Os antecedentes da lealdade nas companhias aéreas low-cost
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/rtd.v1i17/18.12891 |
Resumo: | With deregulation happening in the last decades in the aviation sector, it has developed a new perspective on competition, forcing existing firms or new entrants to change their way of positioning in this type of market. Therefore, a new concept of low-cost airlines (low-cost carriers) has emerged.The main objective of this study was to develop the model that permit assessed the loyalty of passengers using low-cost airlines. However, it is very difficult to measure true customer loyalty in the airline industry, because this may depend on various situational factors, not always easy to examine. We developed a conceptual model and their respective hypotheses, identifying the determinants and/or antecedents that have direct or indirect influenced the passengers’ loyalty on low-cost airlines, based on a review literature about the aviation sector, in general, and of low-cost companies, in particular. Thus, the principal antecedents of loyalty that have been proposed are passenger expectation, service quality, perceived value, passenger satisfaction, trust and corporate brand of the airline. |
id |
RCAP_601b771bc6228af67ca1b0221b0be265 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:proa.ua.pt:article/12891 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Os antecedentes da lealdade nas companhias aéreas low-costWith deregulation happening in the last decades in the aviation sector, it has developed a new perspective on competition, forcing existing firms or new entrants to change their way of positioning in this type of market. Therefore, a new concept of low-cost airlines (low-cost carriers) has emerged.The main objective of this study was to develop the model that permit assessed the loyalty of passengers using low-cost airlines. However, it is very difficult to measure true customer loyalty in the airline industry, because this may depend on various situational factors, not always easy to examine. We developed a conceptual model and their respective hypotheses, identifying the determinants and/or antecedents that have direct or indirect influenced the passengers’ loyalty on low-cost airlines, based on a review literature about the aviation sector, in general, and of low-cost companies, in particular. Thus, the principal antecedents of loyalty that have been proposed are passenger expectation, service quality, perceived value, passenger satisfaction, trust and corporate brand of the airline. Com as desregulamentações decorridas nas últimas décadas no setor aéreo, desenvolveu-se uma nova perspetiva de competição, obrigando as empresas existentes ou novos entrantes a mudar a sua forma de posicionamento neste tipo de mercado. Assim surgiu um novo conceito de companhias aéreas de baixo custo (low-cost airlines ou low-cost carriers). O principal objetivo deste trabalho foi desenvolver o modelo que permitisse avaliar a lealdade dos passageiros usando uma companhia low-cost. No entanto, é muito difícil medir a lealdade verdadeira dos clientes na indústria aérea, pois esta pode depender de vários fatores situacionais, que nem sempre fáceis de monitorizar. Através de revisão da literatura sobre o setor aéreo, em geral, e as companhias low-cost, em particular, elaboramos um modelo concetual e suas respetivas hipóteses, procurando identificar quais os determinantes e ou antecedentes que têm influência direta ou indireta sobre a lealdade dos passageiros nas companhias aéreas de baixo custo. Deste modo, propomos como antecedentes da lealdade a qualidade do serviço, o valor percebido, a satisfação dos passageiros, a confiança e a imagem corporativa da companhia aérea. Departamento de Economia, Gestão, Engenharia Industrial e Turismo da Universidade de Aveiro2012-01-01T00:00:00Zjournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/rtd.v1i17/18.12891oai:proa.ua.pt:article/12891Journal of Tourism & Development; Vol 1 No 17/18 (2012); 439-454Revista Turismo & Desenvolvimento; vol. 1 n.º 17/18 (2012); 439-4542182-14531645-9261reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/12891https://doi.org/10.34624/rtd.v1i17/18.12891https://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/12891/8563http://creativecommons.org/licenses/by/4.0.info:eu-repo/semantics/openAccessKarachun, HannaMoutinho, Victor Manuel F.2022-09-26T10:57:10Zoai:proa.ua.pt:article/12891Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:05:51.179370Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Os antecedentes da lealdade nas companhias aéreas low-cost |
title |
Os antecedentes da lealdade nas companhias aéreas low-cost |
spellingShingle |
Os antecedentes da lealdade nas companhias aéreas low-cost Karachun, Hanna |
title_short |
Os antecedentes da lealdade nas companhias aéreas low-cost |
title_full |
Os antecedentes da lealdade nas companhias aéreas low-cost |
title_fullStr |
Os antecedentes da lealdade nas companhias aéreas low-cost |
title_full_unstemmed |
Os antecedentes da lealdade nas companhias aéreas low-cost |
title_sort |
Os antecedentes da lealdade nas companhias aéreas low-cost |
author |
Karachun, Hanna |
author_facet |
Karachun, Hanna Moutinho, Victor Manuel F. |
author_role |
author |
author2 |
Moutinho, Victor Manuel F. |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Karachun, Hanna Moutinho, Victor Manuel F. |
description |
With deregulation happening in the last decades in the aviation sector, it has developed a new perspective on competition, forcing existing firms or new entrants to change their way of positioning in this type of market. Therefore, a new concept of low-cost airlines (low-cost carriers) has emerged.The main objective of this study was to develop the model that permit assessed the loyalty of passengers using low-cost airlines. However, it is very difficult to measure true customer loyalty in the airline industry, because this may depend on various situational factors, not always easy to examine. We developed a conceptual model and their respective hypotheses, identifying the determinants and/or antecedents that have direct or indirect influenced the passengers’ loyalty on low-cost airlines, based on a review literature about the aviation sector, in general, and of low-cost companies, in particular. Thus, the principal antecedents of loyalty that have been proposed are passenger expectation, service quality, perceived value, passenger satisfaction, trust and corporate brand of the airline. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-01-01T00:00:00Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
journal article info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34624/rtd.v1i17/18.12891 oai:proa.ua.pt:article/12891 |
url |
https://doi.org/10.34624/rtd.v1i17/18.12891 |
identifier_str_mv |
oai:proa.ua.pt:article/12891 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/12891 https://doi.org/10.34624/rtd.v1i17/18.12891 https://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/12891/8563 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0. info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0. |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Departamento de Economia, Gestão, Engenharia Industrial e Turismo da Universidade de Aveiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Departamento de Economia, Gestão, Engenharia Industrial e Turismo da Universidade de Aveiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Journal of Tourism & Development; Vol 1 No 17/18 (2012); 439-454 Revista Turismo & Desenvolvimento; vol. 1 n.º 17/18 (2012); 439-454 2182-1453 1645-9261 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799130520576065536 |