Formar uma elite ou educar um povo? Quarenta anos de ensino secundário em democracia

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Antunes, Fátima
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/1822/68984
Resumo: The main goal undertaken in this paper is to contribute to understand one of the facets of secondary education in Portugal: its slow democratization, expressed through the real rates of enrolment and completion. Certain relationships between that process of democratization and public education policies, that shaped the rhythm, the profile and the results of this dynamic, are discussed with the support of statistical data and specialized research on the theme. The study here presented identifies three stages in six time moments and different projects, since secondary education was the privilege of a small fraction (8.1%) of young people in 1974/75 to the democratization push in the past decade and, in recent years, the institutional combination of universality (74.3% of young people in 2013/14) with the fabrication of pronounced inequalities in secondary education and training system.
id RCAP_5fa86d21abe00dbebdb6d5d8529e7bb7
oai_identifier_str oai:repositorium.sdum.uminho.pt:1822/68984
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Formar uma elite ou educar um povo? Quarenta anos de ensino secundário em democraciaForming an elite or educating a people? Forty years of secondary education in a democracyDemocratizationEducation policiesEuropeanisation of education.Secondary educationSocioacademic inequalitiesEnsino secundárioDemocratizaçãoPolíticas de educaçãoDesigualdades socioescolaresEuropeização da educaçãoEnseignement secondaireDémocratisationPolitiques d’éducationInégalités socio-scolairesEuropéanisation de l’éducationEducación secundariaDemocratizaciónPolíticas educativasDesigualdades socioescolaresEuropeización de la educaciónCiências Sociais::Ciências da EducaçãoThe main goal undertaken in this paper is to contribute to understand one of the facets of secondary education in Portugal: its slow democratization, expressed through the real rates of enrolment and completion. Certain relationships between that process of democratization and public education policies, that shaped the rhythm, the profile and the results of this dynamic, are discussed with the support of statistical data and specialized research on the theme. The study here presented identifies three stages in six time moments and different projects, since secondary education was the privilege of a small fraction (8.1%) of young people in 1974/75 to the democratization push in the past decade and, in recent years, the institutional combination of universality (74.3% of young people in 2013/14) with the fabrication of pronounced inequalities in secondary education and training system.Procura-se contribuir para o conhecimento de uma das facetas do ensino secundário em Portugal: a sua lenta democratização, expressa através das taxas reais de escolarização e de conclusão. Com apoio de dados estatísticos e investigação especializada, discutem-se certas relações entre aquele processo e políticas públicas de educação que configuraram o ritmo, o perfil e os resultados dessa dinâmica. Identificam-se três etapas em seis momentos e projetos diversos, desde que o ensino secundário era privilégio de uma reduzida fração (8,1%) de jovens, em 1974/75, ao impulso de democratização na década passada e, nos últimos anos, à conjugação institucional da universalidade (74,3% de jovens em 2013/14), com a fabricação de vincadas desigualdades no sistema de educação e formação secundáriaOn cherche à contribuer à la connaissance de l’une des facettes de l’enseignement secondaire au Portugal: sa démocratisation lente, exprimée à travers les taux réels de scolarisation et de conclusion. On examine certaines relations entre ce processus de démocratisation et les politiques publiques d’éducation, qui ont façonné le rythme, le profil et les résultats de cette dynamique, avec le soutien des données statistiques et de recherche spécialisé dans ce thème. On identifie trois étapes avec six moments et différents projets éducatifs, depuis que l’enseignement secondaire était le privilège d’une petite fraction (8,1%) des jeunes en 1974/75, jusqu’á l’impulse à la démocratisation dans la dernière décennie et, au cours des dernières années, la combinaison institutionnelle d’universalité (74,3% des jeunes en 2013/14) avec la fabrication d’inégalités prononcées dans le système d’éducation et de formation de niveau secondaire.Se busca contribuir al conocimiento de una de las facetas de la educación secundaria en Portugal: su lenta democratización, expresada a través de las tasas reales de matrícula y finalización. Con el apoyo de datos estadísticos y de investigación especializada, se analizan ciertas relaciones entre ese proceso y las políticas públicas de educación que han modelado al ritmo, el perfil y los resultados de esta dinámica. Se identifican tres etapas en seis momentos y diferentes proyectos, desde que la educación secundaria era el privilegio de una pequeña fracción (8,1%) de los jóvenes en 1974-1975 hasta el impulso à la democratización en la última década y, en los años más recientes, la combinación institucional de universalidad (el 74,3% de los jóvenes en 2013/14) con la fabricación de marcadas desigualdades en el sistema de educación y formación secundaria- (undefined)Editora Mundos SociaisUniversidade do MinhoAntunes, Fátima2019-012019-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/1822/68984porAntunes, F. (2019). Formar uma elite ou educar um povo?: Quarenta anos de ensino secundário em democracia. Sociologia, Problemas e Práticas, (89), 53-77. DOI: 10.7458/SPP20198987020873-652910.7458/SPP2019898702http://www.scielo.mec.pt/scielo.php?pid=S0873-65292019000100003&script=sci_abstract&tlng=frinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-07-21T11:59:20Zoai:repositorium.sdum.uminho.pt:1822/68984Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T18:49:07.028105Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Formar uma elite ou educar um povo? Quarenta anos de ensino secundário em democracia
Forming an elite or educating a people? Forty years of secondary education in a democracy
title Formar uma elite ou educar um povo? Quarenta anos de ensino secundário em democracia
spellingShingle Formar uma elite ou educar um povo? Quarenta anos de ensino secundário em democracia
Antunes, Fátima
Democratization
Education policies
Europeanisation of education.
