://doi.org/10.34624/rtd.v3i21/22.12151https://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/12151/8017https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessSoares, AndreiaBreda, Zélia2022-09-26T10:56:56Zoai:proa.ua.pt:article/12151Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:05:39.879650Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
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