Lifelong learning activities for older adults: a scoping review protocol

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Flauzino, Karina
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Gil, Henrique, Batistoni, Samila, Cachioni, Meire
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/10400.11/7704
Resumo: Objective: To map lifelong learning activities for the elderly to understand how this paradigm has been incorporated into practical actions. Methodology: A scoping review type survey will be conducted in the literature published in English in five databases between the period 1972 to 2020. The mnemonic PCC (Population, Concept and Context) will guide the search strategy, the selection and extraction process of the studies, which will be conducted by two authors independently. Peer-reviewed articles that present the conceptual notion of lifelong learning as the central theme of the study, the target audience of men and women aged 50 and over and the description of formal educational activities will be included for the analysis, non-formal and informal. The review will include articles with a qualitative, quantitative or mixed methodological approach. The evidence will be organized in a specific form containing bibliometric data and the main characteristics of the studies, as well as specific information to answer the objectives of this scoping review. Results: will be presented in descriptive synthesis accompanied by tables and diagrams
id RCAP_5c796a5d08ad9779ac7870c9f751cd8b
oai_identifier_str oai:repositorio.ipcb.pt:10400.11/7704
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Lifelong learning activities for older adults: a scoping review protocolAtividades de aprendizagem ao longo da vida para idosos: protocolo de scoping reviewActividades de aprendizaje permanente para adultos mayores: un protocolo de revisión del alcanceLifelong learningOlder adultsLater life learningEducational activitiesScoping reviewAprendizagem ao longo da vidaIdososAprendizagem tardiaAtividades educativasRevisão de escopoAprendizaje permanentePersonas mayoresAprendizaje posterior en la vidaActividades educativasRevisión del alcanceObjective: To map lifelong learning activities for the elderly to understand how this paradigm has been incorporated into practical actions. Methodology: A scoping review type survey will be conducted in the literature published in English in five databases between the period 1972 to 2020. The mnemonic PCC (Population, Concept and Context) will guide the search strategy, the selection and extraction process of the studies, which will be conducted by two authors independently. Peer-reviewed articles that present the conceptual notion of lifelong learning as the central theme of the study, the target audience of men and women aged 50 and over and the description of formal educational activities will be included for the analysis, non-formal and informal. The review will include articles with a qualitative, quantitative or mixed methodological approach. The evidence will be organized in a specific form containing bibliometric data and the main characteristics of the studies, as well as specific information to answer the objectives of this scoping review. Results: will be presented in descriptive synthesis accompanied by tables and diagramsObjetivo: Mapear as atividades de aprendizagem ao longo da vida para os idosos para compreender como este paradigma tem sido incorporado em ações práticas. Metodologia: Uma pesquisa de revisão do tipo scoping review será conduzida na literatura publicada em inglês em cinco bases entre o período de 1972 a 2020. O mnemônico PCC (População, Conceito e Contexto) norteará a estratégia de busca, o processo de seleção e extração dos estudos, os quais serão conduzidos por dois autores de maneira independente. Serão incluídos para a análise os artigos revisados por pares que apresentarem a noção conceitual da aprendizagem ao longo da vida como temática central do estudo, o público-alvo de homens e mulheres com idade de 50 anos ou mais e a descrição de atividades educativas formais, não formais e informais. A revisão incluirá artigos com abordagem metodológica qualitativa, quantitativa ou mista. As evidências serão organizadas em um formulário específico contendo os dados bibliométricos e as principais características dos estudos, bem como as informações específicas para responder os objetivos desta scoping review. Resultados: serão apresentados em síntese descritiva acompanhada de tabelas e diagramas.Objetivo: Mapear las actividades de aprendizaje a lo largo de la vida para que los adultos mayores comprendan cómo este paradigma se ha incorporado a las acciones prácticas. Metodología: Se realizará una encuesta tipo scoping review en la literatura publicada en inglés en cinco bases de datos entre el período 1972 a 2020. El mnemónico PCC (Population, Concept and Context) guiará la estrategia de búsqueda, el proceso de selección y extracción de los estudios, que será realizado por dos autores de forma independiente. Se incluirán para el análisis artículos revisados por pares que presenten la noción conceptual de aprendizaje a lo largo de toda la vida como tema central del estudio, el público objetivo de hombres y mujeres de 50 años o más y la descripción de las actividades educativas formales, no