Desconstrução
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2006 |
Tipo de documento: | Relatório |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/10451/6902 |
Resumo: | Trabalho de síntese elaborado no âmbito da prestação de Provas de Aptidão Pedagógica e Capacidade Científica, na Faculdade de Belas Artes da Universidade de Lisboa, 2006 |
id |
RCAP_64b7b5257d5d63928d4b91a2aecc788d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ul.pt:10451/6902 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Desconstruçãouma caracterização do design europeu e norte-americano entre as décadas de 1970 e 1990Design gráficoDesconstruçãoPós-estruturalismoPós-modernismoTipografiaTrabalho de síntese elaborado no âmbito da prestação de Provas de Aptidão Pedagógica e Capacidade Científica, na Faculdade de Belas Artes da Universidade de Lisboa, 2006This paper attempts to characterize, historically and critically, the European and North American graphic design in twentieth-century's last three decades. Exceptionally rich in changes, this period was frequently characterized by a principie whose origins were in the field study of literary and philosophical theory - deconstruction. The concept surfaced on mass media during the '80s but its usage was often different and hardly ever coherent with the meaning that was originally given by its author. The French philosopher Jacques Derrida introduced the term in his book De La Grammatologie (1967) and described it as a questioning concept about the power of writing as a representation system which supports western culture. This criticai principie frames in a wider philosophical current - Post-Structuralism - that analyses the role of historically validated cultural conventions in our own relation to reality. In this context, the principie hás been used to justify and characterize several creative practices which tend to question and subvert the conventional system of any discipline. By exploring the relationship between deconstruction and graphic design, this paper discusses this principle's effectiveness as a conceptual argument and demonstrates how it hás been used as description in contemporary graphic design. Therefore, the link between deconstruction and graphic design in Postmodernism cultural contextRepositório da Universidade de LisboaAlmeida, Pedro Jorge Grácio dos Santos Duarte de, 1974-2012-09-17T14:43:58Z20062006-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/reportimage/jpegapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10451/6902porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-11-08T15:49:41Zoai:repositorio.ul.pt:10451/6902Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T21:31:51.495173Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Desconstrução uma caracterização do design europeu e norte-americano entre as décadas de 1970 e 1990 |
title |
Desconstrução |
spellingShingle |
Desconstrução Almeida, Pedro Jorge Grácio dos Santos Duarte de, 1974- Design gráfico Desconstrução Pós-estruturalismo Pós-modernismo Tipografia |
title_short |
Desconstrução |
title_full |
Desconstrução |
title_fullStr |
Desconstrução |
title_full_unstemmed |
Desconstrução |
title_sort |
Desconstrução |
author |
Almeida, Pedro Jorge Grácio dos Santos Duarte de, 1974- |
author_facet |
Almeida, Pedro Jorge Grácio dos Santos Duarte de, 1974- |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Repositório da Universidade de Lisboa |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Almeida, Pedro Jorge Grácio dos Santos Duarte de, 1974- |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Design gráfico Desconstrução Pós-estruturalismo Pós-modernismo Tipografia |
topic |
Design gráfico Desconstrução Pós-estruturalismo Pós-modernismo Tipografia |
description |
Trabalho de síntese elaborado no âmbito da prestação de Provas de Aptidão Pedagógica e Capacidade Científica, na Faculdade de Belas Artes da Universidade de Lisboa, 2006 |
publishDate |
2006 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2006 2006-01-01T00:00:00Z 2012-09-17T14:43:58Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/report |
format |
report |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/10451/6902 |
url |
http://hdl.handle.net/10451/6902 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
image/jpeg application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799134209136132096 |