Em busca do turismo com as cores do lugar: a educação patrimonial como instrumento de apropriação para o turismo de base local
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/rtd.v1i21/22.11093 |
Resumo: | This paper brings together theoretical and epistemological efforts to reflect about the importance of heritage education in the process of appropriation of the development of tourism by the locals, focusing on its historical and cultural heritage. It was sought to reach specific objectives, dealing with resulting questions from the recognition that the cultural heritage of autochthon is a primary step to awaken and enliven sensitivities and identities, combining the issues of belonging, participation and citizenship for tourism in order to conduct them to in a natural and spontaneous way. In this sense, the place configures itself as a tourist personality. It is concluded that the heritage education is a methodology recommended for the appropriation of development processes of cultural tourism, through its guiding elements for recovery and incentive the local identity as a prerequisite for tourism development on a sustainable basis. |
id |
RCAP_64edb86fcf39358742a7357daa046e12 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:proa.ua.pt:article/11093 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Em busca do turismo com as cores do lugar: a educação patrimonial como instrumento de apropriação para o turismo de base localThis paper brings together theoretical and epistemological efforts to reflect about the importance of heritage education in the process of appropriation of the development of tourism by the locals, focusing on its historical and cultural heritage. It was sought to reach specific objectives, dealing with resulting questions from the recognition that the cultural heritage of autochthon is a primary step to awaken and enliven sensitivities and identities, combining the issues of belonging, participation and citizenship for tourism in order to conduct them to in a natural and spontaneous way. In this sense, the place configures itself as a tourist personality. It is concluded that the heritage education is a methodology recommended for the appropriation of development processes of cultural tourism, through its guiding elements for recovery and incentive the local identity as a prerequisite for tourism development on a sustainable basis. Este artigo reúne esforços teóricos e epistemológicos que visam refletir sobre a importância da educação patrimonial no processo de apropriação do desenvolvimento do turismo por parte dos residentes, com foco na sua herança histórica e cultural. Procurou-se também atender objetivos específicos, abordando questões resultantes do reconhecimento de que o patrimônio cultural do autóctone é um passo fundamental para despertar, animar e recrudescer sensibilidades e identidades, combinando as questões de pertencimento, participação e cidadania para o turismo, a fim de levá-los a contribuir de forma natural e espontânea com a atividade. Neste sentido, o lugar configura-se como uma personalidade turística. Se concluí que a educação patrimonial é uma metodologia recomendada para a apropriação dos processos dedesenvolvimento do turismo cultural, através de seus elementos orientadores à recuperação e incentivo à identidade local como pré-requisito ao desenvolvimento do turismo de forma sustentável. Departamento de Economia, Gestão, Engenharia Industrial e Turismo da Universidade de Aveiro2014-01-01T00:00:00Zjournal articlejournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/rtd.v1i21/22.11093oai:proa.ua.pt:article/11093Journal of Tourism & Development; Vol 1 No 21/22 (2014); 129-140Revista Turismo & Desenvolvimento; vol. 1 n.º 21/22 (2014); 129-1402182-14531645-9261reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/11093https://doi.org/10.34624/rtd.v1i21/22.11093https://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/11093/7217https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessBispo, Luana Maria Cavalcanti2022-09-26T10:56:50Zoai:proa.ua.pt:article/11093Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:05:34.767842Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Em busca do turismo com as cores do lugar: a educação patrimonial como instrumento de apropriação para o turismo de base local |
title |
Em busca do turismo com as cores do lugar: a educação patrimonial como instrumento de apropriação para o turismo de base local |
spellingShingle |
Em busca do turismo com as cores do lugar: a educação patrimonial como instrumento de apropriação para o turismo de base local Bispo, Luana Maria Cavalcanti |
title_short |
Em busca do turismo com as cores do lugar: a educação patrimonial como instrumento de apropriação para o turismo de base local |
title_full |
Em busca do turismo com as cores do lugar: a educação patrimonial como instrumento de apropriação para o turismo de base local |
title_fullStr |
Em busca do turismo com as cores do lugar: a educação patrimonial como instrumento de apropriação para o turismo de base local |
title_full_unstemmed |
Em busca do turismo com as cores do lugar: a educação patrimonial como instrumento de apropriação para o turismo de base local |
title_sort |
Em busca do turismo com as cores do lugar: a educação patrimonial como instrumento de apropriação para o turismo de base local |
author |
Bispo, Luana Maria Cavalcanti |
author_facet |
Bispo, Luana Maria Cavalcanti |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bispo, Luana Maria Cavalcanti |
description |
This paper brings together theoretical and epistemological efforts to reflect about the importance of heritage education in the process of appropriation of the development of tourism by the locals, focusing on its historical and cultural heritage. It was sought to reach specific objectives, dealing with resulting questions from the recognition that the cultural heritage of autochthon is a primary step to awaken and enliven sensitivities and identities, combining the issues of belonging, participation and citizenship for tourism in order to conduct them to in a natural and spontaneous way. In this sense, the place configures itself as a tourist personality. It is concluded that the heritage education is a methodology recommended for the appropriation of development processes of cultural tourism, through its guiding elements for recovery and incentive the local identity as a prerequisite for tourism development on a sustainable basis. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-01-01T00:00:00Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
journal article journal article info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34624/rtd.v1i21/22.11093 oai:proa.ua.pt:article/11093 |
url |
https://doi.org/10.34624/rtd.v1i21/22.11093 |
identifier_str_mv |
oai:proa.ua.pt:article/11093 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/11093 https://doi.org/10.34624/rtd.v1i21/22.11093 https://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/11093/7217 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Departamento de Economia, Gestão, Engenharia Industrial e Turismo da Universidade de Aveiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Departamento de Economia, Gestão, Engenharia Industrial e Turismo da Universidade de Aveiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Journal of Tourism & Development; Vol 1 No 21/22 (2014); 129-140 Revista Turismo & Desenvolvimento; vol. 1 n.º 21/22 (2014); 129-140 2182-1453 1645-9261 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799130517365325824 |