Partnerships between Schools and Community Organisations in the training of citizens: The case of the Redes na Quint@ Project

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sousa, Jenny
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Barreto, Antónia, Cravo, Carolina
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34624/id.v16i1.35914
Resumo: The school is one of the institutions responsible for preparing tomorrow’s citizens, promoting skills for a democratic culture and learning that has an impact on civic life, i.e. interpersonal and intercultural relationships. By establishing partnerships with other community social organisations, the school promotes the creation of synergies and resources, finding complementary solutions in the preparation of more aware students. Along these lines, Agrupamento de Escolas de Marrazes - Leiria is a partner of various civil society organisations, specifically the Redes na Quint@ project, whose main aim is to develop the intellectual, personal and social skills of the children and young people who take part in it. The partnership between the School Group and the Redes na Quint@ project demonstrates that it is possible to develop practices that promote democracy through plural and responsible participation, where everyone has a decisive role to play in building fairer and more inclusive societies, within a framework of respect for diversity.
id RCAP_5bdb391dc66466ae073653795bd3eec7
oai_identifier_str oai:proa.ua.pt:article/35914
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Partnerships between Schools and Community Organisations in the training of citizens: The case of the Redes na Quint@ ProjectColaboraciones entre Escuelas y Organizaciones Comunitarias en la formación de ciudadanos: El caso del Proyecto Redes na Quint@Parcerias entre a Escola e as Organizações Comunitárias na formação de cidadãos: O caso do Projeto Redes na Quint@The school is one of the institutions responsible for preparing tomorrow’s citizens, promoting skills for a democratic culture and learning that has an impact on civic life, i.e. interpersonal and intercultural relationships. By establishing partnerships with other community social organisations, the school promotes the creation of synergies and resources, finding complementary solutions in the preparation of more aware students. Along these lines, Agrupamento de Escolas de Marrazes - Leiria is a partner of various civil society organisations, specifically the Redes na Quint@ project, whose main aim is to develop the intellectual, personal and social skills of the children and young people who take part in it. The partnership between the School Group and the Redes na Quint@ project demonstrates that it is possible to develop practices that promote democracy through plural and responsible participation, where everyone has a decisive role to play in building fairer and more inclusive societies, within a framework of respect for diversity.La escuela es una de las instituciones responsables de preparar a los ciudadanos del mañana, promoviendo competencias para una cultura democrática y un aprendizaje que repercuta en la vida cívica, es decir, en las relaciones interpersonales e interculturales. Al establecer asociaciones con otras organizaciones sociales de la comunidad, la escuela promueve la creación de sinergias y recursos, encontrando soluciones complementarias en la preparación de alumnos más conscientes. En esta línea, el Agrupamento de Escolas de Marrazes - Leiria trabaja conjuntamente con diversas organizaciones de la sociedad civil, concretamente con el proyecto Redes na Quint@, cuyo principal objetivo es desarrollar las capacidades intelectuales, personales y sociales de los niños y jóvenes que participan en él. La asociación entre el Grupo Escolar y el proyecto Redes na Quint@ demuestra que es posible desarrollar prácticas que promuevan la democracia a través de una participación plural y responsable, en la que todos tengan un papel decisivo en la construcción de sociedades más justas e inclusivas, en un marco de respeto a la diversidad.A escola é uma das instituições a quem compete a preparação dos cidadãos de amanhã, promovendo competências para uma cultura democrática e aprendizagens com impacto a nível cívico, ou seja, no relacionamento interpessoal e intercultural. Ao estabelecer parcerias com outras organizações comunitárias de intervenção social, a escola promove a criação de sinergias e recursos, encontrando soluções de complementaridade na preparação de alunos mais conscientes. Nesta linha de orientação, o Agrupamento de Escolas de Marrazes - Leiria é parceiro de várias organizações da sociedade civil, designadamente do projeto Redes na Quint@, que tem como principal objetivo o desenvolvimento de competências intelectuais, pessoais e sociais das crianças e jovens que nele participam. A parceria entre o Agrupamento de Escolas e o projeto Redes na Quint@ demonstra que é possível desenvolver práticas promotoras de democracia, através da participação plural e responsável, onde todos têm um papel determinante na construção de sociedades mais justas e inclusivas, num quadro de respeito pela diversidade.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2024-02-28info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v16i1.35914https://doi.org/10.34624/id.v16i1.35914Indagatio Didactica; Vol 16 No 1 (2024); 9-22Indagatio Didactica; Vol. 16 Núm. 1 (2024); 9-22Indagatio Didactica; Vol. 16 No 1 (2024); 9-22Indagatio Didactica; vol. 16 n.º 1 (2024); 9-221647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/35914https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/35914/23368http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSousa, JennyBarreto, AntóniaCravo, Carolina2024-03-07T12:22:49Zoai:proa.ua.pt:article/35914Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T03:13:40.338673Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Partnerships between Schools and Community Organisations in the training of citizens: The case of the Redes na Quint@ Project
Colaboraciones entre Escuelas y Organizaciones Comunitarias en la formación de ciudadanos: El caso del Proyecto Redes na Quint@
Parcerias entre a Escola e as Organizações Comunitárias na formação de cidadãos: O caso do Projeto Redes na Quint@
title Partnerships between Schools and Community Organisations in the training of citizens: The case of the Redes na Quint@ Project
spellingShingle Partnerships between Schools and Community Organisations in the training of citizens: The case of the Redes na Quint@ Project
Sousa, Jenny
title_short Partnerships between Schools and Community Organisations in the training of citizens: The case of the Redes na Quint@ Project
title_full Partnerships between Schools and Community Organisations in the training of citizens: The case of the Redes na Quint@ Project
title_fullStr Partnerships between Schools and Community Organisations in the training of citizens: The case of the Redes na Quint@ Project
title_full_unstemmed Partnerships between Schools and Community Organisations in the training of citizens: The case of the Redes na Quint@ Project
title_sort Partnerships between Schools and Community Organisations in the training of citizens: The case of the Redes na Quint@ Project
author Sousa, Jenny
author_facet Sousa, Jenny
Barreto, Antónia
Cravo, Carolina
author_role author
author2 Barreto, Antónia
Cravo, Carolina
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Sousa, Jenny
Barreto, Antónia
Cravo, Carolina
description The school is one of the institutions responsible for preparing tomorrow’s citizens, promoting skills for a democratic culture and learning that has an impact on civic life, i.e. interpersonal and intercultural relationships. By establishing partnerships with other community social organisations, the school promotes the creation of synergies and resources, finding complementary solutions in the preparation of more aware students. Along these lines, Agrupamento de Escolas de Marrazes - Leiria is a partner of various civil society organisations, specifically the Redes na Quint@ project, whose main aim is to develop the intellectual, personal and social skills of the children and young people who take part in it. The partnership between the School Group and the Redes na Quint@ project demonstrates that it is possible to develop practices that promote democracy through plural and responsible participation, where everyone has a decisive role to play in building fairer and more inclusive societies, within a framework of respect for diversity.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-02-28
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34624/id.v16i1.35914
https://doi.org/10.34624/id.v16i1.35914
url https://doi.org/10.34624/id.v16i1.35914
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/35914
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/35914/23368
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
dc.source.none.fl_str_mv Indagatio Didactica; Vol 16 No 1 (2024); 9-22
Indagatio Didactica; Vol. 16 Núm. 1 (2024); 9-22
Indagatio Didactica; Vol. 16 No 1 (2024); 9-22
Indagatio Didactica; vol. 16 n.º 1 (2024); 9-22
1647-3582
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799137790065115136