The world's a stage: the theatricality in 'After the rehearsal', by Ingmar Bergman
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.14591/aniki.v3n2.197 |
Resumo: | When the avant-garde theoreticians claimed the purity of film as opposed to the excesses of theatricality that contaminated the new art, they ignored that film, intermedia art par excellence, only would benefit itself in interaction with theater – though it was necessary to wait for modern cinema to renew the filmic language by interweaving the potencies of each language. Thus, the purpose of this paper is analyze the TV-movie 'After the rehearsal' (1984), by Ingmar Bergman, from the perspective of theatricality in film, aiming to demonstrate how Bergman promotes an amalgamation between film and theater, besides a constant interaction with the work of playwrighter August Strindberg. |
id |
RCAP_6618e977238a218f0122272a823f498a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:aim.org.pt/ojs/:article/197 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
The world's a stage: the theatricality in 'After the rehearsal', by Ingmar BergmanO mundo é um palco: a teatralidade em 'Depois do Ensaio', de Ingmar BergmancinematheatricalityIngmar BergmancinemateatralidadeIngmar BergmanWhen the avant-garde theoreticians claimed the purity of film as opposed to the excesses of theatricality that contaminated the new art, they ignored that film, intermedia art par excellence, only would benefit itself in interaction with theater – though it was necessary to wait for modern cinema to renew the filmic language by interweaving the potencies of each language. Thus, the purpose of this paper is analyze the TV-movie 'After the rehearsal' (1984), by Ingmar Bergman, from the perspective of theatricality in film, aiming to demonstrate how Bergman promotes an amalgamation between film and theater, besides a constant interaction with the work of playwrighter August Strindberg.Quando os teóricos de vanguarda reivindicaram a pureza do cinema em oposição aos excessos de teatralidade que contaminavam a nova arte, ignoravam que o cinema, arte de natureza intermidiática, só teria a enriquecer ao dialogar com o teatro – ainda que fosse preciso esperar que o cinema moderno renovasse a linguagem cinematográfica ao entrelaçar as potências de cada linguagem. Assim, o objetivo deste artigo é analisar o telefilme Depois do ensaio (1984), de Ingmar Bergman, visando, a partir de uma discussão sobre a teatralidade no cinema, demonstrar em que medida Bergman promove um amálgama entre cinema e teatro e dialoga constantemente com a obra do dramaturgo August Strindberg.AIM - Associação de Investigadores da Imagem em Movimento2016-06-03info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.14591/aniki.v3n2.197https://doi.org/10.14591/aniki.v3n2.197Aniki: Portuguese Journal of the Moving Image; Vol 3 No 2 (2016): Other films; 179-199Aniki: Revista Portuguesa da Imagem em Movimento; v. 3 n. 2 (2016): Outros filmes; 179-1992183-1750reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttp://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/197http://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/197/pdfRamos de Souza, Gustavoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-01-26T02:03:00Zoai:aim.org.pt/ojs/:article/197Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T01:57:12.281629Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
The world's a stage: the theatricality in 'After the rehearsal', by Ingmar Bergman O mundo é um palco: a teatralidade em 'Depois do Ensaio', de Ingmar Bergman |
title |
The world's a stage: the theatricality in 'After the rehearsal', by Ingmar Bergman |
spellingShingle |
The world's a stage: the theatricality in 'After the rehearsal', by Ingmar Bergman Ramos de Souza, Gustavo cinema theatricality Ingmar Bergman cinema teatralidade Ingmar Bergman |
title_short |
The world's a stage: the theatricality in 'After the rehearsal', by Ingmar Bergman |
title_full |
The world's a stage: the theatricality in 'After the rehearsal', by Ingmar Bergman |
title_fullStr |
The world's a stage: the theatricality in 'After the rehearsal', by Ingmar Bergman |
title_full_unstemmed |
The world's a stage: the theatricality in 'After the rehearsal', by Ingmar Bergman |
title_sort |
The world's a stage: the theatricality in 'After the rehearsal', by Ingmar Bergman |
author |
Ramos de Souza, Gustavo |
author_facet |
Ramos de Souza, Gustavo |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ramos de Souza, Gustavo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
cinema theatricality Ingmar Bergman cinema teatralidade Ingmar Bergman |
topic |
cinema theatricality Ingmar Bergman cinema teatralidade Ingmar Bergman |
description |
When the avant-garde theoreticians claimed the purity of film as opposed to the excesses of theatricality that contaminated the new art, they ignored that film, intermedia art par excellence, only would benefit itself in interaction with theater – though it was necessary to wait for modern cinema to renew the filmic language by interweaving the potencies of each language. Thus, the purpose of this paper is analyze the TV-movie 'After the rehearsal' (1984), by Ingmar Bergman, from the perspective of theatricality in film, aiming to demonstrate how Bergman promotes an amalgamation between film and theater, besides a constant interaction with the work of playwrighter August Strindberg. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-06-03 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.14591/aniki.v3n2.197 https://doi.org/10.14591/aniki.v3n2.197 |
url |
https://doi.org/10.14591/aniki.v3n2.197 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/197 http://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/197/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
AIM - Associação de Investigadores da Imagem em Movimento |
publisher.none.fl_str_mv |
AIM - Associação de Investigadores da Imagem em Movimento |
dc.source.none.fl_str_mv |
Aniki: Portuguese Journal of the Moving Image; Vol 3 No 2 (2016): Other films; 179-199 Aniki: Revista Portuguesa da Imagem em Movimento; v. 3 n. 2 (2016): Outros filmes; 179-199 2183-1750 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799137058893070336 |