Secondary education
Socioacademic inequalities
Ensino secundário
Democratização
Políticas de educação
Desigualdades socioescolares
Europeização da educação
Enseignement secondaire
Démocratisation
Politiques d’éducation
Inégalités socio-scolaires
Européanisation de l’éducation
Educación secundaria
Democratización
Políticas educativas
Desigualdades socioescolares
Europeización de la educación
Ciências Sociais::Ciências da Educação
title_short Formar uma elite ou educar um povo? Quarenta anos de ensino secundário em democracia
title_full Formar uma elite ou educar um povo? Quarenta anos de ensino secundário em democracia
title_fullStr Formar uma elite ou educar um povo? Quarenta anos de ensino secundário em democracia
title_full_unstemmed Formar uma elite ou educar um povo? Quarenta anos de ensino secundário em democracia
title_sort Formar uma elite ou educar um povo? Quarenta anos de ensino secundário em democracia
author Antunes, Fátima
author_facet Antunes, Fátima
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade do Minho
dc.contributor.author.fl_str_mv Antunes, Fátima
dc.subject.por.fl_str_mv Democratization
Education policies
Europeanisation of education.
Secondary education
Socioacademic inequalities
Ensino secundário
Democratização
Políticas de educação
Desigualdades socioescolares
Europeização da educação
Enseignement secondaire
Démocratisation
Politiques d’éducation
Inégalités socio-scolaires
Européanisation de l’éducation
Educación secundaria
Democratización
Políticas educativas
Desigualdades socioescolares
Europeización de la educación
Ciências Sociais::Ciências da Educação
topic Democratization
Education policies
Europeanisation of education.
Secondary education
Socioacademic inequalities
Ensino secundário
Democratização
Políticas de educação
Desigualdades socioescolares
Europeização da educação
Enseignement secondaire
Démocratisation
Politiques d’éducation
Inégalités socio-scolaires
Européanisation de l’éducation
Educación secundaria
Democratización
Políticas educativas
Desigualdades socioescolares
Europeización de la educación
Ciências Sociais::Ciências da Educação
description The main goal undertaken in this paper is to contribute to understand one of the facets of secondary education in Portugal: its slow democratization, expressed through the real rates of enrolment and completion. Certain relationships between that process of democratization and public education policies, that shaped the rhythm, the profile and the results of this dynamic, are discussed with the support of statistical data and specialized research on the theme. The study here presented identifies three stages in six time moments and different projects, since secondary education was the privilege of a small fraction (8.1%) of young people in 1974/75 to the democratization push in the past decade and, in recent years, the institutional combination of universality (74.3% of young people in 2013/14) with the fabrication of pronounced inequalities in secondary education and training system.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-01
2019-01-01T00:00:00Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/1822/68984
url http://hdl.handle.net/1822/68984
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Antunes, F. (2019). Formar uma elite ou educar um povo?: Quarenta anos de ensino secundário em democracia. Sociologia, Problemas e Práticas, (89), 53-77. DOI: 10.7458/SPP2019898702
0873-6529
10.7458/SPP2019898702
http://www.scielo.mec.pt/scielo.php?pid=S0873-65292019000100003&script=sci_abstract&tlng=fr
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Mundos Sociais
publisher.none.fl_str_mv Editora Mundos Sociais
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799132254799134720