E-waste: an STS proposal for secondary school
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/id.v8i1.3523 |
Resumo: | Based on the assumptions of Science, Technology and Society (STS) Education, a proposal focusing on the theme of electronic waste was developed in the second year of high school education, in Brazil. This proposal was analysed according to Strieder’s reference matrix (2012), and therefere, this study aims to present the achievements and shortcomings of the developed proposal, thus contributing to the universe of researches that propose to investigate the STS school practices. For this purpose, we analysed school records, from teachers/researchers after the conduction of the proposal, as well as student-presented assignments, both oral and written. Overall, results indicate that the implementation of this proposal contributed to the students’ acquisition of relevant information, capable of generating reflection on the consumption of electronics and the consequent production and disposal of electronic waste. |
id |
RCAP_6501eb44d28796010f239f1bc9f806bd |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:proa.ua.pt:article/3523 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
E-waste: an STS proposal for secondary schoolLixo Eletrônico: uma proposta CTS para o ensino médioBased on the assumptions of Science, Technology and Society (STS) Education, a proposal focusing on the theme of electronic waste was developed in the second year of high school education, in Brazil. This proposal was analysed according to Strieder’s reference matrix (2012), and therefere, this study aims to present the achievements and shortcomings of the developed proposal, thus contributing to the universe of researches that propose to investigate the STS school practices. For this purpose, we analysed school records, from teachers/researchers after the conduction of the proposal, as well as student-presented assignments, both oral and written. Overall, results indicate that the implementation of this proposal contributed to the students’ acquisition of relevant information, capable of generating reflection on the consumption of electronics and the consequent production and disposal of electronic waste.Basándose en los presupuestos de la Educación CTS, se elaboró y se desarrolló una propuesta centrada en el Residuo Electrónico en el segundo año de la Enseñanza Media, en Brasil. Esa propuesta fue analizada basándose en la matriz de referencia de Strieder (2012) y este trabajo tiene como objetivo presentar avances y lagunas de la propuesta desarrollada, contribuyendo para el universo de las investigaciones que se proponen estudiar las prácticas escolares CTS. Para ello, se realizó el análisis de los informes de clase elaborados por las profesoras/investigadoras, tras el desarrollo de la propuesta, y de los trabajos presentados por los alumnos oralmente y por escrito. En general, los resultados señalan que el desarrollo de esa propuesta contribuyó a la adquisición, por los alumnos, de informaciones relevantes para las reflexiones sobre el consumo de aparatos electrónicos y la consecuente producción y eliminación del residuo electrónico.Com base nos pressupostos da Educação CTS, foi elaborada e desenvolvida uma proposta centrada no tema Lixo Eletrônico no segundo ano do Ensino Médio, no Brasil. Essa proposta foi analisada com por base na matriz de referência de Strieder (2012) e, diante disso, este trabalho tem como objetivo apresentar avanços e lacunas da proposta desenvolvida, contribuindo para o universo das pesquisas que se propõem investigar práticas escolares CTS. Para tanto, procedeu-se à análise dos registros de aula, realizados pelas professoras/pesquisadoras após o desenvolvimento da proposta, e a análise dos trabalhos apresentados pelos alunos oralmente e por escrito. De modo geral, os resultados apontam que o desenvolvimento dessa proposta contribuiu com a aquisição, por parte dos alunos, de informações relevantes para reflexões sobre o consumo de aparelhos eletroeletrônicos e a consequente produção e descarte do lixo eletrônico.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2016-07-05info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v8i1.3523https://doi.org/10.34624/id.v8i1.3523Indagatio Didactica; Vol 8 No 1 (2016); 1610-1626Indagatio Didactica; Vol. 8 Núm. 1 (2016); 1610-1626Indagatio Didactica; Vol. 8 No 1 (2016); 1610-1626Indagatio Didactica; vol. 8 n.º 1 (2016); 1610-16261647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/3523https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/3523/2740Cardoso, Zaira ZangrandoAbreu, Rosana Oliveira Dantas deStrieder, Roseline Beatrizinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:15:31Zoai:proa.ua.pt:article/3523Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:02.472640Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
E-waste: an STS proposal for secondary school Lixo Eletrônico: uma proposta CTS para o ensino médio |
title |
E-waste: an STS proposal for secondary school |
spellingShingle |
E-waste: an STS proposal for secondary school Cardoso, Zaira Zangrando |
title_short |
E-waste: an STS proposal for secondary school |
title_full |
E-waste: an STS proposal for secondary school |
title_fullStr |
E-waste: an STS proposal for secondary school |
title_full_unstemmed |
E-waste: an STS proposal for secondary school |
title_sort |
E-waste: an STS proposal for secondary school |
author |
Cardoso, Zaira Zangrando |
author_facet |
Cardoso, Zaira Zangrando Abreu, Rosana Oliveira Dantas de Strieder, Roseline Beatriz |
author_role |
author |
author2 |
Abreu, Rosana Oliveira Dantas de Strieder, Roseline Beatriz |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cardoso, Zaira Zangrando Abreu, Rosana Oliveira Dantas de Strieder, Roseline Beatriz |
description |
Based on the assumptions of Science, Technology and Society (STS) Education, a proposal focusing on the theme of electronic waste was developed in the second year of high school education, in Brazil. This proposal was analysed according to Strieder’s reference matrix (2012), and therefere, this study aims to present the achievements and shortcomings of the developed proposal, thus contributing to the universe of researches that propose to investigate the STS school practices. For this purpose, we analysed school records, from teachers/researchers after the conduction of the proposal, as well as student-presented assignments, both oral and written. Overall, results indicate that the implementation of this proposal contributed to the students’ acquisition of relevant information, capable of generating reflection on the consumption of electronics and the consequent production and disposal of electronic waste. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-07-05 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34624/id.v8i1.3523 https://doi.org/10.34624/id.v8i1.3523 |
url |
https://doi.org/10.34624/id.v8i1.3523 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/3523 https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/3523/2740 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Indagatio Didactica; Vol 8 No 1 (2016); 1610-1626 Indagatio Didactica; Vol. 8 Núm. 1 (2016); 1610-1626 Indagatio Didactica; Vol. 8 No 1 (2016); 1610-1626 Indagatio Didactica; vol. 8 n.º 1 (2016); 1610-1626 1647-3582 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1817553603302260736 |