formales e informales. La revisión incluirá artículos con enfoque cualitativo, cuantitativo o metodológico mixto. La evidencia se organizará en un formato específico que contendrá datos bibliométricos y las principales características de los estudios, así como información específica para dar respuesta a los objetivos de esta revisión de alcance. Resultados: se presentarán en síntesis descriptiva acompañada de tablas y diagramas.Repositório Científico do Instituto Politécnico de Castelo BrancoFlauzino, KarinaGil, HenriqueBatistoni, SamilaCachioni, Meire2021-11-04T08:38:24Z20212021-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10400.11/7704engFlauzino, K., Gil, H., Batistoni, S., Costa, M. & Cachioni, M. (2021). Lifelong learning activities for older adults: a scoping review protocol. Research, Society and Development, v. 10, n. 14, e143101421947, DOI: http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v10i14.219472525-3409http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v10i14.21947info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-01-16T11:48:35Zoai:repositorio.ipcb.pt:10400.11/7704Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:38:12.045531Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Lifelong learning activities for older adults: a scoping review protocol
Atividades de aprendizagem ao longo da vida para idosos: protocolo de scoping review
Actividades de aprendizaje permanente para adultos mayores: un protocolo de revisión del alcance
title Lifelong learning activities for older adults: a scoping review protocol
spellingShingle Lifelong learning activities for older adults: a scoping review protocol
Flauzino, Karina
Lifelong learning
Older adults
Later life learning
Educational activities
Scoping review
Aprendizagem ao longo da vida
Idosos
Aprendizagem tardia
Atividades educativas
Revisão de escopo
Aprendizaje permanente
Personas mayores
Aprendizaje posterior en la vida
Actividades educativas
Revisión del alcance
title_short Lifelong learning activities for older adults: a scoping review protocol
title_full Lifelong learning activities for older adults: a scoping review protocol
title_fullStr Lifelong learning activities for older adults: a scoping review protocol
title_full_unstemmed Lifelong learning activities for older adults: a scoping review protocol
title_sort Lifelong learning activities for older adults: a scoping review protocol
author Flauzino, Karina
author_facet Flauzino, Karina
Gil, Henrique
Batistoni, Samila
Cachioni, Meire
author_role author
author2 Gil, Henrique
Batistoni, Samila
Cachioni, Meire
author2_role author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Repositório Científico do Instituto Politécnico de Castelo Branco
dc.contributor.author.fl_str_mv Flauzino, Karina
Gil, Henrique
Batistoni, Samila
Cachioni, Meire
dc.subject.por.fl_str_mv Lifelong learning
Older adults
Later life learning
Educational activities
Scoping review
Aprendizagem ao longo da vida
Idosos
Aprendizagem tardia
Atividades educativas
Revisão de escopo
Aprendizaje permanente
Personas mayores
Aprendizaje posterior en la vida
Actividades educativas
Revisión del alcance
topic Lifelong learning
Older adults
Later life learning
Educational activities
Scoping review
Aprendizagem ao longo da vida
Idosos
Aprendizagem tardia
Atividades educativas
Revisão de escopo
Aprendizaje permanente
Personas mayores
Aprendizaje posterior en la vida
Actividades educativas
Revisión del alcance
description Objective: To map lifelong learning activities for the elderly to understand how this paradigm has been incorporated into practical actions. Methodology: A scoping review type survey will be conducted in the literature published in English in five databases between the period 1972 to 2020. The mnemonic PCC (Population, Concept and Context) will guide the search strategy, the selection and extraction process of the studies, which will be conducted by two authors independently. Peer-reviewed articles that present the conceptual notion of lifelong learning as the central theme of the study, the target audience of men and women aged 50 and over and the description of formal educational activities will be included for the analysis, non-formal and informal. The review will include articles with a qualitative, quantitative or mixed methodological approach. The evidence will be organized in a specific form containing bibliometric data and the main characteristics of the studies, as well as specific information to answer the objectives of this scoping review. Results: will be presented in descriptive synthesis accompanied by tables and diagrams
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-11-04T08:38:24Z
2021
2021-01-01T00:00:00Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10400.11/7704
url http://hdl.handle.net/10400.11/7704
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv Flauzino, K., Gil, H., Batistoni, S., Costa, M. & Cachioni, M. (2021). Lifelong learning activities for older adults: a scoping review protocol. Research, Society and Development, v. 10, n. 14, e143101421947, DOI: http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v10i14.21947
2525-3409
http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v10i14.21947
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799130846032035840