Partnerships between Schools and Community Organisations in the training of citizens: The case of the Redes na Quint@ Project
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/id.v16i1.35914 |
Resumo: | The school is one of the institutions responsible for preparing tomorrow’s citizens, promoting skills for a democratic culture and learning that has an impact on civic life, i.e. interpersonal and intercultural relationships. By establishing partnerships with other community social organisations, the school promotes the creation of synergies and resources, finding complementary solutions in the preparation of more aware students. Along these lines, Agrupamento de Escolas de Marrazes - Leiria is a partner of various civil society organisations, specifically the Redes na Quint@ project, whose main aim is to develop the intellectual, personal and social skills of the children and young people who take part in it. The partnership between the School Group and the Redes na Quint@ project demonstrates that it is possible to develop practices that promote democracy through plural and responsible participation, where everyone has a decisive role to play in building fairer and more inclusive societies, within a framework of respect for diversity. |
id |
RCAP_5bdb391dc66466ae073653795bd3eec7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:proa.ua.pt:article/35914 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Partnerships between Schools and Community Organisations in the training of citizens: The case of the Redes na Quint@ ProjectColaboraciones entre Escuelas y Organizaciones Comunitarias en la formación de ciudadanos: El caso del Proyecto Redes na Quint@Parcerias entre a Escola e as Organizações Comunitárias na formação de cidadãos: O caso do Projeto Redes na Quint@The school is one of the institutions responsible for preparing tomorrow’s citizens, promoting skills for a democratic culture and learning that has an impact on civic life, i.e. interpersonal and intercultural relationships. By establishing partnerships with other community social organisations, the school promotes the creation of synergies and resources, finding complementary solutions in the preparation of more aware students. Along these lines, Agrupamento de Escolas de Marrazes - Leiria is a partner of various civil society organisations, specifically the Redes na Quint@ project, whose main aim is to develop the intellectual, personal and social skills of the children and young people who take part in it. The partnership between the School Group and the Redes na Quint@ project demonstrates that it is possible to develop practices that promote democracy through plural and responsible participation, where everyone has a decisive role to play in building fairer and more inclusive societies, within a framework of respect for diversity.La escuela es una de las instituciones responsables de preparar a los ciudadanos del mañana, promoviendo competencias para una cultura democrática y un aprendizaje que repercuta en la vida cívica, es decir, en las relaciones interpersonales e interculturales. Al establecer asociaciones con otras organizaciones sociales de la comunidad, la escuela promueve la creación de sinergias y recursos, encontrando soluciones complementarias en la preparación de alumnos más conscientes. En esta línea, el Agrupamento de Escolas de Marrazes - Leiria trabaja conjuntamente con diversas organizaciones de la sociedad civil, concretamente con el proyecto Redes na Quint@, cuyo principal objetivo es desarrollar las capacidades intelectuales, personales y sociales de los niños y jóvenes que participan en él. La asociación entre el Grupo Escolar y el proyecto Redes na Quint@ demuestra que es posible desarrollar prácticas que promuevan la democracia a través de una participación plural y responsable, en la que todos tengan un papel decisivo en la construcción de sociedades más justas e inclusivas, en un marco de respeto a la diversidad.A escola é uma das instituições a quem compete a preparação dos cidadãos de amanhã, promovendo competências para uma cultura democrática e aprendizagens com impacto a nível cívico, ou seja, no relacionamento interpessoal e intercultural. Ao estabelecer parcerias com outras organizações comunitárias de intervenção social, a escola promove a criação de sinergias e recursos, encontrando soluções de complementaridade na preparação de alunos mais conscientes. Nesta linha de orientação, o Agrupamento de Escolas de Marrazes - Leiria é parceiro de várias organizações da sociedade civil, designadamente do projeto Redes na Quint@, que tem como principal objetivo o desenvolvimento de competências intelectuais, pessoais e sociais das crianças e jovens que nele participam. A parceria entre o Agrupamento de Escolas e o projeto Redes na Quint@ demonstra que é possível desenvolver práticas promotoras de democracia, através da participação plural e responsável, onde todos têm um papel determinante na construção de sociedades mais justas e inclusivas, num quadro de respeito pela diversidade.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2024-02-28info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v16i1.35914https://doi.org/10.34624/id.v16i1.35914Indagatio Didactica; Vol 16 No 1 (2024); 9-22Indagatio Didactica; Vol. 16 Núm. 1 (2024); 9-22Indagatio Didactica; Vol. 16 No 1 (2024); 9-22Indagatio Didactica; vol. 16 n.º 1 (2024); 9-221647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/35914https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/35914/23368http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSousa, JennyBarreto, AntóniaCravo, Carolina2024-03-07T12:22:49Zoai:proa.ua.pt:article/35914Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T03:13:40.338673Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Partnerships between Schools and Community Organisations in the training of citizens: The case of the Redes na Quint@ Project Colaboraciones entre Escuelas y Organizaciones Comunitarias en la formación de ciudadanos: El caso del Proyecto Redes na Quint@ Parcerias entre a Escola e as Organizações Comunitárias na formação de cidadãos: O caso do Projeto Redes na Quint@ |
title |
Partnerships between Schools and Community Organisations in the training of citizens: The case of the Redes na Quint@ Project |
spellingShingle |
Partnerships between Schools and Community Organisations in the training of citizens: The case of the Redes na Quint@ Project Sousa, Jenny |
title_short |
Partnerships between Schools and Community Organisations in the training of citizens: The case of the Redes na Quint@ Project |
title_full |
Partnerships between Schools and Community Organisations in the training of citizens: The case of the Redes na Quint@ Project |
title_fullStr |
Partnerships between Schools and Community Organisations in the training of citizens: The case of the Redes na Quint@ Project |
title_full_unstemmed |
Partnerships between Schools and Community Organisations in the training of citizens: The case of the Redes na Quint@ Project |
title_sort |
Partnerships between Schools and Community Organisations in the training of citizens: The case of the Redes na Quint@ Project |
author |
Sousa, Jenny |
author_facet |
Sousa, Jenny Barreto, Antónia Cravo, Carolina |
author_role |
author |
author2 |
Barreto, Antónia Cravo, Carolina |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Sousa, Jenny Barreto, Antónia Cravo, Carolina |
description |
The school is one of the institutions responsible for preparing tomorrow’s citizens, promoting skills for a democratic culture and learning that has an impact on civic life, i.e. interpersonal and intercultural relationships. By establishing partnerships with other community social organisations, the school promotes the creation of synergies and resources, finding complementary solutions in the preparation of more aware students. Along these lines, Agrupamento de Escolas de Marrazes - Leiria is a partner of various civil society organisations, specifically the Redes na Quint@ project, whose main aim is to develop the intellectual, personal and social skills of the children and young people who take part in it. The partnership between the School Group and the Redes na Quint@ project demonstrates that it is possible to develop practices that promote democracy through plural and responsible participation, where everyone has a decisive role to play in building fairer and more inclusive societies, within a framework of respect for diversity. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-02-28 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34624/id.v16i1.35914 https://doi.org/10.34624/id.v16i1.35914 |
url |
https://doi.org/10.34624/id.v16i1.35914 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/35914 https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/35914/23368 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Indagatio Didactica; Vol 16 No 1 (2024); 9-22 Indagatio Didactica; Vol. 16 Núm. 1 (2024); 9-22 Indagatio Didactica; Vol. 16 No 1 (2024); 9-22 Indagatio Didactica; vol. 16 n.º 1 (2024); 9-22 1647-3582 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799137790065115136 |