Investigação e inovação em TIC aplicadas à educação nas comunidades educativas de Portugal: O papel das Universidades
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/id.v2i2.4587 |
Resumo: | Nowadays, Communication Technologies (CT) are being used in several educational contexts to a greater extent. Nevertheless, the work developed in this research field, in Portugal, is too scattered. This way, a research project was drawn, aiming at characterizing the Portuguese Higher Education Institutions (HEI) as to the adoption and use of CT. Consequently, the idea is to conceive and implement a digital tool – the Mapping Tool –, which will enable the description of the state of theart regarding the use of CT by HEI, as well as to update the data itself. In this study, the results of a preliminary study developed by two of the project team members are analysed, especially as to i) the geographical distribution of the Portuguese HEI, ii) the adoption of an eLearning platform for educational purposes at the institutional level; ii) the offer of course degrees in bLearning and/or eLearning. |
id |
RCAP_5e93083dda78ae3fb8a6efc930aeb772 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:proa.ua.pt:article/4587 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Investigação e inovação em TIC aplicadas à educação nas comunidades educativas de Portugal: O papel das UniversidadesNowadays, Communication Technologies (CT) are being used in several educational contexts to a greater extent. Nevertheless, the work developed in this research field, in Portugal, is too scattered. This way, a research project was drawn, aiming at characterizing the Portuguese Higher Education Institutions (HEI) as to the adoption and use of CT. Consequently, the idea is to conceive and implement a digital tool – the Mapping Tool –, which will enable the description of the state of theart regarding the use of CT by HEI, as well as to update the data itself. In this study, the results of a preliminary study developed by two of the project team members are analysed, especially as to i) the geographical distribution of the Portuguese HEI, ii) the adoption of an eLearning platform for educational purposes at the institutional level; ii) the offer of course degrees in bLearning and/or eLearning.Dans le contexte actuel, nous assistons à une utilisation croissante des Technologies de Communication (TC) dans les plus divers contextes éducatifs. Cependant, en termes de recherche, au Portugal, il s’agit d’un domaine qui est travaillé de façon trop dispersée. En conséquence, un projet de recherche a été dessiné qui prétend caractériser les Institutions d’Enseignement Supérieur (IES) portugaises par rapport à l’adoption et utilisation de TC. Conséquemment, on prétend créer et implémenter un outil digital dynamique – le Mapping Tool -, lequel permettra de recueillir et rassembler des données en vue d’une description de l’état de l’art par rapport à l’usage des TC dans les différentes IES, ainsi que l’actualisation des propres données. Dans cette étude, nous présentons, donc, une analyse d’une étude préliminaire développée par deux des éléments du projet référé ci-dessus, spécialement en ce qui concerne i) la distribution géographique des IES portugaises, ii) l’adoption, à niveau institutionnel, de plateformes d’eLearning avec des finalités éducatives et iii) l’offre de cursus conférant un degré académique en régime de eLearnig et/ou bLearning.No contexto actual, assiste-se a uma utilização crescente das Tecnologias de Comunicação (TC) nos mais diversos contextos educativos. No entanto, em termos de investigação, esta é uma área que, em Portugal, tem vindo a ser trabalhada de forma demasiado dispersa. Consequentemente, foi desenhado um projecto de investigação com o qual se pretende caracterizar as Instituições de Ensino Superior (IES) portuguesas em relação à adopção e utilização de TC. Consequentemente, pretende-se criar e implementar uma ferramenta digital dinâmica – o Mapping Tool –, a qual permitirá recolher e congregar dados com vista a uma descrição do estado da arte em relação ao uso das TC nas várias IES, assim como a actualização dos próprios dados. No presente estudo, apresenta-se, assim, uma análise de um estudo preliminar desenvolvido por dois elementos do projecto acima referido, em especial no que se refere i) à distribuição geográfica das IES portuguesas, ii) à adopção, a nível institucional, de plataformas de eLearning com fins educativos e iii) à oferta de cursos que conferem grau académico em regime de eLearning e/ou bLearning.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2010-09-06info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v2i2.4587https://doi.org/10.34624/id.v2i2.4587Indagatio Didactica; Vol 2 No 2 (2010); 67-103Indagatio Didactica; Vol. 2 Núm. 2 (2010); 67-103Indagatio Didactica; Vol. 2 No 2 (2010); 67-103Indagatio Didactica; vol. 2 n.º 2 (2010); 67-1031647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4587https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4587/3496Moreira, AntónioBalula, Anainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:17:06Zoai:proa.ua.pt:article/4587Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:14.438095Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Investigação e inovação em TIC aplicadas à educação nas comunidades educativas de Portugal: O papel das Universidades |
title |
Investigação e inovação em TIC aplicadas à educação nas comunidades educativas de Portugal: O papel das Universidades |
spellingShingle |
Investigação e inovação em TIC aplicadas à educação nas comunidades educativas de Portugal: O papel das Universidades Moreira, António |
title_short |
Investigação e inovação em TIC aplicadas à educação nas comunidades educativas de Portugal: O papel das Universidades |
title_full |
Investigação e inovação em TIC aplicadas à educação nas comunidades educativas de Portugal: O papel das Universidades |
title_fullStr |
Investigação e inovação em TIC aplicadas à educação nas comunidades educativas de Portugal: O papel das Universidades |
title_full_unstemmed |
Investigação e inovação em TIC aplicadas à educação nas comunidades educativas de Portugal: O papel das Universidades |
title_sort |
Investigação e inovação em TIC aplicadas à educação nas comunidades educativas de Portugal: O papel das Universidades |
author |
Moreira, António |
author_facet |
Moreira, António Balula, Ana |
author_role |
author |
author2 |
Balula, Ana |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Moreira, António Balula, Ana |
description |
Nowadays, Communication Technologies (CT) are being used in several educational contexts to a greater extent. Nevertheless, the work developed in this research field, in Portugal, is too scattered. This way, a research project was drawn, aiming at characterizing the Portuguese Higher Education Institutions (HEI) as to the adoption and use of CT. Consequently, the idea is to conceive and implement a digital tool – the Mapping Tool –, which will enable the description of the state of theart regarding the use of CT by HEI, as well as to update the data itself. In this study, the results of a preliminary study developed by two of the project team members are analysed, especially as to i) the geographical distribution of the Portuguese HEI, ii) the adoption of an eLearning platform for educational purposes at the institutional level; ii) the offer of course degrees in bLearning and/or eLearning. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010-09-06 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34624/id.v2i2.4587 https://doi.org/10.34624/id.v2i2.4587 |
url |
https://doi.org/10.34624/id.v2i2.4587 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4587 https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4587/3496 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Indagatio Didactica; Vol 2 No 2 (2010); 67-103 Indagatio Didactica; Vol. 2 Núm. 2 (2010); 67-103 Indagatio Didactica; Vol. 2 No 2 (2010); 67-103 Indagatio Didactica; vol. 2 n.º 2 (2010); 67-103 1647-3582 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799133570069954560 |