Inclusive Education and its nuances in teaching: Challenges encountered by a group of teachers

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santana, Ramon de Oliveira
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Mól, Gerson de Souza, da Silva, Wesley Pereira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34624/id.v11i3.4852
Resumo: Developing educational activities in the Brazilian public school requires the education professional to look upon multiple realities. One of these diversities is the inclusion of visually impaired students in regular education. In this sense, this article aims to identify through a conversation circle the challenges encountered in the pedagogical practice within a group of teachers working with the inclusion of visually impaired students in a Support Center for People with Visual Disabilities (CAP) located in Macapá / AP. The methodology used in the research was the talk wheel, such proposal was fundamental for the creation of a favorable environment for the emergence of narratives. The data showed us the importance of including in the curricula of teacher training, the inherent specificities to include people with specific needs, as well as the need to seek continuous training for the specificities that arise in everyday practice.
id RCAP_618c809eb8720607014df6c14bed2271
oai_identifier_str oai:proa.ua.pt:article/4852
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Inclusive Education and its nuances in teaching: Challenges encountered by a group of teachersEducação Inclusiva e suas nuances no fazer pedagógicos: Desafios encontrados por um grupo de professoresDeveloping educational activities in the Brazilian public school requires the education professional to look upon multiple realities. One of these diversities is the inclusion of visually impaired students in regular education. In this sense, this article aims to identify through a conversation circle the challenges encountered in the pedagogical practice within a group of teachers working with the inclusion of visually impaired students in a Support Center for People with Visual Disabilities (CAP) located in Macapá / AP. The methodology used in the research was the talk wheel, such proposal was fundamental for the creation of a favorable environment for the emergence of narratives. The data showed us the importance of including in the curricula of teacher training, the inherent specificities to include people with specific needs, as well as the need to seek continuous training for the specificities that arise in everyday practice.Desarrollar actividades educativas en la escuela pública brasileña exige del profesional de la educación una mirada para múltiples realidades. Una de esas diversidades es la inclusión de los alumnos con descapacidades visual en el ensino en el ensino regular. En este sentido, el presente artículo tiene como objetivo identificar en una rueda de conversación los desafios encontrados en lo hacer pedagógico de un grupo de profesores que trabajan con inclusión de los alumnos descapacitados visuales en un Centro de Apoyo para Atención a las Personas con Descapacidades Visuales – CAP localizado en Macapá/AP. La metodología utilizada en la investigación fue la rueda de conversación, tal propuesta fue fundamental para la creación de un ambiente favorable para la emersión de narrativas. Los datos presentan la importancia de incluir en los currículos de formación de profesores, las especificidades inherentes a la inclusión de personas con necesidades específicas, como también, la necesidad de buscar formación continuada para las especificidades que surgen en la práctica cotidiana.Desenvolver atividades educativas na escola pública brasileira exige do profissional da educação um olhar para múltiplas realidades. Uma dessas diversidades é a inclusão de alunos com deficiência visual no ensino regular. Neste sentido, o presente artigo tem como objetivo identificar em uma roda de conversa os desafios encontrados no fazer pedagógico de um grupo de professores que trabalham com inclusão de alunos deficientes visuais em um Centro de Apoio para Atendimento às Pessoas com Deficiência Visual – CAP localizado em Macapá/AP. A metodologia utilizada na pesquisa foi a roda de conversa, tal proposta foi fundamental para a criação de um ambiente favorável para a emersão de narrativas. Os dados apresentam a importância de incluirmos nos currículos de formação de professores, as especificidades inerentes a inclusão de pessoas com necessidades específicas, como também, a necessidade de procurarmos formação continuada para as especificidades que surgem na prática cotidiana.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2019-09-25info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v11i3.4852https://doi.org/10.34624/id.v11i3.4852Indagatio Didactica; Vol 11 No 3 (2019); 27-38Indagatio Didactica; Vol. 11 Núm. 3 (2019); 27-38Indagatio Didactica; Vol. 11 No 3 (2019); 27-38Indagatio Didactica; vol. 11 n.º 3 (2019); 27-381647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4852https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4852/3625Santana, Ramon de OliveiraMól, Gerson de Souzada Silva, Wesley Pereirainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:17:14Zoai:proa.ua.pt:article/4852Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:15.032265Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Inclusive Education and its nuances in teaching: Challenges encountered by a group of teachers
Educação Inclusiva e suas nuances no fazer pedagógicos: Desafios encontrados por um grupo de professores
title Inclusive Education and its nuances in teaching: Challenges encountered by a group of teachers
spellingShingle Inclusive Education and its nuances in teaching: Challenges encountered by a group of teachers
Santana, Ramon de Oliveira
title_short Inclusive Education and its nuances in teaching: Challenges encountered by a group of teachers
title_full Inclusive Education and its nuances in teaching: Challenges encountered by a group of teachers
title_fullStr Inclusive Education and its nuances in teaching: Challenges encountered by a group of teachers
title_full_unstemmed Inclusive Education and its nuances in teaching: Challenges encountered by a group of teachers
title_sort Inclusive Education and its nuances in teaching: Challenges encountered by a group of teachers
author Santana, Ramon de Oliveira
author_facet Santana, Ramon de Oliveira
Mól, Gerson de Souza
da Silva, Wesley Pereira
author_role author
author2 Mól, Gerson de Souza
da Silva, Wesley Pereira
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santana, Ramon de Oliveira
Mól, Gerson de Souza
da Silva, Wesley Pereira
description Developing educational activities in the Brazilian public school requires the education professional to look upon multiple realities. One of these diversities is the inclusion of visually impaired students in regular education. In this sense, this article aims to identify through a conversation circle the challenges encountered in the pedagogical practice within a group of teachers working with the inclusion of visually impaired students in a Support Center for People with Visual Disabilities (CAP) located in Macapá / AP. The methodology used in the research was the talk wheel, such proposal was fundamental for the creation of a favorable environment for the emergence of narratives. The data showed us the importance of including in the curricula of teacher training, the inherent specificities to include people with specific needs, as well as the need to seek continuous training for the specificities that arise in everyday practice.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-09-25
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34624/id.v11i3.4852
https://doi.org/10.34624/id.v11i3.4852
url https://doi.org/10.34624/id.v11i3.4852
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4852
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4852/3625
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
dc.source.none.fl_str_mv Indagatio Didactica; Vol 11 No 3 (2019); 27-38
Indagatio Didactica; Vol. 11 Núm. 3 (2019); 27-38
Indagatio Didactica; Vol. 11 No 3 (2019); 27-38
Indagatio Didactica; vol. 11 n.º 3 (2019); 27-38
1647-3582
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799133570602631168