ANALYSIS OF DIDACTIC SEQUENCES OF CHEMISTRY USING AN INSTRUMENT FOR THE EVALUATION OF CRITICAL THINKING AND STS TEACHING

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bordoni, Ananda Jacqueline
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Silveira, Marcelo Pimentel da, Vieira, Rui Marques
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Poiésis (Tubarão. Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/9729
Resumo: The work is an investigation of the intentionality of developing critical thinking and teaching CTS in didactic sequences of Chemistry. We sought to investigate, using an evaluation tool for the promotion of PC / CTS, whether the didactic sequences produced by 14 chemistry graduates in 2019 presented the PC / CTS approach. The study has a qualitative approach, is of the participant observation type and has as research corpus the 14 didactic sequences. For data analysis, an instrument for the evaluation of teaching materials with the PC / CTS approach was built. As a result, most didactic sequences showed a greater intentionality in addressing the CTS aspects, in comparison to the intentional use of the mobilization of PC capacities. And the analysis instrument was effective, as it contains important aspects of the two approaches.
id UNISUL-4_1b567cad338b6052526421ccf17d3648
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/9729
network_acronym_str UNISUL-4
network_name_str Poiésis (Tubarão. Online)
repository_id_str
spelling ANALYSIS OF DIDACTIC SEQUENCES OF CHEMISTRY USING AN INSTRUMENT FOR THE EVALUATION OF CRITICAL THINKING AND STS TEACHINGANÁLISIS DE SECUENCIAS DIDÁCTICAS DE LA QUÍMICA UTILIZANDO UN INSTRUMENTO PARA LA EVALUACIÓN DEL PENSAMIENTO CRÍTICO Y LA ENSEÑANZA CTSANÁLISE DE SEQUÊNCIAS DIDÁTICAS DE QUÍMICA POR MEIO DE UM INSTRUMENTO PARA A AVALIAÇÃO DO PENSAMENTO CRÍTICO E ENSINO CTSChemistry teachingCritical ThinkingTeaching sequencesSTS approach.Enseñanza de la químicaPensamiento críticoSecuencias didácticasEnfoque CTS.Ensino de QuímicaPensamento CríticoSequências didáticasEnfoque CTS.The work is an investigation of the intentionality of developing critical thinking and teaching CTS in didactic sequences of Chemistry. We sought to investigate, using an evaluation tool for the promotion of PC / CTS, whether the didactic sequences produced by 14 chemistry graduates in 2019 presented the PC / CTS approach. The study has a qualitative approach, is of the participant observation type and has as research corpus the 14 didactic sequences. For data analysis, an instrument for the evaluation of teaching materials with the PC / CTS approach was built. As a result, most didactic sequences showed a greater intentionality in addressing the CTS aspects, in comparison to the intentional use of the mobilization of PC capacities. And the analysis instrument was effective, as it contains important aspects of the two approaches.El trabajo es una investigación de la intencionalidad de desarrollar el pensamiento crítico y enseñar CTS en secuencias didácticas de la Química. Se buscó investigar, utilizando una herramienta de evaluación para la promoción de PC / CTS, si las secuencias didácticas producidas por 14 graduados de química en 2019 presentaban el enfoque PC / CTS. El estudio tiene un enfoque cualitativo, es de tipo observación participante y tiene como corpus de investigación las 14 secuencias didácticas. Para el análisis de datos se construyó un instrumento de evaluación de materiales didácticos con el enfoque PC / CTS. Como resultado, la mayoría de las secuencias didácticas mostraron una mayor intencionalidad en el abordaje de los aspectos CTS, en comparación con el uso intencional de la movilización de capacidades de PC. Y el instrumento de análisis fue eficaz, ya que contiene aspectos importantes de los dos enfoques.O trabalho é uma investigação da intencionalidade de desenvolvimento do pensamento crítico e ensino CTS em sequências didáticas de Química. Buscou-se investigar, por meio de um instrumento de avaliação de promoção de PC/CTS, se as sequências didáticas produzidas por 14 licenciandos de Química no ano de 2019 apresentaram a abordagem PC/CTS. O estudo tem abordagem qualitativa, é do tipo observação participante e tem como corpus de pesquisa as 14 sequências didáticas. Para a análise dos dados, foi construído um instrumento de avaliação de materiais didáticos com a abordagem PC/CTS. Como resultados, em sua maioria, as sequências didáticas mostraram uma intencionalidade maior em abordar os aspectos CTS, em comparação ao uso intencional da mobilização das capacidades de PC. E o instrumento de análise foi eficaz, pois contém