E-waste: an STS proposal for secondary school

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cardoso, Zaira Zangrando
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Abreu, Rosana Oliveira Dantas de, Strieder, Roseline Beatriz
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34624/id.v8i1.3523
Resumo: Based on the assumptions of Science, Technology and Society (STS) Education, a proposal focusing on the theme of electronic waste was developed in the second year of high school education, in Brazil. This proposal was analysed according to Strieder’s reference matrix (2012), and therefere, this study aims to present the achievements and shortcomings of the developed proposal, thus contributing to the universe of researches that propose to investigate the STS school practices. For this purpose, we analysed school records, from teachers/researchers after the conduction of the proposal, as well as student-presented assignments, both oral and written. Overall, results indicate that the implementation of this proposal contributed to the students’ acquisition of relevant information, capable of generating reflection on the consumption of electronics and the consequent production and disposal of electronic waste.
id RCAP_6501eb44d28796010f239f1bc9f806bd
oai_identifier_str oai:proa.ua.pt:article/3523
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling E-waste: an STS proposal for secondary schoolLixo Eletrônico: uma proposta CTS para o ensino médioBased on the assumptions of Science, Technology and Society (STS) Education, a proposal focusing on the theme of electronic waste was developed in the second year of high school education, in Brazil. This proposal was analysed according to Strieder’s reference matrix (2012), and therefere, this study aims to present the achievements and shortcomings of the developed proposal, thus contributing to the universe of researches that propose to investigate the STS school practices. For this purpose, we analysed school records, from teachers/researchers after the conduction of the proposal, as well as student-presented assignments, both oral and written. Overall, results indicate that the implementation of this proposal contributed to the students’ acquisition of relevant information, capable of generating reflection on the consumption of electronics and the consequent production and disposal of electronic waste.Basándose en los presupuestos de la Educación CTS, se elaboró y se desarrolló una propuesta centrada en el Residuo Electrónico en el segundo año de la Enseñanza Media, en Brasil. Esa propuesta fue analizada basándose en la matriz de referencia de Strieder (2012) y este trabajo tiene como objetivo presentar avances y lagunas de la propuesta desarrollada, contribuyendo para el universo de las investigaciones que se proponen estudiar las prácticas escolares CTS. Para ello, se realizó el análisis de los informes de clase elaborados por las profesoras/investigadoras, tras el desarrollo de la propuesta, y de los trabajos presentados por los alumnos oralmente y por escrito. En general, los resultados señalan que el desarrollo de esa propuesta contribuyó a la adquisición, por los alumnos, de informaciones relevantes para las reflexiones sobre el consumo de aparatos electrónicos y la consecuente producción y eliminación del residuo electrónico.Com base nos pressupostos da Educação CTS, foi elaborada e desenvolvida uma proposta centrada no tema Lixo Eletrônico no segundo ano do Ensino Médio, no Brasil. Essa proposta foi analisada com por base na matriz de referência de Strieder (2012) e, diante disso, este trabalho tem como objetivo apresentar avanços e lacunas da proposta desenvolvida, contribuindo para o universo das pesquisas que se propõem investigar práticas escolares CTS. Para tanto, procedeu-se à análise dos registros de aula, realizados pelas professoras/pesquisadoras após o desenvolvimento da proposta, e a análise dos trabalhos apresentados pelos alunos oralmente e por escrito. De modo geral, os resultados apontam que o desenvolvimento dessa proposta contribuiu com a aquisição, por parte dos alunos, de informações relevantes para reflexões sobre o consumo de aparelhos eletroeletrônicos e a consequente produção e descarte do lixo eletrônico.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2016-07-05info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v8i1.3523https://doi.org/10.34624/id.v8i1.3523Indagatio Didactica; Vol 8 No 1 (2016); 1610-1626Indagatio Didactica; Vol. 8 Núm. 1 (2016); 1610-1626Indagatio Didactica; Vol. 8 No 1 (2016); 1610-1626Indagatio Didactica; vol. 8 n.º 1 (2016); 1610-16261647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/3523https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/3523/2740Cardoso, Zaira ZangrandoAbreu, Rosana Oliveira Dantas deStrieder, Roseline Beatrizinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:15:31Zoai:proa.ua.pt:article/3523Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:02.472640Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv E-waste: an STS proposal for secondary school
Lixo Eletrônico: uma proposta CTS para o ensino médio
title E-waste: an STS proposal for secondary school
spellingShingle E-waste: an STS proposal for secondary school
Cardoso, Zaira Zangrando
title_short E-waste: an STS proposal for secondary school
title_full E-waste: an STS proposal for secondary school
title_fullStr E-waste: an STS proposal for secondary school
title_full_unstemmed E-waste: an STS proposal for secondary school
title_sort E-waste: an STS proposal for secondary school
author Cardoso, Zaira Zangrando
author_facet Cardoso, Zaira Zangrando
Abreu, Rosana Oliveira Dantas de
Strieder, Roseline Beatriz
author_role author
author2 Abreu, Rosana Oliveira Dantas de
Strieder, Roseline Beatriz
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cardoso, Zaira Zangrando
Abreu, Rosana Oliveira Dantas de
Strieder, Roseline Beatriz
description Based on the assumptions of Science, Technology and Society (STS) Education, a proposal focusing on the theme of electronic waste was developed in the second year of high school education, in Brazil. This proposal was analysed according to Strieder’s reference matrix (2012), and therefere, this study aims to present the achievements and shortcomings of the developed proposal, thus contributing to the universe of researches that propose to investigate the STS school practices. For this purpose, we analysed school records, from teachers/researchers after the conduction of the proposal, as well as student-presented assignments, both oral and written. Overall, results indicate that the implementation of this proposal contributed to the students’ acquisition of relevant information, capable of generating reflection on the consumption of electronics and the consequent production and disposal of electronic waste.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-07-05
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34624/id.v8i1.3523
https://doi.org/10.34624/id.v8i1.3523
url https://doi.org/10.34624/id.v8i1.3523
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/3523
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/3523/2740
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
dc.source.none.fl_str_mv Indagatio Didactica; Vol 8 No 1 (2016); 1610-1626
Indagatio Didactica; Vol. 8 Núm. 1 (2016); 1610-1626
Indagatio Didactica; Vol. 8 No 1 (2016); 1610-1626
Indagatio Didactica; vol. 8 n.º 1 (2016); 1610-1626
1647-3582
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799133568398524416