ANALYSIS OF DIDACTIC SEQUENCES OF CHEMISTRY USING AN INSTRUMENT FOR THE EVALUATION OF CRITICAL THINKING AND STS TEACHING
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Poiésis (Tubarão. Online) |
Texto Completo: | https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/9729 |
Resumo: | The work is an investigation of the intentionality of developing critical thinking and teaching CTS in didactic sequences of Chemistry. We sought to investigate, using an evaluation tool for the promotion of PC / CTS, whether the didactic sequences produced by 14 chemistry graduates in 2019 presented the PC / CTS approach. The study has a qualitative approach, is of the participant observation type and has as research corpus the 14 didactic sequences. For data analysis, an instrument for the evaluation of teaching materials with the PC / CTS approach was built. As a result, most didactic sequences showed a greater intentionality in addressing the CTS aspects, in comparison to the intentional use of the mobilization of PC capacities. And the analysis instrument was effective, as it contains important aspects of the two approaches. |
id |
UNISUL-4_1b567cad338b6052526421ccf17d3648 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/9729 |
network_acronym_str |
UNISUL-4 |
network_name_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
ANALYSIS OF DIDACTIC SEQUENCES OF CHEMISTRY USING AN INSTRUMENT FOR THE EVALUATION OF CRITICAL THINKING AND STS TEACHINGANÁLISIS DE SECUENCIAS DIDÁCTICAS DE LA QUÍMICA UTILIZANDO UN INSTRUMENTO PARA LA EVALUACIÓN DEL PENSAMIENTO CRÍTICO Y LA ENSEÑANZA CTSANÁLISE DE SEQUÊNCIAS DIDÁTICAS DE QUÍMICA POR MEIO DE UM INSTRUMENTO PARA A AVALIAÇÃO DO PENSAMENTO CRÍTICO E ENSINO CTSChemistry teachingCritical ThinkingTeaching sequencesSTS approach.Enseñanza de la químicaPensamiento críticoSecuencias didácticasEnfoque CTS.Ensino de QuímicaPensamento CríticoSequências didáticasEnfoque CTS.The work is an investigation of the intentionality of developing critical thinking and teaching CTS in didactic sequences of Chemistry. We sought to investigate, using an evaluation tool for the promotion of PC / CTS, whether the didactic sequences produced by 14 chemistry graduates in 2019 presented the PC / CTS approach. The study has a qualitative approach, is of the participant observation type and has as research corpus the 14 didactic sequences. For data analysis, an instrument for the evaluation of teaching materials with the PC / CTS approach was built. As a result, most didactic sequences showed a greater intentionality in addressing the CTS aspects, in comparison to the intentional use of the mobilization of PC capacities. And the analysis instrument was effective, as it contains important aspects of the two approaches.El trabajo es una investigación de la intencionalidad de desarrollar el pensamiento crítico y enseñar CTS en secuencias didácticas de la Química. Se buscó investigar, utilizando una herramienta de evaluación para la promoción de PC / CTS, si las secuencias didácticas producidas por 14 graduados de química en 2019 presentaban el enfoque PC / CTS. El estudio tiene un enfoque cualitativo, es de tipo observación participante y tiene como corpus de investigación las 14 secuencias didácticas. Para el análisis de datos se construyó un instrumento de evaluación de materiales didácticos con el enfoque PC / CTS. Como resultado, la mayoría de las secuencias didácticas mostraron una mayor intencionalidad en el abordaje de los aspectos CTS, en comparación con el uso intencional de la movilización de capacidades de PC. Y el instrumento de análisis fue eficaz, ya que contiene aspectos importantes de los dos enfoques.O trabalho é uma investigação da intencionalidade de desenvolvimento do pensamento crítico e ensino CTS em sequências didáticas de Química. Buscou-se investigar, por meio de um instrumento de avaliação de promoção de PC/CTS, se as sequências didáticas produzidas por 14 licenciandos de Química no ano de 2019 apresentaram a abordagem PC/CTS. O estudo tem abordagem qualitativa, é do tipo observação participante e tem como corpus de pesquisa as 14 sequências didáticas. Para a análise dos dados, foi construído um instrumento de avaliação de materiais didáticos com a abordagem PC/CTS. Como resultados, em sua maioria, as sequências didáticas mostraram uma intencionalidade maior em abordar os aspectos CTS, em comparação ao uso intencional da mobilização das capacidades de PC. E o instrumento de análise foi eficaz, pois contém aspectos importantes das duas abordagens.Universidade do Sul de Santa Catarina2020-12-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo de Pesquisaapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/972910.19177/prppge.v14e262020380-402Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 14 n. 26 (2020); 380-4022179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/9729/5463Copyright (c) 2020 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessBordoni, Ananda JacquelineSilveira, Marcelo Pimentel daVieira, Rui Marques2020-12-11T18:03:32Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/9729Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2020-12-11T18:03:32Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
