Ambientalização do Ensino Superior: um olhar sobre os grupos de pesquisa da Universidade Federal Rural de Pernambuco
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/ilcj.v4i2.14731 |
Resumo: | The research aims to investigate processes of greening of higher education, and refers to the inclusion of environmental issues in the institutions. To this end, as the research context, we investigated the Universidade Federal Rural de Pernambuco, Brazil, through the eyes on the institutional research groups that features it. Groups registered in the Directory of Research Groups in Brazil, belonging to the National Council for Scientific and Technological Development - CNPq, presenting environmental issues, their profiles were analyzed from the corpus data underlying in the Internet. For data analysis, were created with the help of the software WebQda, dimensions, categories and subcategories. Twenty-seven groups were identified containing environmental issues, founded between 1995 and 2013, distributed among ten academic departments. We observed the prevalence of environmental perspective in most groups, with conservation objectives. The research was conducted through content analysis, in a qualitative perspective. |
id |
RCAP_5c3c4637f9203639454f0550e803bcee |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:proa.ua.pt:article/14731 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Ambientalização do Ensino Superior: um olhar sobre os grupos de pesquisa da Universidade Federal Rural de PernambucoThe research aims to investigate processes of greening of higher education, and refers to the inclusion of environmental issues in the institutions. To this end, as the research context, we investigated the Universidade Federal Rural de Pernambuco, Brazil, through the eyes on the institutional research groups that features it. Groups registered in the Directory of Research Groups in Brazil, belonging to the National Council for Scientific and Technological Development - CNPq, presenting environmental issues, their profiles were analyzed from the corpus data underlying in the Internet. For data analysis, were created with the help of the software WebQda, dimensions, categories and subcategories. Twenty-seven groups were identified containing environmental issues, founded between 1995 and 2013, distributed among ten academic departments. We observed the prevalence of environmental perspective in most groups, with conservation objectives. The research was conducted through content analysis, in a qualitative perspective.A pesquisa objetiva investigar processos de ambientalização do ensino superior, os quais se expressam na inserção de temáticas ambientais nas instituições. Para tal, como contexto de pesquisa, foi investigada a Universidade Federal Rural de Pernambuco, Brasil, através do olhar sobre os grupos de pesquisa. Os grupos cadastrados no Diretório dos Grupos de Pesquisa no Brasil, pertencente ao Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico – CNPq, que apresentaram temáticas ambientais, tiveram seus perfis analisados a partir do corpus de dados latente na internet. A pesquisa foi realizada através da análise do conteúdo, numa perspectiva qualitativa. Para a análise dos dados, foram criadas, com o auxílio do software WebQDA, dimensões, categorias e subcategorias. Foram identificados vinte e sete grupos contendo temáticas ambientais, fundados entre 1995 e 2013, distribuídos entre dez departamentos acadêmicos. Foi observada a prevalência da perspectiva socioambiental na maioria dos grupos, apresentando objetivos conservacionistas.Universidade de Aveiro2014-01-01T00:00:00Zjournal articlejournal articlejournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/ilcj.v4i2.14731oai:proa.ua.pt:article/14731Internet Latent Corpus Journal; Vol 4 No 2 (2014); 11-32Internet Latent Corpus Journal; Vol. 4 Núm. 2 (2014); 11-32Internet Latent Corpus Journal; Vol. 4 No 2 (2014); 11-32Internet Latent Corpus Journal; vol. 4 n.º 2 (2014); 11-321647-7308reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/14731https://doi.org/10.34624/ilcj.v4i2.14731https://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/14731/10120Direitos de Autor (c) 2014 Internet Latent Corpus Journalhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessMelo, Constance Majoi Fabrício deSantana, Raquel Eufrázio deSilva, Renata Priscila daFarias, Carmen Roselaine de Oliveira2022-09-05T15:21:38Zoai:proa.ua.pt:article/14731Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T15:13:46.023786Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Ambientalização do Ensino Superior: um olhar sobre os grupos de pesquisa da Universidade Federal Rural de Pernambuco |
title |
Ambientalização do Ensino Superior: um olhar sobre os grupos de pesquisa da Universidade Federal Rural de Pernambuco |
spellingShingle |
Ambientalização do Ensino Superior: um olhar sobre os grupos de pesquisa da Universidade Federal Rural de Pernambuco Melo, Constance Majoi Fabrício de |
title_short |
Ambientalização do Ensino Superior: um olhar sobre os grupos de pesquisa da Universidade Federal Rural de Pernambuco |
title_full |
Ambientalização do Ensino Superior: um olhar sobre os grupos de pesquisa da Universidade Federal Rural de Pernambuco |
title_fullStr |
Ambientalização do Ensino Superior: um olhar sobre os grupos de pesquisa da Universidade Federal Rural de Pernambuco |
title_full_unstemmed |
Ambientalização do Ensino Superior: um olhar sobre os grupos de pesquisa da Universidade Federal Rural de Pernambuco |
title_sort |
Ambientalização do Ensino Superior: um olhar sobre os grupos de pesquisa da Universidade Federal Rural de Pernambuco |
author |
Melo, Constance Majoi Fabrício de |
author_facet |
Melo, Constance Majoi Fabrício de Santana, Raquel Eufrázio de Silva, Renata Priscila da Farias, Carmen Roselaine de Oliveira |
author_role |
author |
author2 |
Santana, Raquel Eufrázio de Silva, Renata Priscila da Farias, Carmen Roselaine de Oliveira |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Melo, Constance Majoi Fabrício de Santana, Raquel Eufrázio de Silva, Renata Priscila da Farias, Carmen Roselaine de Oliveira |
description |
The research aims to investigate processes of greening of higher education, and refers to the inclusion of environmental issues in the institutions. To this end, as the research context, we investigated the Universidade Federal Rural de Pernambuco, Brazil, through the eyes on the institutional research groups that features it. Groups registered in the Directory of Research Groups in Brazil, belonging to the National Council for Scientific and Technological Development - CNPq, presenting environmental issues, their profiles were analyzed from the corpus data underlying in the Internet. For data analysis, were created with the help of the software WebQda, dimensions, categories and subcategories. Twenty-seven groups were identified containing environmental issues, founded between 1995 and 2013, distributed among ten academic departments. We observed the prevalence of environmental perspective in most groups, with conservation objectives. The research was conducted through content analysis, in a qualitative perspective. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-01-01T00:00:00Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
journal article journal article journal article info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34624/ilcj.v4i2.14731 oai:proa.ua.pt:article/14731 |
url |
https://doi.org/10.34624/ilcj.v4i2.14731 |
identifier_str_mv |
oai:proa.ua.pt:article/14731 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/14731 https://doi.org/10.34624/ilcj.v4i2.14731 https://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/14731/10120 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2014 Internet Latent Corpus Journal https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2014 Internet Latent Corpus Journal https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de Aveiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de Aveiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Internet Latent Corpus Journal; Vol 4 No 2 (2014); 11-32 Internet Latent Corpus Journal; Vol. 4 Núm. 2 (2014); 11-32 Internet Latent Corpus Journal; Vol. 4 No 2 (2014); 11-32 Internet Latent Corpus Journal; vol. 4 n.º 2 (2014); 11-32 1647-7308 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799130003993001984 |