Inclusive Education and its nuances in teaching: Challenges encountered by a group of teachers
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/id.v11i3.4852 |
Resumo: | Developing educational activities in the Brazilian public school requires the education professional to look upon multiple realities. One of these diversities is the inclusion of visually impaired students in regular education. In this sense, this article aims to identify through a conversation circle the challenges encountered in the pedagogical practice within a group of teachers working with the inclusion of visually impaired students in a Support Center for People with Visual Disabilities (CAP) located in Macapá / AP. The methodology used in the research was the talk wheel, such proposal was fundamental for the creation of a favorable environment for the emergence of narratives. The data showed us the importance of including in the curricula of teacher training, the inherent specificities to include people with specific needs, as well as the need to seek continuous training for the specificities that arise in everyday practice. |
id |
RCAP_618c809eb8720607014df6c14bed2271 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:proa.ua.pt:article/4852 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Inclusive Education and its nuances in teaching: Challenges encountered by a group of teachersEducação Inclusiva e suas nuances no fazer pedagógicos: Desafios encontrados por um grupo de professoresDeveloping educational activities in the Brazilian public school requires the education professional to look upon multiple realities. One of these diversities is the inclusion of visually impaired students in regular education. In this sense, this article aims to identify through a conversation circle the challenges encountered in the pedagogical practice within a group of teachers working with the inclusion of visually impaired students in a Support Center for People with Visual Disabilities (CAP) located in Macapá / AP. The methodology used in the research was the talk wheel, such proposal was fundamental for the creation of a favorable environment for the emergence of narratives. The data showed us the importance of including in the curricula of teacher training, the inherent specificities to include people with specific needs, as well as the need to seek continuous training for the specificities that arise in everyday practice.Desarrollar actividades educativas en la escuela pública brasileña exige del profesional de la educación una mirada para múltiples realidades. Una de esas diversidades es la inclusión de los alumnos con descapacidades visual en el ensino en el ensino regular. En este sentido, el presente artículo tiene como objetivo identificar en una rueda de conversación los desafios encontrados en lo hacer pedagógico de un grupo de profesores que trabajan con inclusión de los alumnos descapacitados visuales en un Centro de Apoyo para Atención a las Personas con Descapacidades Visuales – CAP localizado en Macapá/AP. La metodología utilizada en la investigación fue la rueda de conversación, tal propuesta fue fundamental para la creación de un ambiente favorable para la emersión de narrativas. Los datos presentan la importancia de incluir en los currículos de formación de profesores, las especificidades inherentes a la inclusión de personas con necesidades específicas, como también, la necesidad de buscar formación continuada para las especificidades que surgen en la práctica cotidiana.Desenvolver atividades educativas na escola pública brasileira exige do profissional da educação um olhar para múltiplas realidades. Uma dessas diversidades é a inclusão de alunos com deficiência visual no ensino regular. Neste sentido, o presente artigo tem como objetivo identificar em uma roda de conversa os desafios encontrados no fazer pedagógico de um grupo de professores que trabalham com inclusão de alunos deficientes visuais em um Centro de Apoio para Atendimento às Pessoas com Deficiência Visual – CAP localizado em Macapá/AP. A metodologia utilizada na pesquisa foi a roda de conversa, tal proposta foi fundamental para a criação de um ambiente favorável para a emersão de narrativas. Os dados apresentam a importância de incluirmos nos currículos de formação de professores, as especificidades inerentes a inclusão de pessoas com necessidades específicas, como também, a necessidade de procurarmos formação continuada para as especificidades que surgem na prática cotidiana.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2019-09-25info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v11i3.4852https://doi.org/10.34624/id.v11i3.4852Indagatio Didactica; Vol 11 No 3 (2019); 27-38Indagatio Didactica; Vol. 11 Núm. 3 (2019); 27-38Indagatio Didactica; Vol. 11 No 3 (2019); 27-38Indagatio Didactica; vol. 11 n.º 3 (2019); 27-381647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4852https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4852/3625Santana, Ramon de OliveiraMól, Gerson de Souzada Silva, Wesley Pereirainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:17:14Zoai:proa.ua.pt:article/4852Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:15.032265Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Inclusive Education and its nuances in teaching: Challenges encountered by a group of teachers Educação Inclusiva e suas nuances no fazer pedagógicos: Desafios encontrados por um grupo de professores |
title |
Inclusive Education and its nuances in teaching: Challenges encountered by a group of teachers |
spellingShingle |
Inclusive Education and its nuances in teaching: Challenges encountered by a group of teachers Santana, Ramon de Oliveira |
title_short |
Inclusive Education and its nuances in teaching: Challenges encountered by a group of teachers |
title_full |
Inclusive Education and its nuances in teaching: Challenges encountered by a group of teachers |
title_fullStr |
Inclusive Education and its nuances in teaching: Challenges encountered by a group of teachers |
title_full_unstemmed |
Inclusive Education and its nuances in teaching: Challenges encountered by a group of teachers |
title_sort |
Inclusive Education and its nuances in teaching: Challenges encountered by a group of teachers |
author |
Santana, Ramon de Oliveira |
author_facet |
Santana, Ramon de Oliveira Mól, Gerson de Souza da Silva, Wesley Pereira |
author_role |
author |
author2 |
Mól, Gerson de Souza da Silva, Wesley Pereira |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santana, Ramon de Oliveira Mól, Gerson de Souza da Silva, Wesley Pereira |
description |
Developing educational activities in the Brazilian public school requires the education professional to look upon multiple realities. One of these diversities is the inclusion of visually impaired students in regular education. In this sense, this article aims to identify through a conversation circle the challenges encountered in the pedagogical practice within a group of teachers working with the inclusion of visually impaired students in a Support Center for People with Visual Disabilities (CAP) located in Macapá / AP. The methodology used in the research was the talk wheel, such proposal was fundamental for the creation of a favorable environment for the emergence of narratives. The data showed us the importance of including in the curricula of teacher training, the inherent specificities to include people with specific needs, as well as the need to seek continuous training for the specificities that arise in everyday practice. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-09-25 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34624/id.v11i3.4852 https://doi.org/10.34624/id.v11i3.4852 |
url |
https://doi.org/10.34624/id.v11i3.4852 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4852 https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4852/3625 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Indagatio Didactica; Vol 11 No 3 (2019); 27-38 Indagatio Didactica; Vol. 11 Núm. 3 (2019); 27-38 Indagatio Didactica; Vol. 11 No 3 (2019); 27-38 Indagatio Didactica; vol. 11 n.º 3 (2019); 27-38 1647-3582 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799133570602631168 |