Os antecedentes da lealdade nas companhias aéreas low-cost

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Karachun, Hanna
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Moutinho, Victor Manuel F.
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34624/rtd.v1i17/18.12891
Resumo: With deregulation happening in the last decades in the aviation sector, it has developed a new perspective on competition, forcing existing firms or new entrants to change their way of positioning in this type of market. Therefore, a new concept of low-cost airlines (low-cost carriers) has emerged.The main objective of this study was to develop the model that permit assessed the loyalty of passengers using low-cost airlines. However, it is very difficult to measure true customer loyalty in the airline industry, because this may depend on various situational factors, not always easy to examine. We developed a conceptual model and their respective hypotheses, identifying the determinants and/or antecedents that have direct or indirect influenced the passengers’ loyalty on low-cost airlines, based on a review literature about the aviation sector, in general, and of low-cost companies, in particular. Thus, the principal antecedents of loyalty that have been proposed are passenger expectation, service quality, perceived value, passenger satisfaction, trust and corporate brand of the airline.  
id RCAP_601b771bc6228af67ca1b0221b0be265
oai_identifier_str oai:proa.ua.pt:article/12891
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Os antecedentes da lealdade nas companhias aéreas low-costWith deregulation happening in the last decades in the aviation sector, it has developed a new perspective on competition, forcing existing firms or new entrants to change their way of positioning in this type of market. Therefore, a new concept of low-cost airlines (low-cost carriers) has emerged.The main objective of this study was to develop the model that permit assessed the loyalty of passengers using low-cost airlines. However, it is very difficult to measure true customer loyalty in the airline industry, because this may depend on various situational factors, not always easy to examine. We developed a conceptual model and their respective hypotheses, identifying the determinants and/or antecedents that have direct or indirect influenced the passengers’ loyalty on low-cost airlines, based on a review literature about the aviation sector, in general, and of low-cost companies, in particular. Thus, the principal antecedents of loyalty that have been proposed are passenger expectation, service quality, perceived value, passenger satisfaction, trust and corporate brand of the airline.  Com as desregulamentações decorridas nas últimas décadas no setor aéreo, desenvolveu-se uma nova perspetiva de competição, obrigando as empresas existentes ou novos entrantes a mudar a sua forma de posicionamento neste tipo de mercado. Assim surgiu um novo conceito de companhias aéreas de baixo custo (low-cost airlines ou low-cost carriers). O principal objetivo deste trabalho foi desenvolver o modelo que permitisse avaliar a lealdade dos passageiros usando uma companhia low-cost. No entanto, é muito difícil medir a lealdade verdadeira dos clientes na indústria aérea, pois esta pode depender de vários fatores situacionais, que nem sempre fáceis de monitorizar. Através de revisão da literatura sobre o setor aéreo, em geral, e as companhias low-cost, em particular, elaboramos um modelo concetual e suas respetivas hipóteses, procurando identificar quais os determinantes e ou antecedentes que têm influência direta ou indireta sobre a lealdade dos passageiros nas companhias aéreas de baixo custo. Deste modo, propomos como antecedentes da lealdade a qualidade do serviço, o valor percebido, a satisfação dos passageiros, a confiança e a imagem corporativa da companhia aérea.  Departamento de Economia, Gestão, Engenharia Industrial e Turismo da Universidade de Aveiro2012-01-01T00:00:00Zjournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/rtd.v1i17/18.12891oai:proa.ua.pt:article/12891Journal of Tourism & Development; Vol 1 No 17/18 (2012); 439-454Revista Turismo & Desenvolvimento; vol. 1 n.º 17/18 (2012); 439-4542182-14531645-9261reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/12891https://doi.org/10.34624/rtd.v1i17/18.12891https://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/12891/8563http://creativecommons.org/licenses/by/4.0.info:eu-repo/semantics/openAccessKarachun, HannaMoutinho, Victor Manuel F.2022-09-26T10:57:10Zoai:proa.ua.pt:article/12891Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:05:51.179370Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Os antecedentes da lealdade nas companhias aéreas low-cost
title Os antecedentes da lealdade nas companhias aéreas low-cost
spellingShingle Os antecedentes da lealdade nas companhias aéreas low-cost
Karachun, Hanna
title_short Os antecedentes da lealdade nas companhias aéreas low-cost
title_full Os antecedentes da lealdade nas companhias aéreas low-cost
title_fullStr Os antecedentes da lealdade nas companhias aéreas low-cost
title_full_unstemmed Os antecedentes da lealdade nas companhias aéreas low-cost
title_sort Os antecedentes da lealdade nas companhias aéreas low-cost
author Karachun, Hanna
author_facet Karachun, Hanna
Moutinho, Victor Manuel F.
author_role author
author2 Moutinho, Victor Manuel F.
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Karachun, Hanna
Moutinho, Victor Manuel F.
description With deregulation happening in the last decades in the aviation sector, it has developed a new perspective on competition, forcing existing firms or new entrants to change their way of positioning in this type of market. Therefore, a new concept of low-cost airlines (low-cost carriers) has emerged.The main objective of this study was to develop the model that permit assessed the loyalty of passengers using low-cost airlines. However, it is very difficult to measure true customer loyalty in the airline industry, because this may depend on various situational factors, not always easy to examine. We developed a conceptual model and their respective hypotheses, identifying the determinants and/or antecedents that have direct or indirect influenced the passengers’ loyalty on low-cost airlines, based on a review literature about the aviation sector, in general, and of low-cost companies, in particular. Thus, the principal antecedents of loyalty that have been proposed are passenger expectation, service quality, perceived value, passenger satisfaction, trust and corporate brand of the airline.  
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-01-01T00:00:00Z
dc.type.driver.fl_str_mv journal article
info:eu-repo/semantics/article
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34624/rtd.v1i17/18.12891
oai:proa.ua.pt:article/12891
url https://doi.org/10.34624/rtd.v1i17/18.12891
identifier_str_mv oai:proa.ua.pt:article/12891
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/12891
https://doi.org/10.34624/rtd.v1i17/18.12891
https://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/12891/8563
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0.
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0.
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Departamento de Economia, Gestão, Engenharia Industrial e Turismo da Universidade de Aveiro
publisher.none.fl_str_mv Departamento de Economia, Gestão, Engenharia Industrial e Turismo da Universidade de Aveiro
dc.source.none.fl_str_mv Journal of Tourism & Development; Vol 1 No 17/18 (2012); 439-454
Revista Turismo & Desenvolvimento; vol. 1 n.º 17/18 (2012); 439-454
2182-1453
1645-9261
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799130520576065536