ANALYSIS OF DIDACTIC SEQUENCES OF CHEMISTRY USING AN INSTRUMENT FOR THE EVALUATION OF CRITICAL THINKING AND STS TEACHING ANÁLISIS DE SECUENCIAS DIDÁCTICAS DE LA QUÍMICA UTILIZANDO UN INSTRUMENTO PARA LA EVALUACIÓN DEL PENSAMIENTO CRÍTICO Y LA ENSEÑANZA CTS ANÁLISE DE SEQUÊNCIAS DIDÁTICAS DE QUÍMICA POR MEIO DE UM INSTRUMENTO PARA A AVALIAÇÃO DO PENSAMENTO CRÍTICO E ENSINO CTS |
title |
ANALYSIS OF DIDACTIC SEQUENCES OF CHEMISTRY USING AN INSTRUMENT FOR THE EVALUATION OF CRITICAL THINKING AND STS TEACHING |
spellingShingle |
ANALYSIS OF DIDACTIC SEQUENCES OF CHEMISTRY USING AN INSTRUMENT FOR THE EVALUATION OF CRITICAL THINKING AND STS TEACHING Bordoni, Ananda Jacqueline Chemistry teaching Critical Thinking Teaching sequences STS approach. Enseñanza de la química Pensamiento crítico Secuencias didácticas Enfoque CTS. Ensino de Química Pensamento Crítico Sequências didáticas Enfoque CTS. |
title_short |
ANALYSIS OF DIDACTIC SEQUENCES OF CHEMISTRY USING AN INSTRUMENT FOR THE EVALUATION OF CRITICAL THINKING AND STS TEACHING |
title_full |
ANALYSIS OF DIDACTIC SEQUENCES OF CHEMISTRY USING AN INSTRUMENT FOR THE EVALUATION OF CRITICAL THINKING AND STS TEACHING |
title_fullStr |
ANALYSIS OF DIDACTIC SEQUENCES OF CHEMISTRY USING AN INSTRUMENT FOR THE EVALUATION OF CRITICAL THINKING AND STS TEACHING |
title_full_unstemmed |
ANALYSIS OF DIDACTIC SEQUENCES OF CHEMISTRY USING AN INSTRUMENT FOR THE EVALUATION OF CRITICAL THINKING AND STS TEACHING |
title_sort |
ANALYSIS OF DIDACTIC SEQUENCES OF CHEMISTRY USING AN INSTRUMENT FOR THE EVALUATION OF CRITICAL THINKING AND STS TEACHING |
author |
Bordoni, Ananda Jacqueline |
author_facet |
Bordoni, Ananda Jacqueline Silveira, Marcelo Pimentel da Vieira, Rui Marques |
author_role |
author |
author2 |
Silveira, Marcelo Pimentel da Vieira, Rui Marques |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bordoni, Ananda Jacqueline Silveira, Marcelo Pimentel da Vieira, Rui Marques |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Chemistry teaching Critical Thinking Teaching sequences STS approach. Enseñanza de la química Pensamiento crítico Secuencias didácticas Enfoque CTS. Ensino de Química Pensamento Crítico Sequências didáticas Enfoque CTS. |
topic |
Chemistry teaching Critical Thinking Teaching sequences STS approach. Enseñanza de la química Pensamiento crítico Secuencias didácticas Enfoque CTS. Ensino de Química Pensamento Crítico Sequências didáticas Enfoque CTS. |
description |
The work is an investigation of the intentionality of developing critical thinking and teaching CTS in didactic sequences of Chemistry. We sought to investigate, using an evaluation tool for the promotion of PC / CTS, whether the didactic sequences produced by 14 chemistry graduates in 2019 presented the PC / CTS approach. The study has a qualitative approach, is of the participant observation type and has as research corpus the 14 didactic sequences. For data analysis, an instrument for the evaluation of teaching materials with the PC / CTS approach was built. As a result, most didactic sequences showed a greater intentionality in addressing the CTS aspects, in comparison to the intentional use of the mobilization of PC capacities. And the analysis instrument was effective, as it contains important aspects of the two approaches. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12-11 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo de Pesquisa |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/9729 10.19177/prppge.v14e262020380-402 |
url |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/9729 |
identifier_str_mv |
10.19177/prppge.v14e262020380-402 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/9729/5463 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 14 n. 26 (2020); 380-402 2179-2534 reponame:Poiésis (Tubarão. Online) instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) instacron:UNISUL |
instname_str |
Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
instacron_str |
UNISUL |
institution |
UNISUL |
reponame_str |
Poiésis (Tubarão. Online) |
collection |
Poiésis (Tubarão. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistapoiesis@unisul.br |
_version_ |
1800218749050028032 |