aspectos importantes das duas abordagens.Universidade do Sul de Santa Catarina2020-12-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo de Pesquisaapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/972910.19177/prppge.v14e262020380-402Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 14 n. 26 (2020); 380-4022179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/9729/5463Copyright (c) 2020 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessBordoni, Ananda JacquelineSilveira, Marcelo Pimentel daVieira, Rui Marques2020-12-11T18:03:32Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/9729Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2020-12-11T18:03:32Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv ANALYSIS OF DIDACTIC SEQUENCES OF CHEMISTRY USING AN INSTRUMENT FOR THE EVALUATION OF CRITICAL THINKING AND STS TEACHING
ANÁLISIS DE SECUENCIAS DIDÁCTICAS DE LA QUÍMICA UTILIZANDO UN INSTRUMENTO PARA LA EVALUACIÓN DEL PENSAMIENTO CRÍTICO Y LA ENSEÑANZA CTS
ANÁLISE DE SEQUÊNCIAS DIDÁTICAS DE QUÍMICA POR MEIO DE UM INSTRUMENTO PARA A AVALIAÇÃO DO PENSAMENTO CRÍTICO E ENSINO CTS
title ANALYSIS OF DIDACTIC SEQUENCES OF CHEMISTRY USING AN INSTRUMENT FOR THE EVALUATION OF CRITICAL THINKING AND STS TEACHING
spellingShingle ANALYSIS OF DIDACTIC SEQUENCES OF CHEMISTRY USING AN INSTRUMENT FOR THE EVALUATION OF CRITICAL THINKING AND STS TEACHING
Bordoni, Ananda Jacqueline
Chemistry teaching
Critical Thinking
Teaching sequences
STS approach.
Enseñanza de la química
Pensamiento crítico
Secuencias didácticas
Enfoque CTS.
Ensino de Química
Pensamento Crítico
Sequências didáticas
Enfoque CTS.
title_short ANALYSIS OF DIDACTIC SEQUENCES OF CHEMISTRY USING AN INSTRUMENT FOR THE EVALUATION OF CRITICAL THINKING AND STS TEACHING
title_full ANALYSIS OF DIDACTIC SEQUENCES OF CHEMISTRY USING AN INSTRUMENT FOR THE EVALUATION OF CRITICAL THINKING AND STS TEACHING
title_fullStr ANALYSIS OF DIDACTIC SEQUENCES OF CHEMISTRY USING AN INSTRUMENT FOR THE EVALUATION OF CRITICAL THINKING AND STS TEACHING
title_full_unstemmed ANALYSIS OF DIDACTIC SEQUENCES OF CHEMISTRY USING AN INSTRUMENT FOR THE EVALUATION OF CRITICAL THINKING AND STS TEACHING
title_sort ANALYSIS OF DIDACTIC SEQUENCES OF CHEMISTRY USING AN INSTRUMENT FOR THE EVALUATION OF CRITICAL THINKING AND STS TEACHING
author Bordoni, Ananda Jacqueline
author_facet Bordoni, Ananda Jacqueline
Silveira, Marcelo Pimentel da
Vieira, Rui Marques
author_role author
author2 Silveira, Marcelo Pimentel da
Vieira, Rui Marques
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bordoni, Ananda Jacqueline
Silveira, Marcelo Pimentel da
Vieira, Rui Marques
dc.subject.por.fl_str_mv Chemistry teaching
Critical Thinking
Teaching sequences
STS approach.
Enseñanza de la química
Pensamiento crítico
Secuencias didácticas
Enfoque CTS.
Ensino de Química
Pensamento Crítico
Sequências didáticas
Enfoque CTS.
topic Chemistry teaching
Critical Thinking
Teaching sequences
STS approach.
Enseñanza de la química
Pensamiento crítico
Secuencias didácticas
Enfoque CTS.
Ensino de Química
Pensamento Crítico
Sequências didáticas
Enfoque CTS.
description The work is an investigation of the intentionality of developing critical thinking and teaching CTS in didactic sequences of Chemistry. We sought to investigate, using an evaluation tool for the promotion of PC / CTS, whether the didactic sequences produced by 14 chemistry graduates in 2019 presented the PC / CTS approach. The study has a qualitative approach, is of the participant observation type and has as research corpus the 14 didactic sequences. For data analysis, an instrument for the evaluation of teaching materials with the PC / CTS approach was built. As a result, most didactic sequences showed a greater intentionality in addressing the CTS aspects, in comparison to the intentional use of the mobilization of PC capacities. And the analysis instrument was effective, as it contains important aspects of the two approaches.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo de Pesquisa
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/9729
10.19177/prppge.v14e262020380-402
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/9729
identifier_str_mv 10.19177/prppge.v14e262020380-402
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/9729/5463
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 14 n. 26 (2020); 380-402
2179-2534
reponame:Poiésis (Tubarão. Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Poiésis (Tubarão. Online)
collection Poiésis (Tubarão. Online)
repository.name.fl_str_mv Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||revistapoiesis@unisul.br
_version_ 1800218749050028032