Tendências do Cinema Documental na era digital

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nogueira, Patrícia
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34630/ciri.v0i1.2467
Resumo: By introducing digital technologies in our everyday life, we witnessed significant changes in documentary filmmaking. The interaction adds complexity to the work’s production, distribution and reception processes,leading to the proposal of new modes of documentary considering the type of interactivity behind each work.Despite the different modes of interaction, in interactive documentary we may identify trends across various works released in the last years. The fragmentation of artworks led to multilinear narratives, allowing the audience to assume an active role in the selection of the film elements. Such characteristic represents a change in the role of audience, which becomes a work’s co-author. The narrative’s “gamification” and the use of virtual reality to create documentary films are also analysed in this text.
id RCAP_5e42b0b3048d8e62121e54bbad396dc8
oai_identifier_str oai:oai.parc.ipp.pt:article/2467
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Tendências do Cinema Documental na era digitalTendências do Cinema Documental na era digitalinteractive documentary;technology;fragmentation;audience participation;documentário interativo;tecnologia;fragmentação;audiência participativa;By introducing digital technologies in our everyday life, we witnessed significant changes in documentary filmmaking. The interaction adds complexity to the work’s production, distribution and reception processes,leading to the proposal of new modes of documentary considering the type of interactivity behind each work.Despite the different modes of interaction, in interactive documentary we may identify trends across various works released in the last years. The fragmentation of artworks led to multilinear narratives, allowing the audience to assume an active role in the selection of the film elements. Such characteristic represents a change in the role of audience, which becomes a work’s co-author. The narrative’s “gamification” and the use of virtual reality to create documentary films are also analysed in this text.Com a introdução das tecnologias digitais no quotidiano temos assistido a mudanças significativas no cinema documental. A interação acrescenta complexidade ao processo de produção, distribuição e receção da obra, o que levou à proposta de novos modos do documentário, considerando o tipo de interatividade presente em cada obra.Apesar dos diferentes modos de interação no documentário interativo é possível identificar tendências transversais a vários trabalhos apresentados nos últimos anos. A fragmentação das obras levou à criação de narrativas multilineares, possibilitando à audiência assumir um papel ativo na seleção dos elementos fílmicos. Esta caraterística representa uma mudança de paradigma no papel da audiência que passa a apresentar-se como coautor das obras. Também a “gamificação” das narrativas e o recurso à realidade virtual para construir narrativas documentais são analisadas neste texto.Cadernos IRI: Imagens do Real ImaginadoCadernos IRI: Imagens do Real Imaginado2018-01-03T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/otherinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34630/ciri.v0i1.2467oai:oai.parc.ipp.pt:article/2467Cadernos IRI: Imagens do Real Imaginado; No. 1 (2015): Cadernos IRI: Imagens do Real Imaginado; 66-76Cadernos IRI: Imagens do Real Imaginado; N.º 1 (2015): Cadernos IRI: Imagens do Real Imaginado; 66-762184-04822184-0482reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://parc.ipp.pt/index.php/ciri/article/view/2467https://doi.org/10.34630/ciri.v0i1.2467https://parc.ipp.pt/index.php/ciri/article/view/2467/607Direitos de Autor (c) 2018 Cadernos IRI: Imagens do Real Imaginadoinfo:eu-repo/semantics/openAccessNogueira, Patrícia2022-09-20T14:26:14Zoai:oai.parc.ipp.pt:article/2467Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T15:49:47.112439Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Tendências do Cinema Documental na era digital
Tendências do Cinema Documental na era digital
title Tendências do Cinema Documental na era digital
spellingShingle Tendências do Cinema Documental na era digital
Nogueira, Patrícia
interactive documentary;
technology;
fragmentation;
audience participation;
documentário interativo;
tecnologia;
fragmentação;
audiência participativa;
title_short Tendências do Cinema Documental na era digital
title_full Tendências do Cinema Documental na era digital
title_fullStr Tendências do Cinema Documental na era digital
title_full_unstemmed Tendências do Cinema Documental na era digital
title_sort Tendências do Cinema Documental na era digital
author Nogueira, Patrícia
author_facet Nogueira, Patrícia
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Nogueira, Patrícia
dc.subject.por.fl_str_mv interactive documentary;
technology;
fragmentation;
audience participation;
documentário interativo;
tecnologia;
fragmentação;
audiência participativa;
topic interactive documentary;
technology;
fragmentation;
audience participation;
documentário interativo;
tecnologia;
fragmentação;
audiência participativa;
description By introducing digital technologies in our everyday life, we witnessed significant changes in documentary filmmaking. The interaction adds complexity to the work’s production, distribution and reception processes,leading to the proposal of new modes of documentary considering the type of interactivity behind each work.Despite the different modes of interaction, in interactive documentary we may identify trends across various works released in the last years. The fragmentation of artworks led to multilinear narratives, allowing the audience to assume an active role in the selection of the film elements. Such characteristic represents a change in the role of audience, which becomes a work’s co-author. The narrative’s “gamification” and the use of virtual reality to create documentary films are also analysed in this text.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-01-03T00:00:00Z
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/other
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34630/ciri.v0i1.2467
oai:oai.parc.ipp.pt:article/2467
url https://doi.org/10.34630/ciri.v0i1.2467
identifier_str_mv oai:oai.parc.ipp.pt:article/2467
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://parc.ipp.pt/index.php/ciri/article/view/2467
https://doi.org/10.34630/ciri.v0i1.2467
https://parc.ipp.pt/index.php/ciri/article/view/2467/607
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos de Autor (c) 2018 Cadernos IRI: Imagens do Real Imaginado
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos de Autor (c) 2018 Cadernos IRI: Imagens do Real Imaginado
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Cadernos IRI: Imagens do Real Imaginado
Cadernos IRI: Imagens do Real Imaginado
publisher.none.fl_str_mv Cadernos IRI: Imagens do Real Imaginado
Cadernos IRI: Imagens do Real Imaginado
dc.source.none.fl_str_mv Cadernos IRI: Imagens do Real Imaginado; No. 1 (2015): Cadernos IRI: Imagens do Real Imaginado; 66-76
Cadernos IRI: Imagens do Real Imaginado; N.º 1 (2015): Cadernos IRI: Imagens do Real Imaginado; 66-76
2184-0482
2184-0482
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799130362318684160