Using Google Earth TM in youth and adults’ education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/id.v8i1.3445 |
Resumo: | This article proposes the use of new technologies in the teaching and learning process of Geosciences, in order to investigate the potential of using Google Earth TM in Youth and Adult Education. By encouraging the integration of new technologies, particularly the ICTs, and by analyzing their strengths and limitations as teaching and learning tools, we aim to promote interdisciplinary teaching practices that stimulate students’ interests, based on the relationship between Science and Technology. Following the theories of Andragogy and Affordance, accessed from literature review, the present study aims to contribute to the methodological framework of the teaching of Geosciences and, thus, to the understanding of Planet Earth’s dynamics. |
id |
RCAP_5d20f0f32ca5fdca4a5d390c92b86b37 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:proa.ua.pt:article/3445 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Using Google Earth TM in youth and adults’ educationO uso do google earth TM na educação de jovens e adultosThis article proposes the use of new technologies in the teaching and learning process of Geosciences, in order to investigate the potential of using Google Earth TM in Youth and Adult Education. By encouraging the integration of new technologies, particularly the ICTs, and by analyzing their strengths and limitations as teaching and learning tools, we aim to promote interdisciplinary teaching practices that stimulate students’ interests, based on the relationship between Science and Technology. Following the theories of Andragogy and Affordance, accessed from literature review, the present study aims to contribute to the methodological framework of the teaching of Geosciences and, thus, to the understanding of Planet Earth’s dynamics.En este artículo se propone el uso de las nuevas tecnologías en el proceso de enseñanzaaprendizaje de las Ciencias de la Tierra, con el principal objetivo de investigar las posibilidades de acción de la utilización de Google Earth TM en la Educación de Jóvenes y Adultos - EJA. De este modo, favoreciendo la apropiación de las nuevas tecnologías, especialmente las TIC, y el análisis de sus fortalezas y limitaciones como herramientas de enseñanza y aprendizaje, este trabajo tiene como objetivo fomentar las prácticas de enseñanza interdisciplinarias que estimulen el interés de los estudiantes, a partir de la relación entre la ciencia y la tecnología. Desde la perspectiva de las teorías andragógicas y de los propiciamentos, a través de una revisión de la literatura, el trabajo pretende contribuir, con el caudal metodológico de la enseñanza de ciencias de la Tierra, a la comprensión de la dinámica de nuestro planeta Tierra.Este artigo propõe o uso de novas tecnologias no processo ensino-aprendizagem em Geociências, tendo como objetivo principal investigar as possibilidades de ação a partir do uso do Google Earth TM na Educação de Jovens e Adultos – EJA. Dessa forma, incentivando a apropriação das novas tecnologias, sobretudo TICs, e analisando suas potencialidades e limitações enquanto instrumentos de ensino-aprendizagem, esse trabalho visa fomentar práticas pedagógicas interdisciplinares que estimulem o interesse dos educandos, a partir da relação entre Ciência e Tecnologia. Sob a perspectiva das teorias andragógicas e dos propiciamentos, por meio de uma revisão bibliográfica, o trabalho almeja contribuir com o cabedal metodológico do ensino das geociências e, assim, para a compreensão da dinâmica do nosso planeta Terra.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2016-07-05info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v8i1.3445https://doi.org/10.34624/id.v8i1.3445Indagatio Didactica; Vol 8 No 1 (2016); 636-654Indagatio Didactica; Vol. 8 Núm. 1 (2016); 636-654Indagatio Didactica; Vol. 8 No 1 (2016); 636-654Indagatio Didactica; vol. 8 n.º 1 (2016); 636-6541647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/3445https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/3445/2683Filadelfo, Edson BorgesSilva, Alcina Maria Testa Braz daVieira, Valéria da Silvainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:15:26Zoai:proa.ua.pt:article/3445Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:01.827583Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Using Google Earth TM in youth and adults’ education O uso do google earth TM na educação de jovens e adultos |
title |
Using Google Earth TM in youth and adults’ education |
spellingShingle |
Using Google Earth TM in youth and adults’ education Filadelfo, Edson Borges |
title_short |
Using Google Earth TM in youth and adults’ education |
title_full |
Using Google Earth TM in youth and adults’ education |
title_fullStr |
Using Google Earth TM in youth and adults’ education |
title_full_unstemmed |
Using Google Earth TM in youth and adults’ education |
title_sort |
Using Google Earth TM in youth and adults’ education |
author |
Filadelfo, Edson Borges |
author_facet |
Filadelfo, Edson Borges Silva, Alcina Maria Testa Braz da Vieira, Valéria da Silva |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Alcina Maria Testa Braz da Vieira, Valéria da Silva |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Filadelfo, Edson Borges Silva, Alcina Maria Testa Braz da Vieira, Valéria da Silva |
description |
This article proposes the use of new technologies in the teaching and learning process of Geosciences, in order to investigate the potential of using Google Earth TM in Youth and Adult Education. By encouraging the integration of new technologies, particularly the ICTs, and by analyzing their strengths and limitations as teaching and learning tools, we aim to promote interdisciplinary teaching practices that stimulate students’ interests, based on the relationship between Science and Technology. Following the theories of Andragogy and Affordance, accessed from literature review, the present study aims to contribute to the methodological framework of the teaching of Geosciences and, thus, to the understanding of Planet Earth’s dynamics. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-07-05 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34624/id.v8i1.3445 https://doi.org/10.34624/id.v8i1.3445 |
url |
https://doi.org/10.34624/id.v8i1.3445 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/3445 https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/3445/2683 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Indagatio Didactica; Vol 8 No 1 (2016); 636-654 Indagatio Didactica; Vol. 8 Núm. 1 (2016); 636-654 Indagatio Didactica; Vol. 8 No 1 (2016); 636-654 Indagatio Didactica; vol. 8 n.º 1 (2016); 636-654 1647-3582 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1817554355244498944 |