Simulated jury: didactic resource for STS teaching in chemistry classes

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: de Souza, Terciano Fonseca
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Cabral, Carla Giovana, Dantas, Josivânia Marisa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34624/id.v12i4.21829
Resumo: This article presents part of the results of a master’s research developed in the Graduate Program in Teaching Natural Sciences and Mathematics, at the Federal University of Rio Grande do Norte, Brazil. One of the objectives was to propose a didactic sequence with high school students on the concept of solutions, aiming at an increased scientific and technological literacy. Held in Chemistry classes at a public school in Natal, in the first semester of 2018, this sequence had seven activities, which problematized traditional and scientific knowledge to contextualize the teaching of the concept of solutions. One of the most educationally relevant activities was the simulated jury, the object of this article. Based on previous qualitative research, the jury enabled students to discuss and reflect in the classroom, based on their positions, on social issues and chemical knowledge. Classes of this nature are essential to train critical citizens.
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spelling Simulated jury: didactic resource for STS teaching in chemistry classesJúri simulado: recurso didático para um ensino CTS em aulas de químicaThis article presents part of the results of a master’s research developed in the Graduate Program in Teaching Natural Sciences and Mathematics, at the Federal University of Rio Grande do Norte, Brazil. One of the objectives was to propose a didactic sequence with high school students on the concept of solutions, aiming at an increased scientific and technological literacy. Held in Chemistry classes at a public school in Natal, in the first semester of 2018, this sequence had seven activities, which problematized traditional and scientific knowledge to contextualize the teaching of the concept of solutions. One of the most educationally relevant activities was the simulated jury, the object of this article. Based on previous qualitative research, the jury enabled students to discuss and reflect in the classroom, based on their positions, on social issues and chemical knowledge. Classes of this nature are essential to train critical citizens.Este artículo presenta parte de los resultados de una investigación de maestría desarrollada en el Programa de Posgrado en Enseñanza de Ciencias Naturales y Matemáticas, en la Universidad Federal de Rio Grande do Norte, Brasil. Uno de los objetivos era proponer una secuencia didáctica con estudiantes de secundaria sobre el concepto de soluciones, con el objetivo de una mayor alfabetización científica y tecnológica. Realizada en clases de Química en una escuela pública de Natal, en el primer semestre de 2018, esta secuencia tuvo siete actividades, que problematizaron el conocimiento tradicional y científico para contextualizar la enseñanza del concepto de soluciones. Una de las actividades pedagógicas más relevantes fue el jurado simulado, objeto de este artículo. Basado en investigaciones cualitativas previas, el jurado permitió a los estudiantes discutir y reflexionar en el aula, en función de sus posiciones, sobre cuestiones sociales y conocimiento químico. Las clases de esta naturaleza son esenciales para formar ciudadanos críticos.Este artigo apresenta parte dos resultados de uma pesquisa de mestrado desenvolvida no Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Naturais e Matemática, na Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Brasil. Um dos objetivos foi propor uma sequência didática com alunos do Ensino Médio sobre o conceito de soluções, almejando uma alfabetização científica e tecnológica ampliada. Realizada em aulas de Química de uma escola pública de Natal, no primeiro semestre de 2018, essa sequência teve sete atividades, que problematizaram saberes da tradição e conhecimento científico para contextualizar o ensino do conceito de soluções. Uma das atividades de maior relevância pedagógica foi o júri simulado, objeto deste artigo. Realizado a partir de pesquisa qualitativa prévia, o júri possibilitou aos alunos discutir e refletir em sala de aula, a partir dos seus posicionamentos, sobre questões sociais e conhecimento químico. Aulas dessa natureza são fundamentais para formar cidadãos críticos.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2020-11-16info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v12i4.21829https://doi.org/10.34624/id.v12i4.21829Indagatio Didactica; Vol 12 No 4 (2020); 503-518Indagatio Didactica; Vol. 12 Núm. 4 (2020); 503-518Indagatio Didactica; Vol. 12 No 4 (2020); 503-518Indagatio Didactica; vol. 12 n.º 4 (2020); 503-5181647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/21829https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/21829/15979de Souza, Terciano FonsecaCabral, Carla GiovanaDantas, Josivânia Marisainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:19:03Zoai:proa.ua.pt:article/21829Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:27.742148Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
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