The world's a stage: the theatricality in 'After the rehearsal', by Ingmar Bergman

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ramos de Souza, Gustavo
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.14591/aniki.v3n2.197
Resumo: When the avant-garde theoreticians claimed the purity of film as opposed to the excesses of theatricality that contaminated the new art, they ignored that film, intermedia art par excellence, only would benefit itself in interaction with theater – though it was necessary to wait for modern cinema to renew the filmic language by interweaving the potencies of each language. Thus, the purpose of this paper is analyze the TV-movie 'After the rehearsal' (1984), by Ingmar Bergman, from the perspective of theatricality in film, aiming to demonstrate how Bergman promotes an amalgamation between film and theater, besides a constant interaction with the work of playwrighter August Strindberg.
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spelling The world's a stage: the theatricality in 'After the rehearsal', by Ingmar BergmanO mundo é um palco: a teatralidade em 'Depois do Ensaio', de Ingmar BergmancinematheatricalityIngmar BergmancinemateatralidadeIngmar BergmanWhen the avant-garde theoreticians claimed the purity of film as opposed to the excesses of theatricality that contaminated the new art, they ignored that film, intermedia art par excellence, only would benefit itself in interaction with theater – though it was necessary to wait for modern cinema to renew the filmic language by interweaving the potencies of each language. Thus, the purpose of this paper is analyze the TV-movie 'After the rehearsal' (1984), by Ingmar Bergman, from the perspective of theatricality in film, aiming to demonstrate how Bergman promotes an amalgamation between film and theater, besides a constant interaction with the work of playwrighter August Strindberg.Quando os teóricos de vanguarda reivindicaram a pureza do cinema em oposição aos excessos de teatralidade que contaminavam a nova arte, ignoravam que o cinema, arte de natureza intermidiática, só teria a enriquecer ao dialogar com o teatro – ainda que fosse preciso esperar que o cinema moderno renovasse a linguagem cinematográfica ao entrelaçar as potências de cada linguagem. Assim, o objetivo deste artigo é analisar o telefilme Depois do ensaio (1984), de Ingmar Bergman, visando, a partir de uma discussão sobre a teatralidade no cinema, demonstrar em que medida Bergman promove um amálgama entre cinema e teatro e dialoga constantemente com a obra do dramaturgo August Strindberg.AIM - Associação de Investigadores da Imagem em Movimento2016-06-03info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.14591/aniki.v3n2.197https://doi.org/10.14591/aniki.v3n2.197Aniki: Portuguese Journal of the Moving Image; Vol 3 No 2 (2016): Other films; 179-199Aniki: Revista Portuguesa da Imagem em Movimento; v. 3 n. 2 (2016): Outros filmes; 179-1992183-1750reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttp://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/197http://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/197/pdfRamos de Souza, Gustavoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-01-26T02:03:00Zoai:aim.org.pt/ojs/:article/197Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T01:57:12.281629Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
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O mundo é um palco: a teatralidade em 'Depois do Ensaio', de Ingmar Bergman
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